13. Herziening van de vergoedingsregeling
vrijwilligers bij de gemeentelijke
gemt.ente iDAARDERADEEL brandweer per 1 januari en 1 juli 1981.
GROUW
Nr. 2885. Aan de gemeenteraad.
Grouw, 4 december 1981.
Bij uw besluit van 10 februari 1976, nr. 5, hebt u een nieuwe vergoe-
dingsregeling voor de vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer vastge
steld. Deze regeling werd afgeleid van de modelregeling rechtspositie vrij
willigers bij de gemeentelijke brandweer, opgesteld door de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten.
In deze modelregeling is, voor het vinden van een passende vergoeding
voor de in de onderscheidene rangen dienstdoende vrijwilligers, uitgegaan
van de eisen, die in genoemde rechtspositieregeling aan het bekleden van
die rangen wordt gesteld. Hierbij is overleg gepleegd met het Centraal
Adviesbureau voor organisatie en personeelsbeheer der Vereniging van Neder
landse Gemeenten.
Aangezien deze eisen het meest overeenkomen met die, welke voor het
beroepsbrandweerpersoneel gelden, zijn de voorgestelde vergoedingen voor
de vrijwilligers afgestemd op de bezoldiging van hun beroepscollega's, die
is opgenomen in het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke nijksambtenaren
(B.B.R.A. 1943).
Op advies van de Friese en Groningse Provinciale Brandi^eerbond en de
otic.iting tot Bevordering van het Brandweerwezen in de provincie Drenthe,
wordt de vergoeding voor wacht—, consignatie— en 'oewakinnsdiensten voortaan
uitgedrukt per etmaal.
De in de ontwerp-vergoedinasregeling opgenomen bedragen zijn berekend
op de peildata 1 januari en 1 juli 1981. De bedragen zijn afgeleid van de
voor het beroepsbrandweerpersoneel geldende schaalbedragen van het 3.3.R.A.
1948 per 1 januari en 1 juli, zoals die periodiek door de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten worden verstrekt en houden verband met de algemene
loonsverhogingen of - verlagingen van het gemeentepersoneel
•ij stellen u voor, de voor u ter inzage liggende ontwerp-verordenino
vast.te stellen.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
B.G. Holtrop, burgemeester.
P.H. Starreveld, secretaris.