10 Het hot style huisorkest onder leiding van pianist Cor van Nimwegen op het podium aan het Klein Schavernek in 1930. Achter het fraaie slagwerk zit Jo Walta en de muzikant uiterst rechts is J. Vaas. De naam van de violist is niet bekend (Foto: Collectie A. Toornstra) aangename sfeer zorgde. Nieuw waren ook enkele dilettanten voordrachtwedstrijden, die in de decembermaand werden georga niseerd, maar deze leverden niet de ver wachte toeloop op. Een nieuwe opzet In het nieuwe jaar speelde Salverda in op de nieuwe veelbelovende dansrage en kon er tot de maand mei elke avond worden gedanst op muziek van het strijkje van G. Velt, waarvan ook het echtpaar Van Nim wegen gewoonlijk deel uitmaakte. Natuur lijk werd het dansen af en toe afgewisseld door het optreden van eerste klas arties ten zoals Violet Dalbret met komische repertoire of Gladys La Fille de Montmar- tre met voornamelijk Franse chansons, die door hun optreden in allerlei grote en kleine zaken in het noorden alom bekend waren. Begin 1926 werd het inmiddels aar dig florerende hotel-restaurant overgeno men door H. van Hemmen, die de zaak op dezelfde voet voortzette. Zo konden de geregelde 'Oldehove-gangers' vanaf 21 januari genieten van het sensationele optreden van Little Black Johnnie, de Jasz-Drummer. Deze was als bijzondere attractie aan het moderne strijkje van pianist Adolf de Leeuw toegevoegd, dat enkele maanden later reeds als jazzorkest werd aangeprezen. De zaal had tijdens een kortdurende restauratie, met felle kleuren en schilderingen een eigentijds en expressionistisch karakter gekregen en de gedempte electrische verlichting zorgde voor een intieme sfeer. Nieuwe artiesten prijkten op het programma, zoals de sou brette Annie Sodekamp en de Gezusters Kauffman, die met z'n vieren zowel gra cieuze als acrobatische dansen ten beste gaven, terwijl Marga Kauffman boven dien enkele solodansen uitvoerde. De dansvloer was tijdens de dagelijkse thé- en soirée-dansante meestal goed bezet, want ook tijdens het middagconcert in 'the Chi nese tea garden' traden alle artiesten op. Het was duidelijk... in een provincie hoofdstad als Leeuwarden bestond rond het midden van de jaren twintig behoefte aan enkele gelegenheden waar elke avond muziek en cabaret werd geboden en het uitgaanspubliek een gezellige avond kon doorbrengen. De toegenomen concurrentie noodzaakte Van Hemmen met steeds nieuwe attracties en orkesten, die hij liefst met een buiten lands tintje opsierde, wekelijks de aandacht van het publiek te blijven trekken. Soms klonken er de opgewekte meezing-deuntjes van een Münchener Stimmungs- und Tanz- kapelle, speelde de Wiener Damenkapelle van Mizzi Fillek er luchtige wijsjes en Duit se schlagers of kreeg de charmante Ham burger Damenkapelle van Mia Zander veel bijval bij het rijkelijk vertegenwoordigde mannelijke deel van de bezoekers. Volgens de regelmatige aanprijzingen van eigenaar Van Hemmen droeg het pro gramma steeds vaker een internationaal karakter. Zo deed het optreden van The Three Roberty Girls, tijdens hun uitvoe ring van mondaine dansen als de charles ton en de black bottom, sterk denken aan de ondeugende costumering en dansstijl van Josephine Baker, zorgden de Five Smile Girls voor een klassieke dansuit- voering en voerden de luchtig geklede tien La Sincera Girls uit Duitsland de meeste dansen groepsgewijs uit. De solistische prestaties waren bij zulke grote groepen gewoonlijk zwak, omdat de meeste van deze dames nauwelijks enige dansoplei ding hadden genoten. In die periode van malaise in het begin van de jaren dertig probeerde bijvoorbeeld menig ontslagen (Duitse) dienstbode haar geluk bij de revue of bij dit soort dansgroepen die in het cabaret- of kermiscircuit werkzaam waren. Sommige gezelschappen prijkten meer dere malen op het programma, zoals het Evelyn Ballet met zijn voornamelijk klas sieke dansnummers vol gymnastische bewegingen of de exotisch uitgedoste schoonheden van het Indra Ballet, waar van leidster Margit Solange met oosterse gratie enkele fraaie solo-dansen uitvoer de. De muziek werd in deze periode ver zorgd door Leeuwarder muzikanten als Karl Wiederkehr en Frits Lahde, die met hun Merry Makers de dansers vermaak ten. Vanaf april 1930 speelde de bekende pianist Cor van Nimwegen, al jarenlang erg actief in het Leeuwarder muziekleven, met zijn 'hot-style music' ruim anderhalf jaar in deze dancing. Tegen het eind van 1931 werd de con currentie steeds groter en vanaf 1 januari 1932 stond de dancing enige tijd te koop of te huur en werd vanaf de herfst voortgezet onder de nieuwe naam Le Moulin Rouge.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2001 | | pagina 12