9 geopend en waren enkele gestoffeerde kamers beschikbaar voor logies of pen sion. Het werd nu aanzienlijk rustiger op het Klein Schavernek en de verandering werd met vreugde door de meeste buurt bewoners begroet. Tot september 1912 bleef Gregory zijn zaak beheren en organi seerde zo nu en dan een biljart- of kegel wedstrijd om meer klanten te trekken. In die herfst nam Ype Schaaf het bedrijf over en verbond er meteen zijn eigen naam aan, maar vertrok vijf jaar later naar het gezellige Oranje Bierhuis, waarna nieuwe exploitanten als Oebele de Vries en H. Boersma eveneens door regelmatig in het weekend concerten te organiseren, meer volk hoopten te trekken naar het inmiddels gemoderniseerde en electrisch verlichte Hotel De Oldehove. Ondanks de fraaie muziek van het populaire Elite orkest en het Duo Daen lukte dit niet. Vanaf november 1920 liet de nieuwe eige naar Keimpe de Boer de concerten, die nu iedere avond plaatsvonden, verzorgen door een damesstrijkje. Deze waren in die tijd overal erg gewild. Zo speelde er vanaf eind september 1921 zelfs vier maanden lang een damescapelle geleid door de uit Hamburg afkomstige solo-violiste Elza Brandt. Toen deze in februari 1922 naar Duitsland terugkeerde, kwam de muzika le leiding in handen van de bekende Leeu warder musicus Bouman, die met zijn salonorkest elke zondagmiddag muzikaal omlijstte. De zaak was inmiddels over gegaan naar Hendrik Salverda en deze probeerde er op zijn beurt een bloeiend bedrijf van te maken. Na de zomer kon den de bezoekers opnieuw genieten van de klanken van een charmante dameskapel- le, aangevoerd door de talentvolle violist Heukerath, die pas na een halfjaar werd afgewisseld door een strijkje onder leiding van de Groninger musicus Kaeshagen. Er was nu iedere avond muziek in deze Hotel Restaurant Cabaret „De Oldehove" Donderdag 3D November «.ft. Jubileums-Avond VU den bekenden G, R. VELT Medewerking Vin meerder* Aflieten D» Jubilarla »1 ultvewm f&uttvan Gauned 1 hvl tlrl 11 1 lnVi h», 0*11V. i „Mensch erger |r ■1*1]" W »e u I l!M]1H| 'liauaBl U33IIV H8|JPJ3A 11333 I 3SIBIBIUU33?) B Advertentie Leeuwarder Nieuwsblad, novem ber 1924 uitspanning en soms trad een voordracht zangeres op. Gesterkt door de toegenomen belangstelling besloot Salverda vanaf juni 1923 eens een kompleet artiestengezel schap te engageren, maar helaas leidde dit tot onvoorziene protesten. Conflicten rond een valuta-strijkje Het Duitse gezelschap van het echtpaar Weihning trok al enige jaren door ons land en ondervond overal veel bijval. Vier dames verzorgden voordrachten en bespeelden tevens instrumenten als de piston, de xylofoon en de banjo. Daar naast voerde mevrouw Weihning fraaie Russische dansen uit en boden speelse grappen en geestige duetten een aardige afwisseling met de uitstekend vertolk te composities van Verdi en Donizetti. Natuurlijk ontbraken de populaire lied jes en allernieuwste schlagers niet in dit gevarieerde repertoire. Het publiek was vol lof maar bij de Leeuwarder musici wekte dit succes voornamelijk jaloezie op. Nu was er dat voorjaar door beroepsmu sici, verenigd in de Nederlandse Bond van Toonkunstenaars, al op meerdere plaat sen actie gevoerd tegen het optreden van zogenaamde valuta-strijkjes, orkesten bestaande uit Duitse muzikanten. Deze probeerden, als gevolg van de economi sche crisis in eigen land, in toenemende mate in ons land werk te vinden. Over het algemeen waren het bekwame krachten en dus voelden de muzikanten hier zich bedreigd in hun bestaan. Bij de komst van het Weihning-gezelschap kwam de Leeu warder afdeling van deze bond in actie, werd eigenaar Salverda van Hotel De Oldehove met een boycot bedreigd en pro beerden postende musici het publiek, door het uitdelen van pamfletten, te bewegen dit amusementsbedrijf niet te bezoeken. De problemen werden gelukkig vlot opge lost. "Voortaan zal een Hollandsch strijkje in het betrokken bedrijf optreden, terwijl de Duitsche artiesten alleen mogen voor dragen', wist de krant al snel te melden. In september 1923 liet Salverda het publiek weten dat in zijn zaak voortaan een nieuw strijkje, Jasz Band, speelde, geheel nieuw voor Leeuwarden. Sinds enkele jaren vormde een uitgebreid slagwerk, dat in die tijd als Jasz Band werd aangeduid, steeds vaker een onmisbaar onderdeel van ieder orkest. Zeker wanneer de nieuwste dansmuziek, zoals de foxtrot of de step, moest worden gespeeld. In Leeuwarden kwam het instrument tot die herfst nog niet voor en vanzelfsprekend trok deze muzikale noviteit het nodige publiek. Ook het gezelschap van Weihning, dat eind 1923 opnieuw het podium van De Olde hove bezette, beschikte inmiddels over dit populaire instrument dat door de leider uitstekend werd bespeeld. Hoewel bij de oorspronkelijke zaal inmiddels een stuk was aangebouwd, waardoor een flink deel van het terras verloren was gegaan, maakte in maart 1924 een modernisering het podium en de restaurantzaal nog beter geschikt voor het optreden van artiesten. Vanaf de her opening kreeg het moderne amusement ruime aandacht door de komst van het Shannon Duo, dat eerder met zijn Engel se songs en stepdance in de Concertzaal Schaaf wist te boeien. Op zijn Crazy Jazz begeleidde Peter Shannon behalve zijn stepdansende partner ook The Kentucky's die met hun zang en acrobatische dansen telkens het publiek uitbundig amuseer den. Het optreden van deze attracties werd afgewisseld met jolige liedjes door de bekende soubrette Greta van der Werf, die het publiek geregeld uitnodigde mee te zingen. Een groepje artiesten dat een maand lang elke avond enorm succes wist te oogsten, terwijl het huisorkest van vio list Velt met zijn concertmuziek voor een De bekende pianiste Tine van Nimwegen, die zowel in De Oldehove als in de Concertzaal Schaaf tijdens de jaren twintig veelvuldig optrad. Vaak met een orkest dat onder haar leiding stond (Foto: Collectie A. Toornstra)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2001 | | pagina 11