LeovtfLcd
17
verkoopcijfers. Maar de TT-races, die pre
cies drie weken eerder waren verreden,
waren wat dit betreft een slechte generale
geweest. De temperatuur was op die laat
ste zaterdag in juni tot grote hoogte geste
gen. Bij mensen die erbij zijn geweest
roept die dag nog steeds herinneringen
op. Het was zo warm geweest dat boeren
50 cent voor een glas water hadden
gevraagd. Drie weken later bleek dat liet
publiek de lauwwaterprijzen van Assen
nog niet vergeten was en gewapend met
flessen thee en groene appelen was het
naar de baan getogen.' Met als gevolg dat
de verkopers langs de baan met hun voor
raden bleven zitten.
Leeuwarder motorduivels
De races kenden twee deelnemers uit
Leeuwarden. Twee andere zouden zich
later in de Friese hoofdstad vestigen.
Gerrit Roosjen, de in Koudum geboren
arbeiderszoon, kwam in 1934 naar Leeu
warden. In zijn werkplaats tegenover de
gevangenis prepareerde hij zijn motor voor
de wedstrijden. In de TT-races waaraan
hij vanaf 1932 deelnam kwam hij voor
de oorlog door defecten aan de motor en
valpartijen niet één keer aan de finish. In
de naoorlogse periode wist hij een aantal
keren in de achterhoede te finishen. Na zijn
actieve racecarrière besteedde hij zijn vrije
tijd, als lid van de Friese Aero Club, aan
zweefvliegen. Roosjen overleed in 1972.
Eldert Meine Jansma, de uit Jirnsum
afkomstige boerenzoon, kwam in de jaren
dertig eveneens naar de Friese hoofd
stad en kon na verloop van tijd zijn brood
verdienen in de werkplaats van Roosjen.
Jansma verscheen voor de oorlog vier
keer aan de start bij de TT-races, maar
wist, net als zijn werkgever, geen enke
le keer de finish te halen. Na de oorlog
was hij vooral actief in motorritten als de
jaarlijkse Elfstedentocht. Toen er begin
jaren vijftig bij Roosjen te weinig werk
was voor twee monteurs vertrok hij naar
Groningen waar hij aan de slag kon bij de
GREMI. Jansma overleed in 1969.
Jan van der Lei, zoon van de aardappel
handelaar Pieter van der Lei uit Ooster-
nijkerk, was bezeten van snelheid. De
bezorgdheid van zijn ouders weerhield
hem er echter van om voor de oorlog al
aan races deel te nemen. Ondanks goede
prestaties in 1947, zijn eerste racejaar,
waren het toch vooral pech en valpartijen
die zijn carrière tekenden. Na een val
partij op Zandvoort lag hij urenlang op
de operatietafel. Zijn lichaam was voor
het leven getekend. Inmiddels was hij
al naar de Friese hoofdstad gekomen en
had er een garagebedrijf in Huizum over
genomen. Tot zijn overlijden, ongeveer
driejaar geleden, heeft hij in Leeuwarden
gewoond.
Sieb Postma kwam na het vroege over
lijden van zijn vader bij zijn zwager Jan
Visser in de reparatiewerkplaats in Mid-
lum. Visser, zelf vanaf 1933 TT-deelne-
mer bracht het racevirus over op Sieb, die
in 1935 voor het eerst deelnam in Assen.
Hij werd prompt twaalfde. In de nazomer
van 1936 trouwde hij onder huwelijkse
voorwaarden. Eén daarvan was dat Sieb
niet weer zou deelnemen aan motorraces.
Na de oorlog kroop het bloed toch waar
het niet gaan kon. Zijn lange racecarriè
re leverde uiteindelijk drie Nederlandse
kampioenschappen op in de 250 cc-klasse,
in 1949, 1952 en 1954. Na dat jaar zet
te hij er een punt achter en richtte zich
geheel op het garagebedrijf in Hurdega-
ryp. Sinds zijn pensionering wonen Sieb
en zijn echtgenote in Leeuwarden.
Waar eens de Middelzee....
'Op de plaats, waar eens de Middelzee
golfde en waar later de ploeg moeizaam
de zware, vruchtbare zeeklei omlegde,
ronkten zaterdag de racemotorenvan
het circuit van Leeuwarden.' Zo begon de
verslaggever van de Leeuwarder Courant
zijn reportage in de maandageditie na de
races. Hij ging nog even verder: 'Er zijn
heel wat onvertogen woorden gericht aan
het adres der Duitsers, die ons de beste
cultuurgrond van het gewest ontnamen,
maar op de rekening, die hun al dan niet
gepresenteerd wordt, zal als klein credit-
postje vermeld moeten worden de achter
lating van een vliegveld, dat geschikt is
vs r ic car ing
parcours.
verkeerswegen
s start
p renners
t tribunes
min nuuiHMii publiek
k kassa
p parkeerterrein
p o. parkeerterrein genodigden
h toiletten
2 gld
Het parcours en toegangswegen van de racebaan op het vliegveld in 1947
la»;