THEATTLE DES VARIÉTÉS
.V-nniur> tftii jyWr orffr Ltf <rp \fo jtriHH# wnt*
iet PaltiM ran jvstüir t-e i*rvarantéie.
Doadp ilrfe w*m*Slift(Bli imi II er «li» Gnuifcr
*rli tl >wf,
tKiar dc dfiHtUsf iirtltn iwdh H*wfee IwtS pnpHnJ
I'n» J-.'I rtll Jiiftf «ft-gtiigtJ nlfli* frjq-
ffWffft, l"ij Vilf! iSi'bar 'Mjpi ïö/ïir^; jilOA vb-rj
nu tf.i bsnDiHMnd JIMr.
?.«s vlelL dt mie bc«r CALF t»rt mri. rtn D-
r^l l-ciiirk T.fh^rrrf; lè VWTICTI f \tx Hjfl dp vij-MVIrli-npn
rellen finurnS',nl,wr'riJpii mrL biiiCi-irawnnil •fundfrlnrr
LnnflTprrkiiliBj^D<H\ dan1 odl war /rrnrpj h eei
nfrt* if Jrkuitif n.i vftriTbrvIsllciiIiM'hïII ón vror-id «riling
L'r-rr^i'lijk rtiMir rbiw* r* kfndffti Itni' iiilfLrvrrmnil wnf-
■iFn Ufrvrtfl U in^ri Tbniïpr vir. lil Jjïf MrrJilrjijl
In 4(1 |ii >»41 rLir ida (jMUMirrirVa hii TivaUndc iiTprJi'-
Inien aan,
I, nr. AqiJHilwiATiHCli i: WEiiKïAJtn m.nr>
H|1 iirra «tpflU
3 TOUUNJOUFIT »p»~- *-
ï*j- rril.'a TUI Jff bcrointei# |MTf^|bBe>jll'
mr WfÊI/f ér Sn pkV-A tf mm mrlU ph ui w jinj-v.
1* Eiira ^p-iufi^i'pri rin ureïrHbf momd'' Twirl' 4fri-
juipa»r|ir ntgrP Mfilrcror-J
Mi -rtiua ld H,i Jr >4**
i, Ö^irrdrn A-s Iriwflah vtadtahtoÊU
6, De f, Lnmldkï afliföntö HA RA «i M-STIiArilA.
WprlifluimNiV^ diwif d+n iitcr hnitrl Uihnttmi
W Ml V- M Kt} pri Ifc M Mil 1U MH II HM ta tntal'
Pi IEJIE.
ïl.t TUF KL' Wttq&JjrtHh
Grattf huaHlHhc1 laEJci-paalaBimb ïfpftabBtfJ dew
sH kdi# uvlithrinp.
nuire ixH tUMÏÖ
tr-VJ lh^| TJ m frilM liyg Sc 'U*f tl H
11-rn m I.' - MÉI rf t> m l«>| Wj
p rmt n m jj
Clip,
Strooibiljet ran het laatste
wtiatmee rlmah tip ufd- Ijiwttirnrdrr
kermis Mond
Het wvrd belangryk om zo nu en dun in
het gezelschop, nnnflt jongdipe (nlentvoiir-
nrtiestcn, non oohto publiekstrekker op te
nemen, Duurom presenteerde Calp in 1873
do Arabier Argenn, die met zijn beide zonen
allerlei stoutmoedige sprongen uitvoerde en
zelf grote behendigheid demonstreerde met
zijn zware geweer vati bijna tien kilo waar
mot hij "omspeelt ai was 't ten penneveder'.
