- 5 - Eveneens ten koste van het platteland gaan de voorgenomen bezuinigingen op de ruilverkavelingen. En dat terwijl juist een efficiënte landbouw van steeds groter belang wordt voor de economie. De in de jaren van overvloed ontworpen wet op de geluidhinder komt nu in uitvoering. Als zij niet spoedig wordt bijgesteld, dreigt zij met haar enorme ruimtebeslag, hoge apparaatskosten en onbetaalbaar strenge normen, een ramp te worden voor dit dichtbevolkte land. Ons land heeft inmiddels een hoge plaats bereikt op de internationale ranglijst van burocratieën de letter blijkt veelal belangrijker dan de mens. Een overheid die dit laat gebeuren verdient, en krijgt dan ook, geen respect meer. Gelukkig groeit alom het besef, dat het mes moet worden gezet in niet dringend nodige regelingen en bemoeienissen. En, een lichtpuntje, de rente daalt, en daarmee stijgt de kans dat er weer geïnvesteerd wordt. En dat geeft hoop. Friesland heeft met ruim 17%, naast Groningen, het hoogste werkloosheids percentage van ons land. Het "Streekplan" dat zeker geen positieve bijdrage levert tot verbetering van deze achterstandssituatie, is nog steeds niet bijgesteld. Gelukkig weten steeds meer vakantiegangers Friesland als water- toeristisch aantrekkelijk gebied te waarderen. Laten wij proberen dat te stimuleren door meer Marrekrite-voorzieningen, een op zoveel mogelijk recreatief medegebruik gericht beheer van natuurgebieden, en bijvoorbeeld een bezoekerscentrum te Grouw. Dat is goed voor de werkgelegenheid en voor de landseconomie. Ik kom tot onze eigen gemeente, Idaarderadeel. Heeft de bel geluid voor de laatste ronde? Ja, als de herindeling doorgaat. Waarom moest dat ook al weer zo nodig? Grotere bestuurskracht was het voor naamste argument. Daarvoor moesten we de grotere afstanden tussen burger en bestuurder dan maar voor lief nemen. Immers, er komen veel minder raadsleden, minder burgemeesters, secretarissen en directeuren van gemeentewerken. En de afstand tot de "Hoofdplaats" wordt gemiddeld groter. Een wezenlijk punt op ons uitgestrekte platteland, met zijn relatief slechte openbare vervoersvoor zieningen. Het voordeel zou moeten zitten in een doelmatiger ambtelijk apparaat en een sterkere financiële basis. Helaas zijn deze aspecten nooit voldoende uitgewerkt. Van gemeenten in Limburg en Noord-Holland die een herindeling hebben ondergaan, beginnen negatieve geluiden te komen. Ook bij ons beginnen de gevolgen zich af te tekenen. De voorbereidingen leggen een groot beslag op de tijd van vele ambtenaren, ten koste van andere noodzakelijke activiteiten. Natuurlijk ook veroorzaakt de dreigende organisatiewijziging onrust en onzekerheid. Kostbare externe hulp en adviezen zouden wenselijk zijn. En als er op het moment van de samenvoeging geen nieuw gemeentekantoor staat, waarin alle diensten kunnen worden ondergebracht, krijgen wij te maken met een uiterst ondoelmatige spreiding van het ambtelijk apparaat, en hoge extra kosten en communicatieproblemen Het is toch een eerste eis van behoorlijk bestuur, dat de financiële gevolgen van het bestuurlijk handelen zorgvuldig worden ingeschat, en dat hierin tijdig wordt voorzien. Tot nu toe is dat, wat de herindeling betreft, niet gebeurd. Ook de memorie van antwoord van de minister toont dit aan, zij laat vele onzekerheden bestaan. Intussen worden we geconfronteerd met een snelle opeenvolging van onverwachte kortingen op verwachte uitkeringen uit het Haagse. De vrees lijkt zeker gewettigd, dat de herindeling onder de huidige omstandigheden zeer negatieve gevolgen voor de financiële moge lijkheden van de betrokken gemeenten zal hebben, en dat er ook van een doel matiger ambtelijk apparaat weinig terecht zal komen. Integendeel. En daarmee vervallen dan de sterkste argumenten voor de herindeling, terwijl de nadelen recht overeind blijven. Gezien het voorgaande verzoeken wij het collegesamen met andere bij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 6