- 4 - 13. Ie Oosterveldstraat. Het voorstel in het rapport tot het instellen van een inrijver- bod in westelijke richting hebben wij gehandhaafd. 14Paviljoenstraat Van ons aanvankelijk voorstel om in deze straat een eenrichtings verkeer in westelijke richting tussen Drachtsterweg en Parkstraat in te stellen alsmede een daarmee gepaard gaand parkeerverbod aan de noordzijde van dit gedeelte, zijn wij bij nader inzien afgestapt. De problemen, die aanvankelijk tot deze voorgestelde maatregelen hebben geleid zijn achteraf minder zwaarwegend gebleken. Voorgesteld wordt voor deze straat eenzelfde verkeersmaatregel te nemen als in het merendeel van de andere straten in Oosterveld. 15Molenstraat. Wij stellen u voor een inri jverbod voor vrachtauto's in oostelijke richting en voor personenauto's in westelijke richting in te stellen. 16.. Hoofdstraat/Doorbraak/Kerkstraat. Wij stellen u voor genoemde straten gesloten te verklaren voor bromfietsen van maandag t/m zaterdag tussen 20.00 en 6.00 uur en op zondagen van 1400 - 6.00 uur, door het plaatsen van borden aan het begin van de Hoofdstraat (Parkstraat) op de hoek van de Doorbraak (Gedempte Haven) en aan het einde van de Volmaweg/ Kerkstraat, zoals op de ter inzage liggende tekening is aangegeven Voor nadere motivering mogen wij u verwijzen naar de bladzijden 3, 5, 6, 18 en 19 van het u toegezonden rapport. Voor bovengenoemd doel kunnen geen borden op grond van de verkeerswetgeving worden geplaatst. De WVW is niet bedoeld voor het beperken van overlast, maar dient slechts de veiligheid en de vrijheid van het verkeer. Een eventueel pol it ie-opt. reden moet steunen op de APV, zodat als verbodsbord ook. een apart op de APV-bepaling gebaseerd bord moet worden geplaatst. Ingevolge het bepaalde in artikel G2, sub 2 heeft ons college daartoe de bevoegdheid. 17. Blikgole. In verband met de beperkende maatregelen voor het gebied Oosterveld zal vergroting van de parkeermogelijkheden ten behoeve van de recreant noodzakelijk zijn. Daarvoor dient naar onze mening de oever van het Pikmeer (haaks parkeren op de Meersweg)niet te worden gebruikt In het komplan Grouw wordt het handhaven van de huidige (groene) oever belangrijk geacht, waarbij een parkeerfunctie in principe als hiermee "strijdig" moet worden aangemerkt. Bovendien biedt de door de commissie geboden oplossingen nauwelijks soelaas (10 plaatsen langs de Meersweg en ca. 20 plaatsen nabij het Groene Kruisgebouw) Door ons is overwogen een deel van de Blikpêle te bestemmen tot parkeerterrein (voormalig terrein van gemeentewerken)Middels een aangepaste inrichting (b.v. enigszins verlaagd) kan hier voor ca. 50 a 75 auto's een plaats worden gevonden. Achterliggende gedachte hiervan is, dat het inkomend verkeer, met name het toeristisch verkeer, beter over de beide hoofdtoegangs- wegeri (Stationsweg en Oostergoostraat) moet worden verdeeld. Vanuit die filosofie is situering van een parkeerterrein op de Blikpole aan het einde van de Oostergoostraat wenselijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1982 | | pagina 44