Orangerie opgegraven in de Prinsentuin 12 Thorn Zomerschoe Aanvankelijk lag het in de bedoeling u in dit nummer van Leovardia verslag te doen van het eerste project van de werkgroep stadsarcheologie: Beijerstraat-Klei- ne Hoogstraat, dat wij in nummer 3 van dit blad al bij u introduceerden. Mede op verzoek van de redactie geven we er op dit moment de voorkeur aan om u, heet van de naald, eerst te informeren over ons nieuwe project de Orangerie in de Prin sentuin. Enkele maanden geleden informeerde Leo van der Laan van de afdeling Monumen tenzorg van de gemeente of wij als werk groep stadsarcheologie geïnteresseerd waren in en bereid waren tot onderzoek naar de exacte plaats, de afmetingen van het basisoppervlak en de bouwtechnische kwaliteit van de restanten van de Oran gerie in de Prinsentuin, gebouwd in 1691 en afgebroken in 1885. Het was zelfs de vraag of er, behalve wat puin, ter plekke nog wel iets van het gebouw te vinden was. Haast was geboden omdat de uitvoering van de renovatieplannen voor de Prin sentuin op korte termijn zouden starten en een soort herbouw van de Orangerie daar een wezenlijk onderdeel van vormt. De vraag was in dat verband bovendien of wellicht gebruik kon worden gemaakt van de bestaande fundering, tenminste, als die er ook nog was. Herinrichtingsplan We zijn er met enthousiasme tegenaan gegaan, en wel om de volgende redenen: om wat meer te weten te komen over de inrichting en het gebruik van dit gebouw tje, dat in de loop van zijn bestaan verschil lende funkties heeft gehad; achtereenvol gend orangerie, wijnhuis en sociëteit. Het zou ook een aanvulling betekenen op wat we uit geschreven bronnen weten over de bewoners en bezoekers van de Prinsentuin en daarmee van het verhaal, de historie, van dit deel van de stad. Ten tweede omdat wij ons volledig kon den vinden in de uitgangspunten die aan het herinrichtingsplan ten grondslag lig gen: nieuwbouw, nu ten behoeve van de passanten-haven, op min of meer dezelfde plaats en zo mogelijk met dezelfde afme tingen als die van het oorspronkelijke gebouw. Ook het karakter, de uitstraling van het nieuwe bouwsel zou moeten over eenkomen met dat van zijn voorganger, zoals wij dat uit de summiere gegevens,- slechts twee bewaard gebleven schetsen-, kennen, sober maar stijlvol. Het sprak ons vooral aan dat op die manier niet een quasi historische reconstructie maar een eigentijdse verwijzing wordt gegeven naar dit stukje cultuur-historie van de stad. Tegelijkertijd wordt recht gedaan aan de esthetische normen, gehanteerd bij het ontwerp van de tuin en zoals die tot op heden grotendeels bewaard zijn geble- De Prinsentuin, links de Orangerie, later wijnhuis en sociëteit. (Aquarel van E.J. Eelkema, rond 1840) Leovdic^ la. It

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2002 | | pagina 14