AUTOVERKEER.
Belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot het autoverkeer vormen
de provinciale plannen om te streven naar aanleg van:
a. een dubbelbaans auto(snel)weg Heerenveen-Leeuwarden (RW 32)
b. idem Drachten-Leeuwarden (S5).
Aanleg (verbetering) van deze wegen zal de provincie trachten te
bevorderen (met name geldt dit voor de rijksweg 32) waarbij het
streven er is op gericht dit nog in de tachtiger jaren te realiseren.
Verbetering van deze wegen is vooral ingegeven uit economische over
wegingen.
Met name de voorgestelde ontwikkeling rond Rw 32 is voor ons van
belang
Hoewel de provincie haar voorkeur uitspreekt voor ombouw van Rw
32 tot een volwaardige autosnelweg is het streven er in eerste instantie
op gericht te komen tot een eenvoudiger variant.
Men hoopt daardoor op een snelle realisering, omdat in het structuur
schema verkeer en vervoer (beleid Rijksoverheid) de aanleg van een
volwaardige autosnelweg eerst in de negentiger jaren zal plaatsvinden.
Kenmerkend is hierbij het gegeven, dat zoveel mogelijk van de bestaande
weg gebruik wordt gemaakt. In deze situatie wordt naast de bestaande
rijbaan een tweede gelegd, zonder dat doorvoor de hele zaak op de
schoffel gaat.
Een dergelijk wegtype sluit echter (nog) niet goed aan bij het huidig
streven naar uniforme wegtypen. Een dergelijke oplossing is echter
wel goedkoper, maakt minder grootschalige oplossingen nodig, geeft
een uitstekende verkeersafwikkeling ook bij een zeer sterke verkeerstoe
name en is sneller realiseerbaar dan een autosnelweg. Een
dubbelbaans autoweg is een dubbelbaans weg met gescheiden rijbanen,
echter zonder vluchtstroken, met "haakse" aansluitingen en met ongelijk
vloerse kruisingen voor het "wegvreemde" verkeer.
Zoals u weet, hebben wij in het voorjaar van 1982 Hofstra Verkeersadvi-
seurs te Groningen opdracht gegeven, om in het kader van de structuur
schets Grouw een studie te verrichten naar de (hoofd) verkeersinfra
structuur rond Grouw.
Deze studie, welke in de le afdeling is besproken richt zich met
name op de relatie RW 32 - lokale (hoofd)wegenstructuur Grouw. Deze
studie moet vooral gezien worden in het licht van de toekomstige
ruimtelijke situatie aan de westzijde van het dorp.
Zij kan als een wezenlijk
onderdeel worden beschouwd van de structuurschets Grouw, waarvan
Gedeputeerde Staten vindt dat deze dient te worden herzien.
Vanuit deze studie (met daarin o.m. een prognose inzake de toekomstige
wegbelastingen) wordt gepleit voor een noordelijke aansluiting van
het lokale wegennet met RW 32.
Dat wil zeggen dat ten noorden van de Rjochte Grou een nieuw aansluit-
punt wordt aangelegd met daaraan gekoppeld een verbindingsweg naar
de J.W. de Visserwei (Hoflansweien dat de bestaande aansluiting bij
het station komt te vervallen.
Hoewel in het Hofstra onderzoek meerdere varianten worden gepresenteerd,
spreekt deze oplossing ons in hoge mate aan. In de bijlage 11 (variant
2), 12 (variant 3) en 15 is deze oplossing gevisualiseerd.