om de boot als hij niet in gebruik is achter te laten.
De provincie praat dierbaar over de wenselijkheid van decentralisatie, maar of
we daar nu, gezien het provinciale beleid zo verlangend naar moeten uitzien, is
een vraag. Zelf probeert de provincie in ieder geval steeds meer invloed op
het gemeentelijk beleid te krijgen zoals b.v. ten aanzien van ruimtelijke orde
ning en openluchtrecreatie. De verdrievoudiging van de personeelsbezetting van
de provinciale griffie in tien jaar is zeker geen gevolg van de decentralisatie
door het rijk. Het lijkt dan ook weinig gepast dit te vieren met een feestweek,
zoals men van plan schijnt te zijn.
Wat zou de provincie nu echt kunnen doen om de welvaart van de Friezen te bevor
deren. Enkele concrete suggesties:
1. De beperkingen op de ontwikkeling van landbouw, watertoerisme en andere
activiteiten die werk meebrengen, zoveel mogelijk verzachten.
2. Zorgen dat de onvermijdelijke procedures snel en soepel verlopen.
3. Ruilverkavelingen zoveel mogelijk bevorderen, omdat zij direct werk meebrengen
en de concurrentiepositie van de landbouw voor de toekomst versterken, waar
mee werkgelegenheid wordt veiliggesteld.
4. De aanleg van toeristische voorzieningen stimuleren (Marrekrite) en de inte
gratie van natuurbeheer en openluchtrecreatie bevorderen.
5. De onttrekking van grond aan de landbouw zoveel mogelijk tegengaan, als er
geen meerwaarde in arbeidsplaatsen of grote sociale belangen tegenover staan.
6. Zo weinig mogelijk de ontwikkelingen trachten te "sturen", want dat betekent
meestal beperkingen. In dit opzicht is het aangekondigde "twee sporen beleid"
discutabel.
7. Zorgen voor betere hoofdwegverbindingen.
8. Zorgen voor onderwijs dat aansluit op de behoeften van het bedrijfsleven.
9. De gemeenten helpen als zij mogelijkheden zien voor ontwikkelingen die
productieve werkgelegenheid meebrengen.
10. Zorgen dat wij zo spoedig mogelijk te weten komen hoe de Friese economie in
elkaar zit, zodat we kunnen zien waar beperkingen pijn doen en waar stimulansen
het meeste effect hebben.
Het ontwerp sociaal economisch beleidsplan van de provincie bevat enkele hoop
gevende elementen, maar die zijn nog veel te zwak, om een wezenlijke bijdrage
te leveren aan de bevordering van de welvaart van de Friezen.
In het kommentaar van de Regio Friesland-Noord kan spreker zich wel vinden, maar
het is naar zijn gevoel veel te voorzichtig. Daarom geeft hij in overweging het
zojuist gegeven kommentaar in de reactie op te nemen.
Spreker wil daar nog een andere suggestie aan toe voegen. Wij zien van tijd tot
tijd allemaal wel eens de filisofische beleidsstukken van de provincie over
betuttelende maatregelen. Verder is bekend welke ongelooflijk belangrijke
problemen de provinciale diensten menen te moeten bestuderen. In het blad
Binnenlands Bestuur is te lezen hoe de gedeputeerde Van der Horst denkt over
de doelmatigheid van het provinciaal bestuur. Een citaat van de gedeputeerde:
"De diensten hebben een vrij zelfstandige positie. Het verkeer tussen diensten
en griffie-afdelingen gaat via een uiterst formele weg. Als waterstaat een advies
opstelt gaat dat eerst naar een griffie-afdeling, die het nog eens rustig
bekijkt en het eventueel nog eens over doet"Hierdoor is het spreker zonneklaar
dat er bij de provincie een personeelsoverschot is. Hij wil echter niet zover
gaan als de secretaris van de Kamer van Koophandel, die onlangs voorstelde om
de P.P.D. maar op te heffen.
Bij de gemeenten moet een gemeentelijke herindeling tot stand worden gebracht,
die een enorme hoeveelheid extra werk meebrengt zoals het op elkaar afstemmen
van verordeningen en regelingen, het in elkaar schuiven van administraties, het
gelijk trekken van belastingen, gegevens van gemeentewerken samenvoegen,
archieven integreren enz. en dat alles op korte termijn, terwijl onze gemeente
al met meer dingen bezig is dan die waarmee een gemeente van dit formaat meestal
mee bezig is.
Het lijkt spreker redelijk dat de provincie daarom tijdelijk een klein aantal
van zijn vakbekwame medewerkers uit alle disciplines die daar aanwezig zijn,
om niet ter beschikking van de gemeenten stelt om de klus van de gemeentelijke