Het blijkt dat dit voorstel van de heer Bouma voldoende wordt ondersteund. De heer Draisma zegt de motie te zullen steunen. Het gaat hier om een ernstige zaak. Een industrie waar een hoogwaardig artikel wordt gemaakt. Het zal een moeilijke zaak worden deze beslissing van VMF onge daan te maken maar het moet wel op een zo breed mogelijk vlak geprobeerd worden te voorkomen dat het bedrijf uit Grouw weg gaat. Het verheugt spreker dat het college reeds contacten heeft gelegd. Spreker hoopt dat er voor deze industrie nog perspectieven te vinden zijn eventueel met een afslanking, waaraan met het oog op de orderportefeuille wel niet te ontkomen zal zijn. De levensvatbaarheid van het bedrijf zal zo goed mogelijk uitgediept moeten worden. De heer De Wolf zegt dat we ons jaren hebben kunnen verheugen in een zeer laag werkloosheidspercentage. En nu dreigt het noodlot ook onze gemeente te treffen. Bijna 100 arbeidsplaatsen ineens weg uit Grouw, plus wat er nog aan afgeleide werkgelegenheid mee samenhangt. En wat hangt ons nog boven het hoofd. Voor ons allen een zeer w ernstige zaak. Spreker meent dat de raad hier verschillend op kan reageren. Je kunt natuurlijk boze opzet insinueren bij de onder nemingen en proberen daar een politieke reclamestunt van te maken, zoals we vandaag in de krant konden lezen. Spreker gelooft, dat de belangen van de betrokkenen en onze ge meente beter worden gediend door in stilte alles in het verk te stel len om deze werkgelegenheid in onze gemeente te behouden. Het zal erg moeilijk zijn het onheil te keren. Toch vraagt spreker zich af bij alle kreten en mooie woorden of de werkloosheid ons werkelijk zo in teresseert. Hij herinnert zich de avond in zalen Schaaf van alle politieke partijen, waar alle gemeenteraden waren uitgenodigd. Afgezien van ge ringe belangstelling was het niveau van de ideeën die ten berde kwamen in het algemeen niet hoog. Hen schijnt nog niet te beseffen dat onze luxe verdiend moet blijven worden. En dat gebeurt door de werkers in de industrie, de nijverheid en de commerciële dienstver lening. Pas van wat van die inspanningen overblijft kunnen we onze collectieve voorzieningen financieren. Dat is een keiharde waarheid. En als overheid kunnen we daarvoor slechts de voorwaarden schep- W pen, en, helaas veel gemakkelijker, de voorwaarden blokkeren. Hoe moeilijk het is, voorwaarden te scheppen, en flexibel op ge boden mogelijkheden in te haken toont ons het voorbeeld van het pro ject Heineken. Een goed voorbeeld van hoe we als overheid niet moeten, is het streekplan Friesland, een plan uit de jaren dat de welvaart geen grenzen leek te kennen. Ik citeer de uitspraak van het college van burgemeester en wethouders van onze buurgemeente Smallingerland. "Dit plan manoevreert Friesland en zijn bewoners in een nadelige positie, ten opzichte van hen die ons omringen en dat terwijl wij reeds een achterstandssituatie hadden" Spreker kan niet nalaten er weer aandacht voor te vragen dat men in Friesland niet zo kieskeurig moet zijn wat de werkgelegenheid be treft en dat men vooral de natuurlijke bronnen moet uitbuiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 19