Vaste uitgangspunten bij het doorrekenen van de verschillende mogelijk
heden zullen zijn:
- de aanleg van de Zuidtangent bij Leeuwarden;
- een zuidelijke ontsluiting van Akkrum op RW 32.
Daarnaast zullen de volgende variabelen in de modellen worden ingevoerd:
- RW 32;
a. huidige situatie;
b. enkelbaansweg met ongelijkvloerse aansluitingen;
c. autosnelweg;
- doortrekking Snekerhoek;
- instellen éénrichtingsverkeer Terhorne.
Vervolgens zullen de resultaten van dit doorrekenen geanalyseerd worden
op hun verkeerskundige en ruimtelijk-planologische aspecten.
Gezien de reikwijdte van de problematiek zal daarbij zoveel mogelijk de
methodiek van het P.V.V.P. aangehouden worden.
Is dit gebeurd dan zal op bestuurlijk niveau bekeken worden welke van de
doorgerekende modellen als irreël terzijde geschoven kunnen worden.
De overblijvende mogelijkheden zullen vervolgens ook op hun financiële
effecten bekeken moeten worden om een uiteindelijke voorkeur uit te
kunnen spreken.
Ten aanzien van de kosten van deze aanvullende werkzaamheden, tot aan
de fase van het bestuurlijk overleg, over de keuze uit de verschillende
modellen, is offerte gevraagd aan bureau Oranjewoud B.V. te Heerenveen.
Het resultaat hiervan is, dat dit bureau te kennen heeft gegeven de
verschillende modellen te willen doorrekenen voor een bedrag van onge
veer 20.000,- exclusief B.T.W.
De kosten van de analyse van de doorgerekende modellen zijn in overleg
tussen Oranjewoud B.V. en Buro Vijn begroot op 11.000,exclu
sief B.T.W.
Voor onvoorziene werkzaamheden is een post geraamd van 9.000,zodat
de totale begroting een bedrag omvat van 40.000,exclusief B.T.W.
Gezien de nauwe relatie tussen de hiervoor beschreven werkzaamheden en
de in het kader van het P.V.V.P. voorgestelde en nog vr *'c. te stellen
oplossingen voor de verkeersproblematiek in midden Friesland, is de
provincie de vraag voorgelegd om hieraan, zowel qua mankracht als in
financiëel opzicht, een bijdrage te willen leveren.
Daarbij is er van uitgegaan, dat de drie gemeenten ieder 10.000,
(exclusief B.T.W.) zullen bijdragen. Aan de provincie is intussen
door de gemeente Rauwerderhem eveneens een bijdrage van 10.000,
(exclusief B.T.W.) gevraagd.
Om de resultaten van deze aanvullende werkzaamheden mee te kunnen laten
wegen bij de beslissing omtrent het Provinciaal Verkeers- en Vervoers
plan^ zullen ze in september 1983 afgerond moeten zijn. Dit betekent dat
zo snel mogelijk opdracht gegeven zal moeten worden tot de uitvoering