- 4 - Daarbij kunnen de navolgende aspecten naar voren worden gebracht: - de verkeersdruk op een groot deel van de Stationsweg kan worden verminderd van gemiddeld 5800 m.v.t./etm. tot 2700 m.v.t./etm. (beide geprognotiseerd voor 1995) - het incüstrieel verkeer kan een goede en rechtstreekse verbinding worden geboden met het boven - lokale wegennet zonder daarbij het lokale wegennet Stationsweg/J.W. de Visserwei) te belasten - dit geldt in beperkte mate ook voor het recreatieve verkeer met bestemming het gebied rond de Garde Jagerswei (jachthaven, recreatie oord ed. - ruimtelijk gezien kan een meer gunstige situatie ontstaan rond de sporthal (minder verkeer) en het zicht op het westelijk van Grouw gelegen gebied (uitzicht in de richting Irnsum; dit laatste wordt in voornoemde studie bepleit middels een verlaagde ligging van RW 32 ter plaatse van de Stationsweg ook het eventueel te realiseren woongebied ten noorden van de Rjochte Grou (en direct westelijk van de 3e jachthaven) kan via het eerdergenoemde nieuwe aansluitpunt op RW 32 een goede bovenlokale wegverbinding worden geboden; deze situatie speelt overigens pas in het begin van de jaren 2000. In hoeverre vorenbeschrevene past in de visie van de provincie met betrekking tot de "eenvoudige" uitvoering van RW 32 kan op dit moment (nog) niet geheel worden overzien. Met name de in de Hofstra-studie bepleitte verdiepte ligging van de rijksweg t.p.v. de Stationsweg kan strijdig zijn met de wens, om RW 32 op een "goedkopere" manier om te bouwen tot auto(snel)weg. Overigens zal de situatie in de directe omgeving van Grouw voor wat betreft de uitbouw van de RW 32 tot auto (snel) weg zo wie zo extra kosten met zich mee brengen. De brug over het Prinses Margrietkanaal zal moeten worden verdubbelt waarbij ook de verruiming van de doorvaartmogelijkheden aan de orde zal moeten komen (tweede klap of vergroting van de doorvaarthoogte Al met al kan worden geconcludeerd, dat de situatie niet eenvoudig is. Desondanks zijn wij van mening dat, met name de zo belangrijke noordelijke aansluiting past binnen de provinciale visie zoals die in het het P.V.V.P. wordt beschreven. Overleg zal noodzakelijk zijn. Met de Hofstra-studie en onze reactie op het P.V.V.P. geven wij een voorstart in deze zo belangrijke materie. Wij stellen dan ook voor om in de reactie op de P.V.V.P. ook ons standpunt kenbaar te maken ten aanzien van RW 32 en de ruimtelijke situatie van Grouw. Daarmee geven we ook een indicatie van ons standpunt met betrekking tot het afronden van de structuurschets. Wij zijn van mening, dat door de Hofstra studie de belangrijk ste elementen uit de structuurvisie op het toekomstig ruimtelijk gebeuren zijn verwoord. De tweede (onder b) genoemde ontwikkeling heeft betrekking op eenzelfde situatie en wel voor de provinciale weg S5 tussen Leeuwarden en Drachten. Deze aan de rand van de gemeente gelegen wegverbinding en de plannen daarmee hebben géén directe consequenties voor onze gemeente.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 76