- 4 -
13. Ie Oosterveldstraat.
Het voorstel in het rapport tot het instellen van een inrijver-
bod in westelijke richting hebben wij gehandhaafd.
14Paviljoenstraat
Van ons aanvankelijk voorstel om in deze straat een eenrichtings
verkeer in westelijke richting tussen Drachtsterweg en Parkstraat
in te stellen alsmede een daarmee gepaard gaand parkeerverbod
aan de noordzijde van dit gedeelte, zijn wij bij nader inzien
afgestapt. De problemen, die aanvankelijk tot deze voorgestelde
maatregelen hebben geleid zijn achteraf minder zwaarwegend gebleken.
Voorgesteld wordt voor deze straat eenzelfde verkeersmaatregel
te nemen als in het merendeel van de andere straten in Oosterveld.
15Molenstraat.
Wij stellen u voor een inri jverbod voor vrachtauto's in
oostelijke richting en voor personenauto's in westelijke richting
in te stellen.
16.. Hoofdstraat/Doorbraak/Kerkstraat.
Wij stellen u voor genoemde straten gesloten te verklaren
voor bromfietsen van maandag t/m zaterdag tussen 20.00 en 6.00
uur en op zondagen van 1400 - 6.00 uur, door het plaatsen van
borden aan het begin van de Hoofdstraat (Parkstraat) op de hoek
van de Doorbraak (Gedempte Haven) en aan het einde van de Volmaweg/
Kerkstraat, zoals op de ter inzage liggende tekening is aangegeven
Voor nadere motivering mogen wij u verwijzen naar de bladzijden
3, 5, 6, 18 en 19 van het u toegezonden rapport. Voor bovengenoemd
doel kunnen geen borden op grond van de verkeerswetgeving worden
geplaatst. De WVW is niet bedoeld voor het beperken van overlast,
maar dient slechts de veiligheid en de vrijheid van het verkeer.
Een eventueel pol it ie-opt. reden moet steunen op de APV, zodat
als verbodsbord ook. een apart op de APV-bepaling gebaseerd bord
moet worden geplaatst. Ingevolge het bepaalde in artikel G2,
sub 2 heeft ons college daartoe de bevoegdheid.
17. Blikgole.
In verband met de beperkende maatregelen voor het gebied
Oosterveld zal vergroting van de parkeermogelijkheden ten behoeve
van de recreant noodzakelijk zijn. Daarvoor dient naar onze mening
de oever van het Pikmeer (haaks parkeren op de Meersweg)niet
te worden gebruikt
In het komplan Grouw wordt het handhaven van de huidige
(groene) oever belangrijk geacht, waarbij een parkeerfunctie
in principe als hiermee "strijdig" moet worden aangemerkt. Bovendien
biedt de door de commissie geboden oplossingen nauwelijks soelaas
(10 plaatsen langs de Meersweg en ca. 20 plaatsen nabij het Groene
Kruisgebouw)
Door ons is overwogen een deel van de Blikpêle te bestemmen
tot parkeerterrein (voormalig terrein van gemeentewerken)Middels
een aangepaste inrichting (b.v. enigszins verlaagd) kan hier
voor ca. 50 a 75 auto's een plaats worden gevonden.
Achterliggende gedachte hiervan is, dat het inkomend verkeer,
met name het toeristisch verkeer, beter over de beide hoofdtoegangs-
wegeri (Stationsweg en Oostergoostraat) moet worden verdeeld.
Vanuit die filosofie is situering van een parkeerterrein op
de Blikpole aan het einde van de Oostergoostraat wenselijk.