9
geopend en waren enkele gestoffeerde
kamers beschikbaar voor logies of pen
sion. Het werd nu aanzienlijk rustiger op
het Klein Schavernek en de verandering
werd met vreugde door de meeste buurt
bewoners begroet. Tot september 1912
bleef Gregory zijn zaak beheren en organi
seerde zo nu en dan een biljart- of kegel
wedstrijd om meer klanten te trekken.
In die herfst nam Ype Schaaf het bedrijf
over en verbond er meteen zijn eigen naam
aan, maar vertrok vijf jaar later naar het
gezellige Oranje Bierhuis, waarna nieuwe
exploitanten als Oebele de Vries en H.
Boersma eveneens door regelmatig in
het weekend concerten te organiseren,
meer volk hoopten te trekken naar het
inmiddels gemoderniseerde en electrisch
verlichte Hotel De Oldehove. Ondanks
de fraaie muziek van het populaire Elite
orkest en het Duo Daen lukte dit niet.
Vanaf november 1920 liet de nieuwe eige
naar Keimpe de Boer de concerten, die
nu iedere avond plaatsvonden, verzorgen
door een damesstrijkje. Deze waren in die
tijd overal erg gewild. Zo speelde er vanaf
eind september 1921 zelfs vier maanden
lang een damescapelle geleid door de uit
Hamburg afkomstige solo-violiste Elza
Brandt. Toen deze in februari 1922 naar
Duitsland terugkeerde, kwam de muzika
le leiding in handen van de bekende Leeu
warder musicus Bouman, die met zijn
salonorkest elke zondagmiddag muzikaal
omlijstte. De zaak was inmiddels over
gegaan naar Hendrik Salverda en deze
probeerde er op zijn beurt een bloeiend
bedrijf van te maken. Na de zomer kon
den de bezoekers opnieuw genieten van de
klanken van een charmante dameskapel-
le, aangevoerd door de talentvolle violist
Heukerath, die pas na een halfjaar werd
afgewisseld door een strijkje onder leiding
van de Groninger musicus Kaeshagen.
Er was nu iedere avond muziek in deze
Hotel Restaurant Cabaret „De Oldehove"
Donderdag 3D November «.ft.
Jubileums-Avond
VU den bekenden G, R. VELT
Medewerking Vin meerder* Aflieten
D» Jubilarla »1 ultvewm f&uttvan Gauned
1 hvl tlrl 11 1 lnVi h»,
0*11V. i
„Mensch erger |r ■1*1]"
W
»e
u I l!M]1H| 'liauaBl U33IIV H8|JPJ3A 11333 I 3SIBIBIUU33?) B
Advertentie Leeuwarder Nieuwsblad, novem
ber 1924
uitspanning en soms trad een voordracht
zangeres op. Gesterkt door de toegenomen
belangstelling besloot Salverda vanaf juni
1923 eens een kompleet artiestengezel
schap te engageren, maar helaas leidde
dit tot onvoorziene protesten.
Conflicten rond een valuta-strijkje
Het Duitse gezelschap van het echtpaar
Weihning trok al enige jaren door ons
land en ondervond overal veel bijval.
Vier dames verzorgden voordrachten en
bespeelden tevens instrumenten als de
piston, de xylofoon en de banjo. Daar
naast voerde mevrouw Weihning fraaie
Russische dansen uit en boden speelse
grappen en geestige duetten een aardige
afwisseling met de uitstekend vertolk
te composities van Verdi en Donizetti.
Natuurlijk ontbraken de populaire lied
jes en allernieuwste schlagers niet in dit
gevarieerde repertoire. Het publiek was
vol lof maar bij de Leeuwarder musici
wekte dit succes voornamelijk jaloezie op.
Nu was er dat voorjaar door beroepsmu
sici, verenigd in de Nederlandse Bond van
Toonkunstenaars, al op meerdere plaat
sen actie gevoerd tegen het optreden van
zogenaamde valuta-strijkjes, orkesten
bestaande uit Duitse muzikanten. Deze
probeerden, als gevolg van de economi
sche crisis in eigen land, in toenemende
mate in ons land werk te vinden. Over het
algemeen waren het bekwame krachten
en dus voelden de muzikanten hier zich
bedreigd in hun bestaan. Bij de komst van
het Weihning-gezelschap kwam de Leeu
warder afdeling van deze bond in actie,
werd eigenaar Salverda van Hotel De
Oldehove met een boycot bedreigd en pro
beerden postende musici het publiek, door
het uitdelen van pamfletten, te bewegen
dit amusementsbedrijf niet te bezoeken.
De problemen werden gelukkig vlot opge
lost. "Voortaan zal een Hollandsch strijkje
in het betrokken bedrijf optreden, terwijl
de Duitsche artiesten alleen mogen voor
dragen', wist de krant al snel te melden.
In september 1923 liet Salverda het
publiek weten dat in zijn zaak voortaan een
nieuw strijkje, Jasz Band, speelde, geheel
nieuw voor Leeuwarden. Sinds enkele
jaren vormde een uitgebreid slagwerk, dat
in die tijd als Jasz Band werd aangeduid,
steeds vaker een onmisbaar onderdeel van
ieder orkest. Zeker wanneer de nieuwste
dansmuziek, zoals de foxtrot of de step,
moest worden gespeeld. In Leeuwarden
kwam het instrument tot die herfst nog
niet voor en vanzelfsprekend trok deze
muzikale noviteit het nodige publiek. Ook
het gezelschap van Weihning, dat eind
1923 opnieuw het podium van De Olde
hove bezette, beschikte inmiddels over dit
populaire instrument dat door de leider
uitstekend werd bespeeld.
Hoewel bij de oorspronkelijke zaal
inmiddels een stuk was aangebouwd,
waardoor een flink deel van het terras
verloren was gegaan, maakte in maart
1924 een modernisering het podium en
de restaurantzaal nog beter geschikt voor
het optreden van artiesten. Vanaf de her
opening kreeg het moderne amusement
ruime aandacht door de komst van het
Shannon Duo, dat eerder met zijn Engel
se songs en stepdance in de Concertzaal
Schaaf wist te boeien. Op zijn Crazy Jazz
begeleidde Peter Shannon behalve zijn
stepdansende partner ook The Kentucky's
die met hun zang en acrobatische dansen
telkens het publiek uitbundig amuseer
den. Het optreden van deze attracties
werd afgewisseld met jolige liedjes door
de bekende soubrette Greta van der Werf,
die het publiek geregeld uitnodigde mee
te zingen. Een groepje artiesten dat een
maand lang elke avond enorm succes wist
te oogsten, terwijl het huisorkest van vio
list Velt met zijn concertmuziek voor een
De bekende pianiste Tine van Nimwegen, die
zowel in De Oldehove als in de Concertzaal
Schaaf tijdens de jaren twintig veelvuldig
optrad. Vaak met een orkest dat onder haar
leiding stond (Foto: Collectie A. Toornstra)