- 4 - is om dat alleen te regelen, hoeft dat nog niet een aanleiding te zijn om het dan meteen op provinciaal niveau te regelen. De gemeente heeft veel meer te maken met de eigen regio dan met de hele provincie. Dat de regio-indeling nu nog niet bekend is en daardoor de vraag rijst hoe de tussenliggende periode dan overbrugd moet worden, ziet spreker als een praktische vraag. Het gaat nu om de vraag of de raad dit ziet als een zaak die provinciaal georga niseerd moet worden of zou het ook regionaal kunnen. Een daarmee samenhangende vraag is dan of de regio hieraan wil meewerken. De regio wil in eerste instantie de reacties en de verzoeken van de gemeenten afwachten, alvorens zij een uit spraak doet of zij dat regionaal wil organiseren. De hear Bouma seit dat syn fraksje it prinsipiële stanpunt sa't dat yn it utstel stiet, ünderskriuwt. Fierder hat er foldwaande andert han op syn fraach. De hear Knossen freget hoe't it dan no komt mei it personiel. Wurdt der sein dat de provinsje him der mar mei réde moat? De voorzitter antwoordt dat dat niet de bedoeling is. Moet de organisatie toch veranderd worden dan zijn er binnen de provincie genoeg mogelijkheden om de één of twee personen, waar het dan om gaat, een andere plaats aan te bieden. Het zijn uiteindelijk ambtenaren in dienst van de provincie Friesland. De hear Terpstra is fan betinken dat de foarsitter wol wat licht tinkt oer it tiidrek dat oerbrêge wurde moat. As men dan öfhinklik is fan de eigen amtners liket it him ta dat de objektiviteit foar in grut part fuort is, Yn sa'n lytse gemeente hat men rünom freonen en kunde en it kin dan foar de amtners wolris in swiere belêsting wurde. Wol is sprekker it der mei iens dat der besocht wurdt dit yn in yntergemeentlike regeling ünder te bringen. De voorzitter zegt dat de woningwet de gemeente tot taak geeft een commissie in te stellen, die een uitspraak moet doen over de welstand van een bouwwerk. Ook wordt de mogelijkheid gegeven om dat eventueel in samenwerking met meerdere gemeenten te doen. De kans dat er een subjectief element in sluipt bestaat altijd. Spreker denkt dat het hier wel wat mee zal vallen omdat er ook des kundigen bij worden ingeschakeld en het ambtelijk apparaat heeft alleen maar een adviserende taak. Verder kan de commissie ook alleen maar adviezen geven. De angst dat er dan in strijd met de regels toestemming voor een bouwwerk wordt gegeven omdat de betrokkene een neef van een buurman van een raadslid is, lijkt spreker ongegrond. w De hear Terpstra seit dat syn ütgongspunt is, dat as dy kunde by de amtner komt te freegjen, dat dan sa'n amtner yn'e knipe komme kin. As der immen üt Ljouwert de oanfraach beoardielje moat, dan is de kans folie lytser dat it kunde is. De voorzitter antwoordt dat hij er minder zwaar aan tilt. Verder wordt dit vraag stuk binnen zeven maanden opgelost. De hear Knossen seit dat hja fan doel wiene tsjin it utstel te stimmen, mar as de yntinsje fan it kolleezje is dat de nije gemeente dizze saak it leafst yn regionaal ferban regelje moat, dan binne hja foar it ütstel. De voorzitter merkt op dat dat de bedoeling was van het college. Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens conform het voorstel besloten. 6. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de wet op de ruimtelijke ordening voor de bouw van een wagenberging op een perceel aan het Suorein te Grouw. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 10