- 6 -
9. Voorstel tot intrekking van de verordening op de heffing van precariorechten.
De hear Bouma freget wêr't it argumint, dat by wei litten fan precariorjochten
de eigendomsrjochten yn gefaar komme, bleaun is.
De hear Van der Goot is bliid mei dit ütstel. Hy wie al jierren fan betinken
dat dizze rjochten wol öfskaft wurde koene en hy is bliid dat it kolleezje dêr
no ek efter is.
De voorzitter merkt op dat een Fries dan zegt "better let as net"
De hear Terpstra is fan betinken dat de arguminten om de rjochten te halden noch
rjocht oerein steane. Wat de hear Bouma neamd hat is der ien fan, in oare is
dat de eksessen wat yn de han halden wurde kinne. Der is fansels al faker oer
praat dat it de kosten net wurdich is. Sprekker hat him öffrege oft dêrom foar
de precariorjochten net in oardering op de 'recognitie' yn it plak komme kin.
It liket him goed dat it kolleezje dat ris besjocht.
De voorzitter merkt op dat zowel de heer Bouma als de heer Terpstra het punt
van de verjaring naar voren schuift. De heer Terpstra geeft als oplossing daar
voor dat de gebruikers erkennen dat zij iets van de gemeente gebruiken, zodat
de betreffende zaak nooit aan verjaring onderhevig is. Aan zo'n oplossing is
echter ook nog veel administratieve rompslomp verbonden. Het kan een keer voor
komen dat er van verjaring sprake is. Verjaring kan een vorm van eigendomsver-
krijging zijn, maar dat moet dan nog wel notarieel worden vastgelegd. Verder
is 30 jaar een hele lange periode voor het gebruiken van een uithangbord of een
vlag. In zo'n période wordt wel vaak van eigenaar gewisseld. Daarom is het college
bij nader inzien niet zo heel erg bevreesd voor verjaring, hoewel het misschien wel
goed is om b.v. voor horeca-terrassen de eigendomsverhouding wel vast te leggen.
De zin van precariorechten is niet in de eerste plaats het vastleggen van eigendoms
verhoudingen, maar het krijgen van een vergoeding voor het gebruik van voor openbare
dienst bestemde gronden. Het levert per jaar ongeveer 4.000,= op terwijl de kosten
van invordering veel hoger zijn. Het leek het college daarom beter dit maar af te
schaffen.
De hear Bouma seit dat hy it ynhaldlik wol mei it ütstel iens wie, mar hy woe
graach witte, wêr't de arguminten om de rjochten wol te halden, no bleaun wiene.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.
10Benoeming van bestuursleden van de Stichting Jachthaven Wartena.
De heer W. Bijlsma wordt met 13 stemmen herbenoemd tot lid van het bestuur en
de heer C.H.W. van Heijnsbergen wordt met 13 stemmen benoemd tot lid van het
bestuur.
11Voorstel tot verkoop van het voormalige gemeentehuis te Grouw aan de woningbouw
vereniging "Midden Friesland" alsmede tot het beschikbaar stellen van een subsi
die in de restauratiekosten.
De voorzitter tekent bij dit voorstel aan dat bij de financiering o.a. een
subsidie van het departement van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening is
opgenomen. Er is nog overleg gaande tussen de H.I.D. en de woningbouwvereniging
over toepassing van die subsidie, omdat de H.I.D. daar een andere uitleg voor
heeft dan de woningbouwvereniging. Het is nu dus nog niet te zeggen dat de
financiering rond is maar het college gaat er van uit dat het rond komt zoals
het hier is neergeschreven. Spreker kan zich niet voorstellen dat de H.I.D.
andere plannen heeft met die subsidie, maar mocht dat wel het geval zijn dan
wordt het lastiger. Naar mate de subsidie minder wordt, zal de woningbouwvereni
ging zelf een groter bedrag bij moeten leggen. Dat zou dan moeten komen uit een
verhoging van de huren, en dat zou niet zo gelukkig zijn. Er moet echter een