-3-
Tijdens het onderhoud met de directeur van de bibliotheekdienst in de vergadering
van de tweede afdeling is naar voren gekomen, dat een uitbreiding van 1 uur voor
lopig voldoende soelaas biedt. Aangezien aangenomen mag worden, dat de belang
stelling na 's avonds 9 uur nagenoeg nihil zal zijn, zal de uitbreiding moeten
worden gezocht voor 6.00 uur. Een dergelijke uitbreiding zal uit roostertechnisch
oogpunt geen overwegende bezwaren opleveren. Zonodig kan voor de jeugd en de
volwassenen afzonderlijke uitleentijdstippen worden vastgesteld. Met de hierbedoelde
uitbreiding is een uitgaaf van 3.330,gemoeid (rijksbijdrage 1982: 15%).
Grouw
Vooral door de toename van het aantal inwoners van Grouw wordt uitbreiding
van het aanwezige boekenbestand met 7000 stuks noodzakelijk geacht. Het boeken
bezit zal aldus van 10.000 op 17.000 banden worden gebracht.
De totale oppervlakte van de bibliotheek zal hierdoor moeten worden uitgebreid van
180m2 naar 435m2. Volgens een in onze opdracht gemaakt schetsplan zou de uitbreiding
in twee fasen kunnen geschieden, waarvan de eerste fase met 100m2 een globale uit
gaaf vergt van 188.000,(incl. b.t.w.) en de tweede fase 236.000,(incl.
b.t.w.). Door deze uitbreiding zullen ook de nodige lees- en studiefaciliteiten
in de bibliotheek kunnen worden geboden. Gelet op de hoge investeringskosten
hebben wij vorig jaar Gedeputeerde Staten van Friesland verzocht bedoelde uit
breiding op de I.S.P.-lijst te plaatsen en te bevorderen, dat uit het I.S.P.-
fonds terzake gelden beschikbaar worden gesteld. Zonder een dergelijke financiële
bijdrage achten wij realisering van het uitbreidingsplan niet mogelijk, evenmin
als volledige nieuwbouw, waarop het bibliotheekbestuur heeft gezinspeeld.
Wij hebben het bestuur meegedeeld, dat onze gedachten veeleer uitgaan naar
uitbreiding van het aantal openingsuren, zo mogelijk met inschakeling van vrij
willigers, waarbij wij met name aan de groep recreatieve lezers denken.
Voor studerenden zouden aparte openingsuren kunnen worden gecreëerd en zou gekwa
lificeerd personeel moeten functioneren. Wellicht kan het aantal openingsuren van
12 op 15 uur worden gebracht.
De tweede afdeling kan hierin meegaan, al vindt zij inschakeling van vrij
willigers vooralsnog een discutabel punt.
Overigens zijn wij met de tweede afdeling van mening dat de huidige plaats voldoet,
maar dat de voorgenomen uitbreiding architektonisch gezien weinig bevredigend is.
Hoewel de beperking van de lees- en studiefunctie van de bibliotheek derhalve
niet ten principale wordt opgeheven door verruiming van de openingsuren en het
aantrekken van vrijwilligers, het functioneren van de bibliotheek aanmerkelijk
wordt verbeterd. Daarnaast zullen wijtezien of realisering van een goedkoper plan
in een later stadium tot de mogelijkheden behoort.
Te uwer oriëntatie delen wij nog mee, dat momenteel een wijziging van de Wet
op het openbaar bibliotheekwerk aanhangig is, die uitsluitend het beperken van de
groei van de uitgaven van het rijk voor het openbaar bibliotheekwerk beoogt.
Als bezuinigingsmaatregelen worden voorgesteld:
1. de voor het dienstjaar 1981 voorziene verhoging van het percentage rijksbij
drage in de vergoeding van de overige kosten (niet zijnde personeelskosten)
van 10% naar 15% niet te laten doorgaan;
2. de voor het dienstjaar 1982 op hetzelfde onderdeel voorziene verhoging tot 20%
te verlagen naar 15%;
3. verlaging van de leeftijdsgrens voor vrijdom van contributie van 18 jaar naar
16 jaar.
Verder zal het minimum-bedrag voor de contributie worden verhoogd van 7,50
per jaar tot 12,50 per jaar en zal de minimum-contributie voor de 16- en 17
jarigen worden gesteld op 9,evenals voor de houders van het Cultureel
Jongeren Paspoort. Voor houders van een "Pas-65" zal het minimumcontributiebedrag
worden vastgesteld op 1,