- 2 - Wanneer het (illegale) teksten op particuliere eigendommen betreft wordt door gemeentewerken met de betreffende eigenaar contact opge nomen. 3Etnische minderheden. Het aantal buitenlanders binnen de gemeente is zo gering, dat het niet zinvol is voor hen een apart beleid op te zetten. De buitenlanders die er zijn krijgen speciale aandacht (individueel). Deze mensen worden geholpen, zodra dat nodig is. Het gemeentebestuur speelt dan een bemiddelende rol, b.v. bij huisvesting, onderwijs, vreemde lingendienst e.d. 4Jongeren. De jeugdwerkloosheid vervult ook ons college met grote zorg. Structu rele maatregelen zullen van de rijksoverheid moeten komen. Op lokaal niveau kan niet meer gedaan worden dan het plakken van wat pleisters. Het Project Mensen Zonder Werk is zo'n pleister. Een jongerencentrum, dat ook overdag open is, is ook een mogelijkheid om de pijn wat te verzachten. Arbeidstijdverkorting, vervroegde uittreding en (meer) vrijwilligers werk zijn mogelijkheden om jongeren aan de slag te helpen. Ook de gemeentelijke overheid heeft hier een taak. Op het punt van het vrijwilligerswerk willen wij ook echt wat gaan doen. Probleem bij het personeelsbeleid van de gemeente is de verbondenheid met het rijksbeleid ten aanzien van de ambtenaren. De ruimte voor een eigen beleid is beperkt. Voorzover een eigen beleid wel mogelijk zou zijn gooit de gemeentelijke herindeling (de noodzaak die dat meebrengt om eerst orde op zaken te stellen) weer roet in het eten. 5. Anti seksisme. Het F.A.F.K. wil gelijke kansen voor man en vrouw op een betrekking bij de gemeente en gelijke promotiekansen. Wij zijn dat met het F.A.F.K. eens. Het is zelfs een wettelijke verplichting (Wet gelijke behandeling) Het feit dat vrouwen met een partner leven die ook een inkomen heeft mag niet bij de beoordeling worden betrokken, vindt het F.A.F.K. Wij zouden dat inderdaad niet moeten doen, evenmin als wij het feit, dat een man met een partner leeft die een inkomen heeft bij de beoordeling betrekken. Toch past hier wel een kanttekening. Als wij ooit voor de opgave komen te moeten kiezen uit twee werkloze sollicitanten, waarvan de een een vrouw is wier partner reeds een inkomen heeft en de ander is een man wiens partner dat niet heeft, dan kiezen wij bij gelijkwaardige kandidaten voor de man, zijnde de kostwinner. Wij willen best van het recht op werk uitgaan voor ieder individu. Wij vinden echter, dat bij een zo schaars produkt als een betaalde functie ook gekeken mag worden naar het aantal van dat soort functies per economische eenheid. Nul heeft dan duidelijk voorrang boven één of twee. Verder zijn wij het geheel met het F.A.F.K. eens, dat discriminatie in het personeelsbeleid moet worden voorkomen. Toch zijn de grenzen hier niet scherp te trekken. Wat de een uitlegt als een zakelijke reden van afwijzing op een sollicitatie (b.v. niet passend in het team van onderwijzers) kan door de ander worden uitgelegd als discrimi natie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 45