- 2 -
Het is duidelijk, dat voor de realisering van dit plan niet alleen
de medewerking van de betrokken en de goedkeurende overheidsinstanties
nodig is, maar dat tevens de aan dit plan verbonden kosten deels
gesubsidieerd moeten worden (zie ook hoofdstuk 7, Economische uitvoer
baarheid)
Daarom is het van belang vroegtijdig met de planontwikkeling te
beginnen. Alhoewel tot 1987 in het plan de Baai gebouwd wordt,
moeten reeds nu de hoofdlijnen van het beleid worden vastgelegd.
Dit is gedaan middels een globaal bestemmingsplan. Een dergelijk
plan biedt voldoende flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen,
terwijl de hoofdstructuur toch binnen duidelijke grenzen wordt
vastgelegd.
Het globale bestemmingsplan zoals u dat thans ter vaststelling
wordt aangeboden heeft de navolgende uitgangspunten die grotendeels
zijn ontleend aan de toekomstige situatie.
1. Het plangebied zal in 1987 beschikbaar moeten zijn voor woningbouw.
2. De toekomstige hoofdfunctie van de binnen het gebied gelegen
bedrijfsterreinen is wonen.
3. Binnen het plangebied dient in de omgeving van de Gedempte Haven
rekening te worden gehouden met mogelijkheden voor realisering
van een passanten-haven van beperkte omvang.
4. De parkeercapaciteit zoals deze nu aanwezig is nabij de kruising
Volmaweg/Gedempte Haven/Meersweg moet tenminste gehandhaafd
blijven. Een vergroting van het aantal parkeerplaatsen aldaar
is gewenst.
5. In relatie met voornoemde parkeerplaats en de mogelijke aanleg
van een passantenhaven, dient in het plangebied ruimte gereserveerd
te worden voor voorzieningen, waarbij onder meer gedacht wordt
aan met watersport verbonden voorzieningen.
6. Er dient naar gestreefd te worden zoveel mogelijk woningen in
directe relatie met het water te situeren. Forse bebouwingsranden
langs de Rjochte Grou en de Minne Finne zijn, binnen redelijke
grenzen, aanvaardbaar.
7. De nieuw te bouwen woonbuurt moet een duidelijke realtie hebben
met de rest van het komgebied. Het gaat hierbij niet alleen
om de voetganger en de fietser maar ook om visuele en gevoelsmatige
relaties.
8. De verkeersstructuur voor gemotoriseerd verkeer in de te realiseren
woonbuurt dient een eindpuntkarakter te hebben. Niet-bestemmingsver-
keer moet zo veel mogelijk worden geweerd.
9. Voor elke te realiseren woning dient in het plangebied ten minste
één parkeerplaats te worden gerealiseerd.
10. Bij het ontwerp van de woonbuurt moet prioriteit toegekend worden
aan de fietser, de voetganger en het spelende kind.
11. Met name voor de voetganger en in mindere mate voor de fietser
dienen vanuit het plangebied meerdere verbindingen met de kom
gerealiseerd te worden.
12. Langs de Rjochte Grou en de Minne Finne dient een openbaar gebied
te worden gerealiseerd dat primair ingericht is voor de voetganger.
Het is wenselijk de bestaande vlonderstellage langs de Rjochte
Grou te verbinden met voornoemd openbaar gebied (de kade).