Volgens de pers bezochten zelfs geoefende
kunstenaars moermalen de loge van Ca lp
nm deze geweldige kunstenaar uun het
werk te z.jen. Ook V.ertl er soms een muzi-
koal nummer ;ian het programma locge-
\'oegd in do vorm van oen komisch violisfen-
dtio. die hun instruinenten op de meest bui
tengewone manier konden bespelen. In het
vourjuax van 187B ging Talp zelfs incl t?on
'Engelsch t'ireus' op de Groninger kermis
van start, maar tegen de lijct dat hij ia
Leeuwarden arriveerde was hei paarden
spel al weer ingeruild voor het vertrouwde
gezelschap van acrobaten en pun torn i mis
ten'. En opnieuw liet hij het. geachte
|j?euwarder publiek welen, dat 'hij in hel
oog heeft gehouden om al het zedekWetten
de in de werkzaamheden te vermijden,
zoodat men zijne fraaie en smaakvolle tent
gerust met Vrouw en Kinderen kan bezoe
ken.'
Voor het lantst op de kermis
Inde zomer van 18H0 vierde Jacob (-alp zijn
2b-jarig jubileum als theaterdirecteur en
liet dat vanzelfsprekend uitvoerig aan het
geachte publiek weten. Ul-Juus verliep zijn
tournee langs de noordelijke kermissen dat
jaar niet steeds even voorspoedig. Ie
Leeuwarden stoilte zijn fraai geschilderde
en overigens erg solide tent bij do opbouw in
elkaar door onvoorzichtigheid vun de inge
huurde werklieden. Een forse schadepost
voor Cfdp die natuurlijk hoopte door een
dmk bezoek weer enigszins schadeloos te
worden gesteld, üeker in dit voor hem spe
ende juur, want zou Is de Leeuwarder
Courunt terecht liet weten:
Wel wordt geen statistiek erop na gehouden
nan den gemiddelde levensduur van acroba
ten, doch het behoeft geen betoog dat het hier
een levensgevaarlijk 'kunstvak'geldt, tonder
er een of ander lichaamsdeel bij in te schie
ten, gelijh ome held bijzondere reden heeft
zich te verheugen.'
Maar ondanks dexe lovende woorden hti liet
feit dat op bet programma de boroomde
Zuid-Afrikaanse neger Ismael Mahoned
prijkte r..het grootste wonder der wereld-.')
en do befaamde Italiaanse wonder violist
Mazerino, bleef ditmaal de gewenste on ver
wachte' toeloop uit. Wel schreef do
Provinciale Groninger Courant in mei nog
wervend dat 'Vader Calp zijne Groningers te
lief heeft om hen de kennismaking met dit
wonder te onthouden' en ook al kregen na
tuurlijk overal de armen en wezen zuuls ge
woonlijk gratis toegang, hei mocht niet ba
ton. In Leouwarden trok hel publiek wol
massaal naar de circustent vun Oycur Carré
en bet paardenspel van Schuilen voerder,
maar de tent van Calp bleef akelig slecht
bezocht. Met een gevoel van teleurstelling
verliefde oude Calp' zijn geboorteplaats, lit
Franoker verging het hem niet veel beter,
ook al werden de voorstellingen steeds door
strooibiljetten nn muziek in de stad bekend
gemaakt. liet Friese publiek dal hij al die
jaren zoveel aangename ogenblikken had
bezorgd, liet hem nu in de steek. Daarmee
miste het de laatste kans om deze Jacob
Calp van Leeuwarden, nog in zijn theater
aan het werk te zien.
Op 28 mei 1881, aan het begin vun een
nieuw seizoen, overleed deze enthousiaste
acrobaat en theaterdirecteur in Oost huizon,
Nog geen 38 jaar oud. liet theater werd oiot
door zijn zoon voortgezet en zo raakte de
eens zo populaire kennisnaam helaas snel
in vergetelheid. Hoewelniet helemaal, zo
blijkt in november 1916. En een ingezonden
gedicht in de Leeuwarder Courant gericht
tegen het voornemen van het stadsliestuur
de kermis al' te schaften, komen wc de vol
gende slrolc Legen:
Calp. -Spriet en Basch
- Vree zij hun asch! -
Ziet gij niet geestesogen
Nog voor u staan....
Of tijn kun daan
fleeda aan ttm bi ik onttogen?
Gelukkig besloot de gemeenteraad toch de
jaarlijkse kermis te handhaven.