- 2 -
Wanneer het (illegale) teksten op particuliere eigendommen betreft
wordt door gemeentewerken met de betreffende eigenaar contact opge
nomen.
3Etnische minderheden.
Het aantal buitenlanders binnen de gemeente is zo gering, dat het
niet zinvol is voor hen een apart beleid op te zetten. De buitenlanders
die er zijn krijgen speciale aandacht (individueel). Deze mensen
worden geholpen, zodra dat nodig is. Het gemeentebestuur speelt
dan een bemiddelende rol, b.v. bij huisvesting, onderwijs, vreemde
lingendienst e.d.
4Jongeren.
De jeugdwerkloosheid vervult ook ons college met grote zorg. Structu
rele maatregelen zullen van de rijksoverheid moeten komen. Op lokaal
niveau kan niet meer gedaan worden dan het plakken van wat pleisters.
Het Project Mensen Zonder Werk is zo'n pleister. Een jongerencentrum,
dat ook overdag open is, is ook een mogelijkheid om de pijn wat
te verzachten.
Arbeidstijdverkorting, vervroegde uittreding en (meer) vrijwilligers
werk zijn mogelijkheden om jongeren aan de slag te helpen.
Ook de gemeentelijke overheid heeft hier een taak. Op het punt
van het vrijwilligerswerk willen wij ook echt wat gaan doen. Probleem
bij het personeelsbeleid van de gemeente is de verbondenheid met
het rijksbeleid ten aanzien van de ambtenaren. De ruimte voor een
eigen beleid is beperkt. Voorzover een eigen beleid wel mogelijk
zou zijn gooit de gemeentelijke herindeling (de noodzaak die dat
meebrengt om eerst orde op zaken te stellen) weer roet in het eten.
5. Anti seksisme.
Het F.A.F.K. wil gelijke kansen voor man en vrouw op een betrekking
bij de gemeente en gelijke promotiekansen. Wij zijn dat met het
F.A.F.K. eens. Het is zelfs een wettelijke verplichting (Wet gelijke
behandeling)
Het feit dat vrouwen met een partner leven die ook een inkomen
heeft mag niet bij de beoordeling worden betrokken, vindt het F.A.F.K.
Wij zouden dat inderdaad niet moeten doen, evenmin als wij het
feit, dat een man met een partner leeft die een inkomen heeft bij
de beoordeling betrekken. Toch past hier wel een kanttekening.
Als wij ooit voor de opgave komen te moeten kiezen uit twee werkloze
sollicitanten, waarvan de een een vrouw is wier partner reeds een
inkomen heeft en de ander is een man wiens partner dat niet heeft,
dan kiezen wij bij gelijkwaardige kandidaten voor de man, zijnde
de kostwinner. Wij willen best van het recht op werk uitgaan voor
ieder individu. Wij vinden echter, dat bij een zo schaars produkt
als een betaalde functie ook gekeken mag worden naar het aantal
van dat soort functies per economische eenheid. Nul heeft dan duidelijk
voorrang boven één of twee.
Verder zijn wij het geheel met het F.A.F.K. eens, dat discriminatie
in het personeelsbeleid moet worden voorkomen. Toch zijn de grenzen
hier niet scherp te trekken. Wat de een uitlegt als een zakelijke
reden van afwijzing op een sollicitatie (b.v. niet passend in het
team van onderwijzers) kan door de ander worden uitgelegd als discrimi
natie.