Het blijkt dat dit voorstel van de heer Bouma voldoende wordt
ondersteund.
De heer Draisma zegt de motie te zullen steunen. Het gaat hier om
een ernstige zaak. Een industrie waar een hoogwaardig artikel wordt
gemaakt. Het zal een moeilijke zaak worden deze beslissing van VMF onge
daan te maken maar het moet wel op een zo breed mogelijk vlak geprobeerd
worden te voorkomen dat het bedrijf uit Grouw weg gaat. Het verheugt
spreker dat het college reeds contacten heeft gelegd. Spreker hoopt dat
er voor deze industrie nog perspectieven te vinden zijn eventueel met
een afslanking, waaraan met het oog op de orderportefeuille wel niet te
ontkomen zal zijn. De levensvatbaarheid van het bedrijf zal zo goed
mogelijk uitgediept moeten worden.
De heer De Wolf zegt dat we ons jaren hebben kunnen verheugen in
een zeer laag werkloosheidspercentage. En nu dreigt het noodlot ook
onze gemeente te treffen. Bijna 100 arbeidsplaatsen ineens weg uit
Grouw, plus wat er nog aan afgeleide werkgelegenheid mee samenhangt.
En wat hangt ons nog boven het hoofd. Voor ons allen een zeer
w ernstige zaak. Spreker meent dat de raad hier verschillend op kan
reageren. Je kunt natuurlijk boze opzet insinueren bij de onder
nemingen en proberen daar een politieke reclamestunt van te maken,
zoals we vandaag in de krant konden lezen.
Spreker gelooft, dat de belangen van de betrokkenen en onze ge
meente beter worden gediend door in stilte alles in het verk te stel
len om deze werkgelegenheid in onze gemeente te behouden. Het zal erg
moeilijk zijn het onheil te keren. Toch vraagt spreker zich af bij
alle kreten en mooie woorden of de werkloosheid ons werkelijk zo in
teresseert.
Hij herinnert zich de avond in zalen Schaaf van alle politieke
partijen, waar alle gemeenteraden waren uitgenodigd. Afgezien van ge
ringe belangstelling was het niveau van de ideeën die ten berde
kwamen in het algemeen niet hoog. Hen schijnt nog niet te beseffen
dat onze luxe verdiend moet blijven worden. En dat gebeurt door de
werkers in de industrie, de nijverheid en de commerciële dienstver
lening. Pas van wat van die inspanningen overblijft kunnen we onze
collectieve voorzieningen financieren. Dat is een keiharde waarheid.
En als overheid kunnen we daarvoor slechts de voorwaarden schep-
W pen, en, helaas veel gemakkelijker, de voorwaarden blokkeren.
Hoe moeilijk het is, voorwaarden te scheppen, en flexibel op ge
boden mogelijkheden in te haken toont ons het voorbeeld van het pro
ject Heineken.
Een goed voorbeeld van hoe we als overheid niet moeten, is het
streekplan Friesland, een plan uit de jaren dat de welvaart geen
grenzen leek te kennen. Ik citeer de uitspraak van het college van
burgemeester en wethouders van onze buurgemeente Smallingerland.
"Dit plan manoevreert Friesland en zijn bewoners in een nadelige
positie, ten opzichte van hen die ons omringen en dat terwijl wij
reeds een achterstandssituatie hadden"
Spreker kan niet nalaten er weer aandacht voor te vragen dat men
in Friesland niet zo kieskeurig moet zijn wat de werkgelegenheid be
treft en dat men vooral de natuurlijke bronnen moet uitbuiten.