- 17 -
Sprekker leaut dat de preventive wurking fan de driging dat in untheffing yn
lutsen wurde kin, merkbiten wurde kin yn de oerlêst, As de slutingstiid fan
de loketferkeap dan ek noch keppele wurdt oan de slutingstiid fan de"horeca''~
bedriuwen, liket it him ta dat it untheffingenbelied best sa bliuwe kin sa't
it no is.
De hear Knossen giet der fan ut dat der fan de kant fan de foarsitter
in neier ütstel komt. Hy wol der dêrom noch wat fan sizze, De keppeling tusken
de slutingstiden fan de "horeca"bedriuwen en de loketferkeap as proef is
neffens him in goede saak. Fierders moat it untheffingenbelied der bliuwe,
want dan hat men altyd noch de mooglikheid om 3m butenwenstige situaasjes
regaad te jaan. Sa't ek alris yn in ofdielingsgearkomste bepraat is, om de
slutingstiid yn it winterskoft foar de sneintejün op 1.00 oere te setten,
liket sprekker ek in goed idee. De utgeansjünen binne dochs meastentiids
de freed- en sneontejünen
De voorzitter zegt dat de sluitingstijden van de horecabedrijven in
samenhang met de loketverkoop een probleem is dat al lange tijd speelt.
Het leek spreker nodig, dat het probleem ook hier ter tafel gebracht werd
om duidelijk te maken dat hij daarmee zit.
Door alle fracties is een aantal gedachten naar voren gebrachtdat een
rol kan spelen bij het antwoord op de vraag welke beperkingen aan het
w avondgebeuren opgelegd kunnen worden.
De heer De Wolf bracht naar voren, dat het leefpatroon veranderde en dat
het leven van de jeugd pas 's avonds na half elf begint. Spreker ziet niet
in dat, als het in Engeland mogelijk is de pubs om 11 uur te sluiten, het
leefpatroon hier zoveel anders moet zijn als daar, Er moeten bepaalde afspraken
gemaakt worden en men moet niet meteen voor een bepaald leefpatroon aan
de kant gaan. Het leefpatroon is hier inderdaad zodanig veranderd dat de
mensen later uitgaan, maar dat hoeft niet in te houden dat de overlast daarvan
door een beperkt aantal mensen dan maar geaccepteerd moet worden. De
problemen moeten wel opgelost worden .gïf spreker ziet niet in dat een besluit
dat voor een beperkt aantal mensen van belang is op ander gronden gebaseerd
zou moeten worden dan een besluit dat voor een groot aantal mensen belang
rijk is.
Als er gesproken wordt van een leefbaar centrum, houdt dat volgens
spreker in, dat er ook mensen moeten kunnen wonen. Als de bebouwing van
het Halbertsma-terrein en de versterking van de woonfunctie van de kom aan
de orde komen, staan die haaks op de uitspraak dat als men in het centrum
woont men een bèpaalde overlast moet accepteren, die als men ergens anders
woont, niet geaccepteerd behoeft te worden. Dat zijn dingen waar spreker op
zichzelf moeite mee heeft. Hij begrijpt niet dat bij het begin van de kom
de verdraagzaamheid en het onderlinge respect zouden moeten ophouden. Hij
vindt het niet billijk om met zo'n vraagstuk te worden opgezadeld. Dat is
dan ook de reden waarom het hier op tafel is gekomen. Spreker ziet ook wel
in dat er aspecten aan verbonden zijn waarmee men moet leren levenmaar
dat behoeft niet in te houden dat er in een centrum alles moet worden ge
accepteerd en in de wijken daar omheen niets. Bij de aanbiedingsbrief is
daarom ook onder ogen gebracht dat het huidige systeem, open tot een uur,
met een ontheffingsmogelijkheid in incidentele gevallen tot twee uur -
waarbij voor de slagvaardigheid het geven van ontheffingen is opgedragen
aan de voorzitter - een incidentele toepassing verondersteltomdat het
anders geen ontheffingenbèlèid meer is maar een gewoon doorlopend beleid.
Spreker wil niemand het recht ontzeggen om op zijn wijze het weekeinde
te vieren, maar daar kunnen wel enkele randvoorwaarden bij worden gesteld,
zoals rekening houden met een ander. Heeft iemand die in het centrum woont
niet net zo goed recht op een leefbare omgeving als de mensen die in andere
wijken wonen? Moet zo iemand het bevuilen van zijn huis accepteren, juist
omdat hij in het centrum woont, zo vraagt spreker zich af.
Uit het met leuzen wit kalken van de ramen van zijn woning in de oude
jaarsnacht heeft spreker de conclusie getrokken, dat er meer mensen zijn