D E 17 FRASCATÏi {■I rw A-r bhi r« op Vi-ftd** dtt on J&Ww*** ApurA iilirt A™ knqm: Jr 8wca DtysMm of «woM ii« *4 nn W«olt Mwuojtfli. tm+flo 31 Ou L< vurnn 4J Ctnli i* fviniti, Je» BTUOdl tn HHT, A. L flt*. Advertentie Leeuwarder Courant juni 1849 (Collectie Toornstra) Driwrj Ccntraiit, ÜXcrlfjj, Siainfr, FJ'tWff in lüinltiN gtü\trtmd* ty>ti jaren met cfo grepttté trlangtivlling de ntfumfcmt gn-tikrtti-ing Jwi4#)F W^ggC dregt*tit t*r kfhi,tt, gviwltn-, J'~ir niittai Lij lUrr dfl Koningin v-m Tut^lfliLiL tit giticjkuiudc Li£\l«r*ti dtr Ntgetf ti giTigiTieu dufl/da wumfïf-f* 0-n fijmstn na tf bootsAn. Afbeelding ontleend aan een advertentie in de Amsterdamsche Courant van 1847 (Collectie Toornstra) Geanimeerde stemming In de herfst van 1848 was A.I. Bia, de huurder van de Stadsschouwburg in Leeu warden, met het idee gekomen tijdens het winterseizoen, om de veertien dagen, op zondagavond een speciale muziekavond te organiseren. Als voorbeeld koos hij de nieuwe opzet waarmee dergelijke avonden in de bekende Amsterdamse zaal Frascati erg populair waren geworden. Daar was onder de directie van Eduard Stumpff de grote zaal tot een ware wintertuin omge toverd. In een gezellige, met veel groene planten en struiken gedecoreerde ruimte konden de bezoekers ongedwongen en op hun gemak rondwandelen, een praatje maken of op één van de vele zitjes of bank jes plaatsnemen om aandachtig naar de muziek te luisteren. Voor goede populaire muziek had Bia de bekende muziekmees ters Wedemeyer en Samentini gevraagd om uit de beste talenten van de stad een flink bezet orkest samen te stellen. Zo ging op 12 november voor de eerste keer een soirée a la Frascati van start en de opkomst stemde meteen tot grote tevredenheid. Iedereen vond de muziek uitmuntend gespeeld en vol afwisseling en de stemming uiterst geanimeerd. Er bestond geen enkele twijfel over het suc ces van dit initiatief. Bia had kosten noch moeite gespaard om het zijn bezoekers naar de zin te maken. De gasverlichting was verbeterd en een nieuw verwar mingstoestel zorgde voor een aangename temperatuur in de grote schouwburgzaal, die met zijn door groen omgeven paden en enkele knusse prieeltjes de ongedwongen sfeer opriep van de zomerse concerten in de Prinsentuin. Bovendien zorgde het personeel van het buffet de gehele avond voor een vlotte en keurige bediening. Het idee sloeg zo aan dat het al snel door de uitbaters van enkele andere grote zalen in de stad werd overgenomen. Zo was er op zondag 24 december niet alleen een 'Groot Frascati' in de Schouwburgzaal, maar organiseerde W. van der Wielen in zijn zaal aan de Breedstraat op hetzelfde tijdstip een 'Frascati' tegen dezelfde toe gangsprijs. Hoewel het uitgaansleven in die tijd door de heren werd gedomineerd, bevonden zich, volgens de krant, bij Van der Wielen zelfs verscheidene dames onder het publiek. Begin april werd de laatste 'Frascati' van dit eerste seizoen in Zaal van der Wielen gehouden, terwijl in de Stadsschouwburg in juni nog het ver rassende optreden van de negerzangers volgde. Heer met of zonder dame In de herfst van 1849 werden alleen bij Van der Wielen de muzikale avonden onder de naam Frascati voortgezet en lag in de tweede helft van oktober een inteken- lijst klaar. Voor dit nieuwe seizoen gold dat Kinderen van HH. Intekenaren kun nen tegen de Dames Entree (van 25 cent) worden toegelaten. Buiten de intekening wordt niemand toegelaten en introductie biljetten voor Dames en Vreemdelingen zijn aan het Bureau te bekomen. Ondanks de ruime belangstelling werd deze laatste regel al snel losgelaten en kon iedereen, zelfs zonder abonnement, deze avonden bezoeken tegen 'de toegangsprijs van 75 cent voor een heer met of zonder dame.' Ook nu werd soms een 'Frascati' gehou den waarop een buitengewone attractie LeOVdLC^LA, It

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2002 | | pagina 19