- 2 -
Hoewel er tussen rioolbelasting en rioolrecht verschillen bestaan
(rioolbelasting is een bijdrage in de algemene middelen en er staat van de
kant van de gemeente geen aanwijsbare tegenprestatie tegenover; het riool
recht is een retributie hetgeen inhoudt dat de kosten van de voorziening ge
heel of gedeeltelijk over de aangeslotenen worden verdeeld) kan worden
vastgesteld, dat de gemiddelde opbrengst van de onroerend-goedbelastingen
van 343, per woning bijna gelijk is aan de voor artikel 12-gemeenten
voor beide heffingen gestelde eis van 355,-- per woning.
De waarden van de aanwezige eigendommen in de gemeente waren (1-1-81
op basis 1-1-76) en zijn nu (1-1-82 op basis 1-1-81):
- zakelijk gerechtigden 1-1-76: 82.053 x 3.000 246.159.000,—
1-1-81: 286.277.864,—
- gebruikers 1-1-76: 80.470 x 3.000 241.410.000,—
1-1-81281.015.864,—
De totale getaxeerde waarde is derhalve gestegen met 16,3%.
De verschillen tussen de waarden zakelijk gerechtigden en gebruikers zijn
het gevolg van leegstand of vrijstelling per 1 januari 1981.
Uitgangspunt voor het vaststellen van de nieuwe tarieven voor 1982
is de opbrengst in 1981 en rekening houdend met het gereedkomen van 95
nieuwe woningen a 80.000,in dat jaar. In de bijlage is de berekening
weergegeven evenals de berekening van de limieten.
Doordat de totale getaxeerde waarde is gestegen, zal bij de geraam
de opbrengst in 1982 van 867.000,(eigenaren) en 519.000,(gebrui
kers), het tarief moeten worden verlaagd en wel voor de eigenaar van
10,25 tot 9,10 en voor de gebruiker van 6,25 tot 5,55.
Het zal duidelijk zijn dat in het algemeen deze verlaging van het ta
rief niet betekent dat de belastingdruk lager wordt.De tariefsverlaging
is uitsluitend het gevolg van de hogere taxatiewaarde. De totale opbrengst
van beide belastingen blijft gelijk aan de opbrengst over 1981, vermeer
derd met de nieuwbouw in dat jaar. Het zal verder duidelijk zijn dat de
individuele aanslagen meestal niet gelijk zullen zijn aan die voor 1981.
De schommelingen in de prijzen van woningen, als gevolg van vraag en aan
bod, zullen verschuivingen doen plaatsvinden in de getaxeerde waarde en
dus ook in de aanslagbedragen.
Verder is in het concept-raadsbesluit rekening gehouden met een ge
wijzigde redactie van artikel 5 van de verordening, waardoor de bedoeling
van dat artikel beter tot uitdrukking komt.
Wij stellen u voor, de voor u ter inzage liggende ontwerp-verordening
vast te stellen.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel,
B.G. Holtrop, burgemeester.
P.H. Starreveld, secretaris.