7. voorstel tot bet treffen van ver
keersraaatregelen in de kom van
Grouw en de wijk "Oosterveld"
Nr. 648. Aan de gemeenteraad.
Grouw, 8 april 1982.
Zoals u bekend zal zijn heeft u in uw vergadering van 20 mei
1980 een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen in de kom van Grouw
getroffen. Daarbij werd toegezegd aan het einde van het jaar de gehele
verkeersproblematiek nog eens onder de loep te nemen.
In uw vergadering van 7 november 1980 hebben wij u meegedeeld,
dat wij als commissie ad hoe, een commissie verkeersproblematiek
kom Grouw hadden ingesteld. Deze commissie had tot taak ons college
te adviseren omtrent een samenhangend stelsel van voor de kom van
Grouw te treffen verkeersmaatregelen. De commisie diende aandacht
te besteden aan de verkeerscirculatie, de bereikbaarheid van het
centrum, de parkeervoorzieningen en de veiligheid van het verkeer,
met name in de woonstraten. De commissie stond onder voorzitterschap
van wethouder Terpstra en bestond voorts uit vertegenwoordigers van
de werkgroep Oosterveld, de G.W.H.I., de politie en de dienst van
gemeentewerken
Het is u bekend, dat de officiële aanbieding van het rapport
van de commissie aan ons college op 19 juni 1981 heeft plaats gehad.
Dat dit rapport niet direct aan de raad kon worden aangeboden
had twee oorzaken. In de eerste plaats omdat op het moment van ver
schijnen of daaromtrent bekend werd, dat Halbertsma B.V. bereid was
het fabrieksterrein met opstallen ten zuiden van het vaarwater de
Grou aan de gemeente te verkopen.
Dit was een gegeven dat ook verkeerstechnisch gezien vergaande consequenties
met zich mee kon brengen, nu op dit terrein circa 200 woningen zullen
worden gerealiseerd.
In ieder geval was duidelijk, dat de planontwikkeling met betrekking
tot het (v.m.) fabrieksterrein uitvoering van de door de commissie
voorgestelde maatregelen zou vertragen.
Daarnaast was aanvulling van het rapport nodig op grond van
de overweging van ons college om delen van de kom van Grouw in verband
met lawaai-overlast te vrijwaren van bromfietsverkeer e.d. Daarover
moest eerst advies worden gevraagd met betrekking tot de af te sluiten
straten (of gedeelten daarvan) en de eventuele tijdstippen waarvoor
een dergelijk verbod van kracht zou moeten zijn. Het leek ons gewenst
deze maatregel tegelijk met die van de commissie uit te voeren.
Gezien de wens om aan de algemeen gevoelde problematiek ten aanzien
van het gebied "Oosterveld" op korte termijn tegemoet te komen, ligt het
in onze bedoeling nader aan te geven in hoeverre een deel van de commissie
voorstellen kan worden uitgevoerd, zonder dat dit eventuele gevolgen zal
hebben voor de invulling van genoemd fabrieksterrein.
Daartoe is door gemeentewerken een nader onderzoek verricht, hetgeen
heeft geresulteerd in het rapport "Verkeerssituatie Kom Grouw, voorstellen
n.a.v. het rapport van de Commissie Verkeersproblematiek Kom Grouw, d.d.
juni 1982".