Het Kerngemeentenoverleg kondigt aan, dat - nadat de voorgestelde principe-beslissing door de gemeentebesturen is genomen - het beleid in nauw contact met de betreffende instellingen zal worden uitgewerkt in een concept-regionale paragraaf van het plan maatschappelijke dienst verlening, dat aan de gemeentebesturen zal worden voorgelegd. e. Advies Regio Friesland-Noord. Bij brief van 20 april 1983 stuurt het dagelijks bestuur van de Regio Friesland-Noord de deelnemende gemeenten een concept-advies inzake de beleidsuitgangspunten maatschappelijke dienstverlening. Het concept is de basis voor regionale planning en is uitgangspuuvoor de subsi diëring door de gemeenten. Hoewel het nog maar een concept betreft, waarover de instellingen van maatschappelijk werk hun mening nog ken baar kunnen maken, heeft de inhoud van het stuk zoveel te maken met het over de SOS/THD, JAB en Fiom in te nemen standpunt, dat het ons in ziens bij de meningsvorming moet worden betrokken. f. Verzoek tot het innemen van een standpunt. Bij brief van 20 april 1983 antwoordt het dagelijks bestuur van de Regio op ons verzoek het advies met betrekking tot het JAB te heroverwegen. Het dagelijks bestuur blijkt tot die heroverweging niet bereid en geeft ons in overweging eerst maar eens een standpunt in te nemen. Ook het Kerngemeentenoverleg wil graag de standpunten van de gemeenten horen en wel vóór half mei. GEMEENTELIJK STANDPUNT 1. SOS/THD. Wij zijn het eens met het standpunt van het Kerngemeentenoverleg. De SOS/THD vervult in een behoefte, waarin niet of nauwelijks door andere organisaties van maatschappelijk werk kan worden voorzien. Continuering van de subsidiëring is noodzakelijk. 2. JAB. Wij zijn het niet geheel eens met de stellingname van het Kerngemeenten overleg. De benadering vinden wij nogal ongenuanceerd. Zeker is het zo, dat er veel overlappingen zijn tussen de werkzaamhede.. van de instel lingen van algemeen maatschappelijk werk en die van het JAB. Zeker is het zo, dat er bij het wegvallen van het JAB een hulpverleningsadres overblijft, waar ook de jongere met zijn of haar problemen terecht kan. Het is echter de vraag of de drempel van het overblijvende adres niet te hoog is en of de instelling van algemeen maatschappelijk werk voor alle jongeren wel een echt alternatief is. Wij zijn daar niet zo gerust op, althans niet in de huidige situatie. Wij willen dan ook voorzichtig zijn met de uitspraak dat het JAB wel kan verdwijnen. Daar komt nog bij, dat bij opheffing van het JAB en onderbrengen van de functie ervan bij het algemeen maatschappelijk werk de cliënt geholpen moet blijven worden. De kosten van begeleiding door het JAB schuiven dan voor het grootste d-el door naar de begeleiding door de instelling van algemeen maatschap pelijk werk. Grote besparingen behoeft men er in ieder geval niet van te verwachten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 52