- 5 -
Een andere kwestie betreft de in het streekplan opgenomen verbinding
Sneekerhoek-RW 32.
In het P.V.V.P. geeft men de voorkeur aan handhaving van de bestaande
route via Roordahuizum en Wijtgaard. Men stelt daarbij wel voor
om westelijk van Wijtgaard een rondweg te projecteren teneinde de
doorsnijding van dit dorp te voorkomen.
Men acht deze oplossing goedkoper en vanuit het landschap gezien
aantrekkelijker dan het verlengen naar RW 32, hoewel de colleges
van burgemeester en wethouders van Leeuwarden en Sneek hier anders
over denken.
In hoeverre daarbij de situatie Roordahuizum een rol heeft gespeeld
is niet na te gaan. In de tekst van het P.V.V.P. wordt daar nergens
op ingegaan. Wij zijn het in elk geval eens met de gemaakte keuze.
Wij zouden ons voor kunnen stellen dat, hoewel de situatie met Wijtgaard
niet helemaal opgaat, toch een aantal maatregelen worden genomen
bij Roordahuizum.
Situatie Roordahuizum.
Om in de verkeerssituatie op De Trije Romers te Roordahuizum enige
verbetering te brengen hebben wijmede op verzoek van de vereniging
Plaatselijk Belang te Roordahuizum, bij brief van 13 maart 1981
aan Gedeputeerde Staten verzocht te willen bevorderen, dat de maximum
snelheid in de bebouwde kom wordt teruggebracht tot 50 km/h, liefst
met een vooraanduiding van 70 km/h, aangezien 70 km voor dit gedeelte
van de bebouwde kom veel te hoog is, waardoor de enigszins schuin
oplopende en vanaf de kant van de Snekerhoek onoverzichtelijke kruising
Haedstrjitte/Overijsselsestraatweg erg gevaarlijk is. De grenzen van de
bebouwde kom zouden daartoe moeten worden uitgebreid.
Bij brief van 6 september 1982 heeft genoemd college ons meegedeeld,
dat een binnen de bebouwde kom te brengen gebied de kenmerken van
een bebouwde kom zal moeten vertonen. Deze kenmerken zijn een min
of meer aaneengesloten (tweezijdige) bebouwing, (verhoogde) voetpaden,
een kenmerkende beplanting e.d. De huidige kenmerken van de bebouwde
kom in Roordahuizum voldoen aan deze kenmerken.
Tussen de huidige grens en de nieuw voorgestelde grens zijn deze
kenmerken niet aanwezig. Gedeputeerde Staten achten een andere vaststel
ling van de komgrens dan ook weinig zinvol, aangezien dan de situatie
een snelheidsbeperkende maatregel niet ondersteund. Ook de hoofdinge
nieur van de rijkswaterstaat is van mening, dat de verzoeken van
de gemeente niet moeten worden ingewilligd.
Desondanks zijn wij van mening dat dit punt aandacht blijft vragen,
ook al vanwege de ongevalssituatie.
In de jaren 1979 t/m 1981 hebben zich op genoemde kruising 7 ongevallen
voorgedaan, waarvan 4 met letsel en 3 met uitsluitend materiële
schade. Het regionaal orgaan voor de verkeersveiligheid voert deze
kruising op in zijn jaarlijkse overzichten met betrekking tot de
verkeersongevallenconcentraties. Dat betekent dat ook dit orgaan
vindt, dat hier "iets" moet gebeuren.
De ligging van de weg, hoewel aan de rand van het dorp, beïnvloedt
het woonmilieu ter plaats in ongunstige zin.
Hoewel dit een subjectief gegeven is en daardoor niet of nauwelijte
meetbaar, lijkt dit toch een reëel gegeven, gezien brieven en reacties
over dit onderwerp.
I