- 33 - Het kan zelfs de mogelijkheid bieden om efficiënter te werken, zoals bij behandeling van de begrotingen. In de Memorie van Antwoord wordt vaak geschreven dat het college te zijner tijd opdat punt terug zal komen. Wanneer 3 afdelingsver gaderingen in 1 werkvergadering worden ondergebracht krijt men een andere werkwijze, die misschien aanvankelijk wat moet wennen. Maar in goed overleg kan dit best veranderen, tenzij het college daartoe niet bereid is. Spreker zou gaarne zien, dat het college op redelijke ter mijn met een ander verhaal komt en daarin dan ook het personeel be trekt De heer Bouma zegt, een andere verdediging van dit punt van de heer Draisma te hebben verwacht. Spreker zegt, dat zijn fractie vierkant achter het principe van openbaarheid van vergaderingen staat. Dit hoeft eigenlijk niet ter discussie te staan. Wat voor gevolgen heeft dit voor de praktijk. Spreker meent te moeten constateren dat de raads leden tot volle tevredenheid door dit college worden geïnformeerd. Dit houdt in dat met name in de afdelingsvergaderingen een stuk informatie wordt gegeven, dat niet direct in de openbaarheid kan komen. Wil men derhalve openbaarheid instellen bij de afdelingsvergaderingen dan zal er af en toe geschorst moeten worden. Dit is een logisch gevolg van dit besluit. Spreker onderkent duidelijk de praktische nadelen hier van. Resumerend stelt spreker voor bij wijze van proef de vergadering van de 2e afdeling openbaar te maken en de eventuele gevolgen daarvan af te wachten. De heer Van der Goot is het in principe met openbaarheid eens. Maar gaat er nu niet een stuk praktische informatie weg. Als éénmans- fractie stelt hij die informatie erg op prijs. Het zou hem spijten als dit zou wegvallen. De voorzitter antwoordt, dat de beantwoording van deze vraag als summier wordt omschreven. Men kan ook zeggen dat een goed verstaande slechts een half woord nodig heeft. Het college heeft het advies ge kregen eens naar Utingeradeel te kijken, waar de financiële positie bovendien minder is dan in Idaarderadeel zoals de heer Draisma opmerkt. Spreker zegt, dat wanneer deze gemeente zich spiegelt aan andere gemeentebesturen, men tot de conclusie komt, dat de behandeling in commissies uitvoerige adviezering vraagt. In Leeuwarden b.v. waar reeds openbare commissievergaderingen zijn, wordt vergaderd aan de hand van uitvoerige documenten die door de secretaris zijn opgesteld. Dit kost veel tijd en mankracht. Openbare vergaderingen vragen een uitvoerige voorbereiding van de stukken. Maar dan mis je een stuk slagvaardigheid, omdat alles aan de hand van schriftelijke stukken gebeurt. Spreker vraagt zich af wat eingenlijk het karakter van de afdelingsvergadering is. De openbaarheid komt toch bij de raadsvergaderingen naar voren en wordt gedekt door de Wet Openbaar bestuur. Ziet men het karakter van de afdelingen als een voor uitgeschoven post van de raad en worden in de afdelingen beslissingen genomen die niet weer in de raad komen dan krijgt de vergadering een openbaar karakter.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 69