De mededelingen genoemd onder 7 t/m 9 worden voor kennisgeving aangenomen. Voorstel tot vaststelling van een notitie met betrekking tot het gemeente lijk milieubeleid. Mevrouw Dekker ziet de notitie als een aanzet om tot een goed milieubeleid te komen. Een goed milieubeleid valt of staat met de medewerking van de burgers die daarbij betrokken zijn. Hieraan is in de notitie wel aandacht gegeven, maar bij de conclusies vindt spreekster daar weinig van terug. Spreekster vraagt hoe het college denkt de voorlichting, genoemd in de aan bevelingen en conclusies te verzorgen. Verder vraagt zij of het college van de aanbieding van de pas opgerichte werkgroep natuur en milieubeheer in de gemeente Idaarderadeel gebruik zal maken. Deze werkgroep wil graag meedoen aan het milieubeleid zoals dat in de notitie is weergegeven. Mefrou Faber seit dat har fraksje it in hiele düdlike notysje fün. Hja kin har hielendal fine yn de doelstellings en de ütgongspuntenDat oan milieu bewust halden en dragen in mentaliteitsferoaring foaröf giet komt ek goed ta utering yn de notysje. Yn de gemeente wurdt al op ferskate wizen wurke oan milieubewust halden en dragen, b.g. de glêsbollen, de ütwurking foar de kompostearring, it meiwurkjen oan in eksperimint foar wynenerzjy. Dêrom fynt sprekster de iene konklüzje wat meager. Dêryn wurdt allinnich praat oer foarljochting. Har fraksje wol fierder gean en stelt dêrom üt om njonken de foarljochting de oare trije punten sa't dy op side 45 neamd binne (bevordering van de bewustwording, samenspraak, participatie) ek op te nimmen op side 46 ünder de "aanbevelingen en conclusies". De hear Terpstra freget nei oanlieding fan de konklüzje op side 47 ünder VII, punt 3, oft dat hiel wat oars is as wat der ferline jier besluten is om yn gearwurking mei de Lüdmjittsjinst fan de Regio Fryslan-Noard te dwaan of is it it doel om dy gearwurking nochris op'e nij te besjen. De heer De Wolf vindt de notitie zo goed dat hij - wat overigens ongebruike lijk is, omdat het college verantwoordelijk is - toch een compliment wil geven aan de heer Waterlander, de schrijver van de notitie. Het machteloze gevoel waarover in de notitie gesproken wordt, spreekt hem bijzonder aan. Dat gevoel komt sterk naar voren als er sprake is van b.v. zure regen of vervuiling van de Rijn. Als burger kun je daar zo weinig aan doen. De reden lijkt hem de grote bevolkingsdichtheid en het feit dat er zo moei lijk besloten kan worden welke maatregelen er genomen moeten worden om aan de grote milieuverontreiniging wat te doen. Dat kost nl. geld en welvaart. Maar de burger wil vanuit zijn machteloosheid toch iets doen en dan dreigt er dat er meer aandacht aan kleine dan aan belangrijke zaken besteed wordt. Volgens spreker moet er naar gestreefd worden de kleine zaken in ere te houden, de grote na te streven, maar te vermijden pietluttig te worden. Op pag. 19 wordt gesproken over een vooroverleg om te voorkomen dat de in de wet gestelde termijnen worden overschreden. Aan de termijnen is toch nog één ontsnappingsmogelijkheid verbonden, nl. in het vooroverleg stellen dat de aanvraag niet ontvankelijk is omdat hij niet duidelijk genoeg is, of omdat er iets aan ontbreekt. Op die manier kan de procedure toch weer zo lang mogelijk gemaakt worden. Spreker vraagt daarom te proberen het voor overleg zo kort mogelijk te houden. De wet geluidhinder komt in deze notitie ook uitgebreid aan de orde. Er wordt over opgemerkt dat deze wet de gemeenten voor een scala van problemen stelt. Er zijn allerlei voorschriften over de toegestane geluidsterkte in verschillende woonsituaties. Het geluid wordt gemeten met een moeilijke meet eenheid nl. dB(A)Elke keer als er drie bij komen is de geluidsterkte ver dubbeld. Spreker heeft een geluidmeter meegenomen en vanaf het moment dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 10