- 2 - Hoewel er tussen rioolbelasting en rioolrecht verschillen bestaan (rioolbelasting is een bijdrage in de algemene middelen en er staat van de kant van de gemeente geen aanwijsbare tegenprestatie tegenover; het riool recht is een retributie hetgeen inhoudt dat de kosten van de voorziening ge heel of gedeeltelijk over de aangeslotenen worden verdeeld) kan worden vastgesteld, dat de gemiddelde opbrengst van de onroerend-goedbelastingen van 343, per woning bijna gelijk is aan de voor artikel 12-gemeenten voor beide heffingen gestelde eis van 355,-- per woning. De waarden van de aanwezige eigendommen in de gemeente waren (1-1-81 op basis 1-1-76) en zijn nu (1-1-82 op basis 1-1-81): - zakelijk gerechtigden 1-1-76: 82.053 x 3.000 246.159.000,— 1-1-81: 286.277.864,— - gebruikers 1-1-76: 80.470 x 3.000 241.410.000,— 1-1-81281.015.864,— De totale getaxeerde waarde is derhalve gestegen met 16,3%. De verschillen tussen de waarden zakelijk gerechtigden en gebruikers zijn het gevolg van leegstand of vrijstelling per 1 januari 1981. Uitgangspunt voor het vaststellen van de nieuwe tarieven voor 1982 is de opbrengst in 1981 en rekening houdend met het gereedkomen van 95 nieuwe woningen a 80.000,in dat jaar. In de bijlage is de berekening weergegeven evenals de berekening van de limieten. Doordat de totale getaxeerde waarde is gestegen, zal bij de geraam de opbrengst in 1982 van 867.000,(eigenaren) en 519.000,(gebrui kers), het tarief moeten worden verlaagd en wel voor de eigenaar van 10,25 tot 9,10 en voor de gebruiker van 6,25 tot 5,55. Het zal duidelijk zijn dat in het algemeen deze verlaging van het ta rief niet betekent dat de belastingdruk lager wordt.De tariefsverlaging is uitsluitend het gevolg van de hogere taxatiewaarde. De totale opbrengst van beide belastingen blijft gelijk aan de opbrengst over 1981, vermeer derd met de nieuwbouw in dat jaar. Het zal verder duidelijk zijn dat de individuele aanslagen meestal niet gelijk zullen zijn aan die voor 1981. De schommelingen in de prijzen van woningen, als gevolg van vraag en aan bod, zullen verschuivingen doen plaatsvinden in de getaxeerde waarde en dus ook in de aanslagbedragen. Verder is in het concept-raadsbesluit rekening gehouden met een ge wijzigde redactie van artikel 5 van de verordening, waardoor de bedoeling van dat artikel beter tot uitdrukking komt. Wij stellen u voor, de voor u ter inzage liggende ontwerp-verordening vast te stellen. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, B.G. Holtrop, burgemeester. P.H. Starreveld, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 67