39, Voorstel tot invoering van een
nieuwe verordening reinigings
heffingen en tot herziening
van de tarieven.
Nr. 2200. Aan de gemeenteraad.
Grouw, 7 september 1981.
Gelet op ons voorstel onder agendapunt 33 van deze vergadering tot
het vaststellen van een "Afvalstoffenverordening"is het noodzakelijk
tevens een nieuwe "Verordening Reinigingsheffingen" vast te stellen en
de vigerende "Verordening op de heffing van Reinigingsrechten", vastge
steld bij uw besluit van 13 december 1977, nr. 18, laatstelijk ge
wijzigd bij raadsbesluit nr. 18 van 16 september 1980, in te trekken.
De nieuwe verordening treft u in concept hierbij aan. Wij hebben
ons gebaseerd op de door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opge
stelde model-verordening. Om practische redenen willen wij de invoering
combineren met de vaststelling van de tarieven voor 1982 en stellen dan
ook als datum van ingang 1januari 1982 voor.
Wat de nieuwe verordening betreft, verwijzen wij naar de toelichting
van de V.N.G. op de model-verordening, die voor u bij de raadsstukken ter
inzage is gelegd. De verordening gaat uit van een huisvuilbelasting, die
is verschuldigd door de hoofdbewoners of - gebruikers van de percelen, ge
legen aan de route van de reinigingsauto (afvalstoffenheffing) en een
reinigingsrechtverschuldigd door een ieder voor een bepaalde dienst ge
bruik maakt van of een beroep doet op de reinigingsdienst (reinigings
rechten)
Wat de tarieven voor 1982 betreft, merken wij het volgende op.
De toegestane verhoging is 4%.
Bij de vaststellingvan de bestaande tarieven is er steeds van uitge
gaan, dat de kosten van ophalen van huisvuil en van bedrijfsafval zich
verhouden als 2 1
Deze verhouding is door de dienst gemeentewerken,aan de hand van de
gegevens over 1980, opnieuw bezien. Daarbij zijn de werkelijk opgehaalde
hoeveelheden tot uitgangspunt genomen. Op basis hiervan zou de ver
houding 1 1 zijn.
Met de elementen werktijd en kilometers wordt dan echter geen reke
ning gehouden. Dit is ook niet goed mogelijk, omdat zowel huishoudelijk
afval als bedrijfsafval in dezelfde route worden meegenomen.
Toch beïnvloeden deze factoren de verhouding dusdanig, dat de ver
houding 1 1 niet kan worden gebruikt voor de kostentoedeling en de
daarop gebaseerde tariefbepaling.