- 5 - Een andere kwestie betreft de in het streekplan opgenomen verbinding Sneekerhoek-RW 32. In het P.V.V.P. geeft men de voorkeur aan handhaving van de bestaande route via Roordahuizum en Wijtgaard. Men stelt daarbij wel voor om westelijk van Wijtgaard een rondweg te projecteren teneinde de doorsnijding van dit dorp te voorkomen. Men acht deze oplossing goedkoper en vanuit het landschap gezien aantrekkelijker dan het verlengen naar RW 32, hoewel de colleges van burgemeester en wethouders van Leeuwarden en Sneek hier anders over denken. In hoeverre daarbij de situatie Roordahuizum een rol heeft gespeeld is niet na te gaan. In de tekst van het P.V.V.P. wordt daar nergens op ingegaan. Wij zijn het in elk geval eens met de gemaakte keuze. Wij zouden ons voor kunnen stellen dat, hoewel de situatie met Wijtgaard niet helemaal opgaat, toch een aantal maatregelen worden genomen bij Roordahuizum. Situatie Roordahuizum. Om in de verkeerssituatie op De Trije Romers te Roordahuizum enige verbetering te brengen hebben wijmede op verzoek van de vereniging Plaatselijk Belang te Roordahuizum, bij brief van 13 maart 1981 aan Gedeputeerde Staten verzocht te willen bevorderen, dat de maximum snelheid in de bebouwde kom wordt teruggebracht tot 50 km/h, liefst met een vooraanduiding van 70 km/h, aangezien 70 km voor dit gedeelte van de bebouwde kom veel te hoog is, waardoor de enigszins schuin oplopende en vanaf de kant van de Snekerhoek onoverzichtelijke kruising Haedstrjitte/Overijsselsestraatweg erg gevaarlijk is. De grenzen van de bebouwde kom zouden daartoe moeten worden uitgebreid. Bij brief van 6 september 1982 heeft genoemd college ons meegedeeld, dat een binnen de bebouwde kom te brengen gebied de kenmerken van een bebouwde kom zal moeten vertonen. Deze kenmerken zijn een min of meer aaneengesloten (tweezijdige) bebouwing, (verhoogde) voetpaden, een kenmerkende beplanting e.d. De huidige kenmerken van de bebouwde kom in Roordahuizum voldoen aan deze kenmerken. Tussen de huidige grens en de nieuw voorgestelde grens zijn deze kenmerken niet aanwezig. Gedeputeerde Staten achten een andere vaststel ling van de komgrens dan ook weinig zinvol, aangezien dan de situatie een snelheidsbeperkende maatregel niet ondersteund. Ook de hoofdinge nieur van de rijkswaterstaat is van mening, dat de verzoeken van de gemeente niet moeten worden ingewilligd. Desondanks zijn wij van mening dat dit punt aandacht blijft vragen, ook al vanwege de ongevalssituatie. In de jaren 1979 t/m 1981 hebben zich op genoemde kruising 7 ongevallen voorgedaan, waarvan 4 met letsel en 3 met uitsluitend materiële schade. Het regionaal orgaan voor de verkeersveiligheid voert deze kruising op in zijn jaarlijkse overzichten met betrekking tot de verkeersongevallenconcentraties. Dat betekent dat ook dit orgaan vindt, dat hier "iets" moet gebeuren. De ligging van de weg, hoewel aan de rand van het dorp, beïnvloedt het woonmilieu ter plaats in ongunstige zin. Hoewel dit een subjectief gegeven is en daardoor niet of nauwelijte meetbaar, lijkt dit toch een reëel gegeven, gezien brieven en reacties over dit onderwerp. I

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 77