AUTOVERKEER. Belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot het autoverkeer vormen de provinciale plannen om te streven naar aanleg van: a. een dubbelbaans auto(snel)weg Heerenveen-Leeuwarden (RW 32) b. idem Drachten-Leeuwarden (S5). Aanleg (verbetering) van deze wegen zal de provincie trachten te bevorderen (met name geldt dit voor de rijksweg 32) waarbij het streven er is op gericht dit nog in de tachtiger jaren te realiseren. Verbetering van deze wegen is vooral ingegeven uit economische over wegingen. Met name de voorgestelde ontwikkeling rond Rw 32 is voor ons van belang Hoewel de provincie haar voorkeur uitspreekt voor ombouw van Rw 32 tot een volwaardige autosnelweg is het streven er in eerste instantie op gericht te komen tot een eenvoudiger variant. Men hoopt daardoor op een snelle realisering, omdat in het structuur schema verkeer en vervoer (beleid Rijksoverheid) de aanleg van een volwaardige autosnelweg eerst in de negentiger jaren zal plaatsvinden. Kenmerkend is hierbij het gegeven, dat zoveel mogelijk van de bestaande weg gebruik wordt gemaakt. In deze situatie wordt naast de bestaande rijbaan een tweede gelegd, zonder dat doorvoor de hele zaak op de schoffel gaat. Een dergelijk wegtype sluit echter (nog) niet goed aan bij het huidig streven naar uniforme wegtypen. Een dergelijke oplossing is echter wel goedkoper, maakt minder grootschalige oplossingen nodig, geeft een uitstekende verkeersafwikkeling ook bij een zeer sterke verkeerstoe name en is sneller realiseerbaar dan een autosnelweg. Een dubbelbaans autoweg is een dubbelbaans weg met gescheiden rijbanen, echter zonder vluchtstroken, met "haakse" aansluitingen en met ongelijk vloerse kruisingen voor het "wegvreemde" verkeer. Zoals u weet, hebben wij in het voorjaar van 1982 Hofstra Verkeersadvi- seurs te Groningen opdracht gegeven, om in het kader van de structuur schets Grouw een studie te verrichten naar de (hoofd) verkeersinfra structuur rond Grouw. Deze studie, welke in de le afdeling is besproken richt zich met name op de relatie RW 32 - lokale (hoofd)wegenstructuur Grouw. Deze studie moet vooral gezien worden in het licht van de toekomstige ruimtelijke situatie aan de westzijde van het dorp. Zij kan als een wezenlijk onderdeel worden beschouwd van de structuurschets Grouw, waarvan Gedeputeerde Staten vindt dat deze dient te worden herzien. Vanuit deze studie (met daarin o.m. een prognose inzake de toekomstige wegbelastingen) wordt gepleit voor een noordelijke aansluiting van het lokale wegennet met RW 32. Dat wil zeggen dat ten noorden van de Rjochte Grou een nieuw aansluit- punt wordt aangelegd met daaraan gekoppeld een verbindingsweg naar de J.W. de Visserwei (Hoflansweien dat de bestaande aansluiting bij het station komt te vervallen. Hoewel in het Hofstra onderzoek meerdere varianten worden gepresenteerd, spreekt deze oplossing ons in hoge mate aan. In de bijlage 11 (variant 2), 12 (variant 3) en 15 is deze oplossing gevisualiseerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 75