om de boot als hij niet in gebruik is achter te laten. De provincie praat dierbaar over de wenselijkheid van decentralisatie, maar of we daar nu, gezien het provinciale beleid zo verlangend naar moeten uitzien, is een vraag. Zelf probeert de provincie in ieder geval steeds meer invloed op het gemeentelijk beleid te krijgen zoals b.v. ten aanzien van ruimtelijke orde ning en openluchtrecreatie. De verdrievoudiging van de personeelsbezetting van de provinciale griffie in tien jaar is zeker geen gevolg van de decentralisatie door het rijk. Het lijkt dan ook weinig gepast dit te vieren met een feestweek, zoals men van plan schijnt te zijn. Wat zou de provincie nu echt kunnen doen om de welvaart van de Friezen te bevor deren. Enkele concrete suggesties: 1. De beperkingen op de ontwikkeling van landbouw, watertoerisme en andere activiteiten die werk meebrengen, zoveel mogelijk verzachten. 2. Zorgen dat de onvermijdelijke procedures snel en soepel verlopen. 3. Ruilverkavelingen zoveel mogelijk bevorderen, omdat zij direct werk meebrengen en de concurrentiepositie van de landbouw voor de toekomst versterken, waar mee werkgelegenheid wordt veiliggesteld. 4. De aanleg van toeristische voorzieningen stimuleren (Marrekrite) en de inte gratie van natuurbeheer en openluchtrecreatie bevorderen. 5. De onttrekking van grond aan de landbouw zoveel mogelijk tegengaan, als er geen meerwaarde in arbeidsplaatsen of grote sociale belangen tegenover staan. 6. Zo weinig mogelijk de ontwikkelingen trachten te "sturen", want dat betekent meestal beperkingen. In dit opzicht is het aangekondigde "twee sporen beleid" discutabel. 7. Zorgen voor betere hoofdwegverbindingen. 8. Zorgen voor onderwijs dat aansluit op de behoeften van het bedrijfsleven. 9. De gemeenten helpen als zij mogelijkheden zien voor ontwikkelingen die productieve werkgelegenheid meebrengen. 10. Zorgen dat wij zo spoedig mogelijk te weten komen hoe de Friese economie in elkaar zit, zodat we kunnen zien waar beperkingen pijn doen en waar stimulansen het meeste effect hebben. Het ontwerp sociaal economisch beleidsplan van de provincie bevat enkele hoop gevende elementen, maar die zijn nog veel te zwak, om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de bevordering van de welvaart van de Friezen. In het kommentaar van de Regio Friesland-Noord kan spreker zich wel vinden, maar het is naar zijn gevoel veel te voorzichtig. Daarom geeft hij in overweging het zojuist gegeven kommentaar in de reactie op te nemen. Spreker wil daar nog een andere suggestie aan toe voegen. Wij zien van tijd tot tijd allemaal wel eens de filisofische beleidsstukken van de provincie over betuttelende maatregelen. Verder is bekend welke ongelooflijk belangrijke problemen de provinciale diensten menen te moeten bestuderen. In het blad Binnenlands Bestuur is te lezen hoe de gedeputeerde Van der Horst denkt over de doelmatigheid van het provinciaal bestuur. Een citaat van de gedeputeerde: "De diensten hebben een vrij zelfstandige positie. Het verkeer tussen diensten en griffie-afdelingen gaat via een uiterst formele weg. Als waterstaat een advies opstelt gaat dat eerst naar een griffie-afdeling, die het nog eens rustig bekijkt en het eventueel nog eens over doet"Hierdoor is het spreker zonneklaar dat er bij de provincie een personeelsoverschot is. Hij wil echter niet zover gaan als de secretaris van de Kamer van Koophandel, die onlangs voorstelde om de P.P.D. maar op te heffen. Bij de gemeenten moet een gemeentelijke herindeling tot stand worden gebracht, die een enorme hoeveelheid extra werk meebrengt zoals het op elkaar afstemmen van verordeningen en regelingen, het in elkaar schuiven van administraties, het gelijk trekken van belastingen, gegevens van gemeentewerken samenvoegen, archieven integreren enz. en dat alles op korte termijn, terwijl onze gemeente al met meer dingen bezig is dan die waarmee een gemeente van dit formaat meestal mee bezig is. Het lijkt spreker redelijk dat de provincie daarom tijdelijk een klein aantal van zijn vakbekwame medewerkers uit alle disciplines die daar aanwezig zijn, om niet ter beschikking van de gemeenten stelt om de klus van de gemeentelijke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 25