Uit de genoemde uitgangspunten is een aktieprogramma (komende 5
jaar) gerold, waarin onderscheidt wordt gemaakt tussen:
- algemene akties;
- maatregelen fietsverkeer
- idem met betrekking tot het openbaar vervoer;
- idem met betrekking tot het bovenlokale wegennet.
Vooral de laatstgenoemde aktiepunten zullen voor wat betreft onze
gemeente gevolgen hebben (zie ook bladzijde 26 en 27 van het P.V.V.P.).
In het navolgende zal op de voorgestelde maatregelen en het niet uitvoeren
van eerder opgestelde plannen worden ingegaan.
FIETSVERKEER.
Aangaande de maatregelen met betrekking tot het fietsverkeer confor
meert het P.V.V.P. zich aan het voorgestelde beleid, neergelegd
in het provinciaal fietspadenplan en het ruilverkavelingsplan "De
Oude Jokse"Een groot deel van de in de P.V.V.P. genoemde maatregelen
zal worden uitgevoerd in het kader van de ruilverkaveling.
Wij zullen er bij de commissie van de ruilverkaveling op aandringen
dat deze plannen bijzondere aandacht krijgen, met name als het gaat
om het fietspad langs de Reinerswei naar Irnsum, het pad langs "Hoflan"
tot de zijtak naar Idaard en het rijwielpad langs die zijtak (Hoflans-
wei). Tevens zullen wij er op aandringen dat het doortrekken van
een fietspad langs "Hoflan" en "Leechlan" tot Wartena alsnog in
het korte termijnplan kan worden meegenomen.
OPENBAAR VERVOER.
Naar onze mening beperkt het beleid met betrekking tot het openbaar
vervoer zich tot wat vage kreten, zoals "streven naar""bevorderen
van" en "ontwikkelen van"
Dit is enigszins begrijpelijk, omdat het openbaar vervoer tot op
heden een duidelijk gerichte taak van de rijksoverheid is.
Wij kunnen dan ook van harte instemmen met het streven van het provinci
aal bestuur om meer greep te krijgen op de normen en richtlijnen,
die nu eenmaal bij de afweging en lijnvoering worden gehanteerd.
Hoewel het P.V.V.P. zich uitspreekt over:
- verbeteren van de bereikbaarheid van de slecht bediende kernen;
- het ontwikkelen van alternatieve kleinschalige vormen van openbaar
vervoer en
- het bevorderen van onderzoek en eventuele experimenten,
kan dit b.v. in onze situatie toch betekenen dat bepaalde relaties
niet of onvoldoende kunnen worden gerealiseerd.
Wij denken daarbij aan het 's avonds bijwonen van vergaderingen,
uitvoeringen e.d., het avondbezoek aan ziekenhuizen. In onze gemeenten
worden de dorpen per bus op zich goed bediend. Roordahuizum 2 x
per uur. Grouw, Warga en Wartena 1 x per uur. In het rapport wordt
onder bediening verstaan, dat er een openbaar vervoer halte is in
of binnen 1200 m rond de kom. Wij vragen ons af of deze zeker niet
geringe loopafstand, met name voor oudere mensen, niet te bezwaarlijk
is.
Verder ontbreken de verbindingen tussen de dorpen onderling en met
name met het hoofddorp.
Dit betekent, dat ook de aandacht dient uit te gaan naar gemeentelijke
relatiepatronen in plaats van de radiale structuur, gericht op grote
kernen, zoals Leeuwarden, Sneek, Drachten en Heerenveen.
Vooral bij de (grotere) gemeente Boarnsterhim zal dit van essentieel
belang zijn.