8. Voorstel tot wijziging van de parkeer- excessenverordening Nr. 1316. Aan de gemeenteraad. Grouw, 1 juli 1983. In uw vergadering van 14 april 1981 hebt u een parkeerexcessenverordening vastgesteld. Deze verordening was nodig, omdat steeds meer straten en wegen als parkeerruimt^vorden benut. In sommige gevallen heeft dit geleid tot een zodanig gebruik van straten en wegen, dat dit als hinderlijk wordt ervaren. Met name in de bebouwde kommen van de vier grote dorpen in de gemeente werd last ondervonden van geparkeerde vrachtwagens. Teneinde aan de klachten van de bewoners en de ontsiering van de straten tegemoet te komen hebben wij krachtens een openbare bekendmaking met toepassing van het bepaalde in artikel 10 van de door u vastgestelde verordening, het parkeren van een voertuig met een lengte van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2 meter, een oplegger, een aanhangwagen, dan wel een voertuig, dat is voorzien van een aanduiding van commerciële reclame, in onderstaande gebieden van de gemeente verboden: a. de bebouwde kom van Grouw, met uitzondering van het oost-west lopende gedeelte van de Oedsmawei b. de bebouwde kommen van Roordahuizum, Warga en Wartena. Het blijkt echter dat de parkeeroverlast nog steeds niet is opgelost. De politie wil niet tot verbaliseren overgaan, omdat naar de mening van het openbaar ministerie te Leeuwarden, met name artikel 10 van de ver ordening te ruim is geredigeerd, waardoor de verordening, met het oog op de recente jurisprudentie de kans loopt door de rechter onverbindend te worden verklaard. Intussen heeft een gesprek met de verkeersschout en de plaatselijke politie plaats gehad. Uit ditgesprek is naar voren gekomen, dat de huidige redactie van artikel 10 zo ruim is, dat aan de vrachtwagenchauffeur geen alternatief wordt geboden. Het wordt hem onmogelijk gemaakt overdag gedurende korte tijd zijn wagen te parkeren om bijvoorbeeld een kopje koffie te gaan drinken. Dit alternatief zou kunnen zijn het beperken van het parkeerverbod overdag gedurende een aantal uren, het aanwijzen van enkele straten waar parkeren zou zijn toegestaan, alsmede het aanleggen van speciale parkeerplaatsen. Aanwijzing van straten of het aanleggen van speciale parkeerplaatsen lijkt een aantrekkelijke gedachte. Wij kunnen hier echter niet op ingaan. In eerste plaats niet, omdat de kommen met hun over het algemeen kleinschalige karakter en smalle straten hiervoor geen oplossing bieden. Niet alleen zou daardoor het aanzien van de straat worden geschaad, maar ook zouden de bewoners veel last ondervinden van de s morgens vroeg warm draaiende autos Een uitzondering willen wij maken voor de Oedsmawei te Grouw. Deze brede geasfalteerde weg, lopende door het industrieterrein te Grouw, achten wij zeker geschikt voor het parkeren van vrachtauto1s. GEMEENTE IDAARDERADEEL

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 47