Jn de beantwoording van de eerste vraag komen wij tot de slotsom,
dat geen der alternatieven - wij noemen het lokaal van de Nederlands
Hervormde Kerkde jeugdsoos en de kantine op het sportveld?-als een
aanvaardbaar alternatief mag worden beschouwd. Het lokaal van de Neder
lands Hervormde Kerk achten wij niet geschikt in verband met de beperkte
ruimte en het medegebruik door andere groeperingen.
De jeugdsoos is niet aanvaardbaar, omdat de woningen, waarin de
jongeren thans hun eigen onderkomen hebben, na het verlaten door de
peuterspeelzaal, pas zijn verbouwd voor gebruik door de jongeren alleen.
De kantine op het sportveld achten wij niet geschikt in verband met
de ontoegankelijkheid voor peuters (steile trap) en de beperkte ver
warmingsmogelijkheden
Daarbij komt, dat een oplossing, als door het bestuur van De Earste
Wjukslach bepleit, ideaal is. De ruimteproblemen zouden inderdaad in één
keer worden opgelost.
Wij merken hierbij op, dat op de door de Commissie Welzijnswerk
Idaarderadeel te Roordahuizum gehouden hoorzitting over de concept- inven
tarisatienota is gebleken dat een nieuw gebouw voor de peuterspeelzaal
aldaar de hoogste prioriteit heeft.
De toegang over het kleuterschoolplein achten wij niet bezwaarlijk.
Electriciteit, water en centrale verwarming kunnen op eenvoudige wijze
worden aangesloten op de nutsvoorzieningen van het gymnastieklokaal.
Gezien de prioriteiten die door Roordahuizum zelf zijn gesteld en in
verband met het definitieve karakter van de thans aangeboden oplossing
voor de ruimteproblematiek beantwoorden wij de tweede vraag positief.
Het subsidiebedrag van 52.000,zou kunnen worden onttrokken aan
de saldireserve. In deze reserve is thans een bedrag van rond 1.380.000
aanwezig.
Op deze wijze kan een aantrekkelijke oplossing worden gevonden voor
de acute ruimtenood van de peuterspeelzaal in Roordahuizum, zonder dat de
lopende begroting direct mét kapitaaluitgaven behoeft te worden belast.
Indien u tot een investeringssubsidie mocht besluiten, zouden wij
daarin geen aanleiding zien het jaarlijks huurbedrag dat door de peuter
speelzaal wordt opgebracht te wijzigen. Wij zouden de huur op 1.200,-
per jaar willen handhaven, aangezien de subsidieregeling mede op dit
huurbedrag is gebaseerd.
Ook in het feit, dat 13.000,van het met de investering ge
moeide bedrag door de peuterspeelzaal in zelfwerkzaamheid zal worden op
gebracht, zien wij een aanleiding om het huurbedrag niet te verhogen.
Wij zien deze zelfwerkzaamheid van de kant van de ouders als een
bijdrage in natura aan het behoud van huisvesting voor de peuterspeel
zaal.
Tenslotte wijzen wij erop, dat het begrotingstekort van de peuter
speelzaal voor 1981 momenteel al meer dan 2.000,is, hetgeen per
peuter neerkomt op ƒ85,per jaar. Ter vergelijking: het tekort per
peuter voor 1981 in Grouw is 75,voor Warga zelfs meer dan 85,
per jaar.
Wel willen wij bij een gelijkblijvend huurbedrag bedingen, dat het
schoonhouden voor rekening van de peuterspeelzaal komt dan wel door de
peuterspeelzaal in zelfwerkzaamheid wordt uitgevoerd en dat in de kosten
van via het gymnastieklokaal te betrekken water, electriciteit en warmte
een jaarlijkse bijdrage aan de gemeente wordt betaald.