La» it
11
De foto's van de auto en de plaats des onheils zijn destijds gemaakt door brigadier Kleefstra van het onderdeel verkeersinspectie van de Rijkspolitie
uit zijn bewusteloosheid te zijn ontwaakt.
Het medeleven met de familie Damsma
in de Frans Halsstraat 3 was groot, aldus
het Leeuwarder Nieuwsblad. Een andere
fietser -Dirk Visser- kon, ondanks een
gebroken schouder en een hersenschud
ding, thuis worden verpleegd.
Aangezien de oorzaak nog niet geheel dui
delijk was, werden de overlevende fietsers
en een getuige gehoord door de politie. Jan
Kramer, tien jaar en wonende in de Noor
derstraat 31 te Huizum, deed allereerst
zijn verhaal over de noodlottige fietstocht.
Ik zat op de stang van het rijwiel en Johan
zat op de bagagedrager. Johan bestuurde
alzoo het rijwiel en trapte de trappers van
het rijwiel rond. Wij waren van plan, om
in Goutum bloemen te plukken en reden
vanuit de richting Huizum in de richting
Goutum. Wij reden geheel links van het
bestrate gedeelte van de weg. Eind achter
ons, reed Dirk Visser, eveneens wonende te
Huizum, op een rijwiel. Deze reed ook op
de linker weghelft. Wij reden niet slinge
rend, doch in een rechte lijn. Ter hoogte
van de Hempenserweg zag ik vlak voor
ons een luxe auto, die uit de richting Gou
tum kwam. Deze auto was nog maar een
paar meter van ons verwijderd. Ik wilde
juist tegen Johan zeggen, dat er een auto
aankwam, doch toen was het te laat. Wij
werden door de auto aangereden en ik
werd van de fiets geslingerd. Wat er verder
gebeurd is, weet ik niet meer.
Ook de achtjarige Dirk Visser hield een
relaas met ongeveer dezelfde strekking.
Hij en zijn vriendjes slingerden beslist
niet en fietsten hoogstens op de grens van
de rijwielstrook. Hij voegde er aan toe dat
de auto recht op hun af kwam rijden.
Volgens getuige Juijen Abelsma lag het
iets anders. Het kwam mij voor, dat deze
jongens elkaar achterna zaten, want de
jongen welke op de bagagedrager zat, keek
herhaaldelijk om naar den berijder van
het tweede rijwiel, tengevolge waarvan
eerst genoemd rijwiel wel slingerde. Beide
rijwielen reden rechts van den weg op het
bestrate gedeelte, ongeveer een halve meter
van het rechts gelegen rijwielpad verwij
derd. Volgens deze getuige reed de auto
met een snelheid van ongeveer 50 kilome
ter per uur, met de linkerwielen op het
midden van de weg. De schuld lag dus
niet direct bij de automobilist!