FBJlSCJLTÏ, Guiirïriziiat IJ. van der WielenLeeuwarden. 18 viel te bewonderen, zoals in januari 1850 toen veertig Pyreneesche Bergzangers, in fraai streekkostuum gestoken en voorzien van kleurige banieren, hun eigen liede renrepertoire lieten klinken. Op de andere avonden kon het kunstminnend publiek van Leeuwarden genieten van populaire strijk- en harmoniemuziek, uitgevoerd door musici uit de eigen stad. Het volgen de seizoen begon de belangstelling al wat te tanen, maar werden er toch nog aar dig wat abonnementen verkocht. Tegen betaling van zes gulden kon nu een dozijn avonden worden bezocht. Doordat de opzet nauwelijks veranderde verloor een avond 'Frascati' tenslotte veel van haar oorspronkelijke aantrekkingskracht, hoe wel het muziekgezelschap Frascati onder directie van P.Wedemeyer zijn repertoire regelmatig verfriste. Er bleven steeds meer bezoekers weg en in 1852 verplaatste het gezelschap de muzikale avonden naar de grote zaal van het Koffiehuis De Nederlanden. Nu kostte een abonnement voor zestien soiree's nog maar vijf gulden en werd het ook niet lan ger op naam afgegeven, zodat het altijd bruikbaar was. Hoewel deze zaal bij het Zaailand door eigenaar De Koe ook fraai was versierd, miste deze toch de allure en ruimte die Van der Wielen bood. Eau de cologne-fontein Vanaf 1852 werden de Frascati-avonden bij Van der Wielen vrijwel uitsluitend nog tijdens de kermisperiode gehouden. Deze verplaatsing naar de zomerperiode gaf nieuwe mogelijkheden. Zo kon de ruime tuin uitstekend met de grote zaal worden verbonden en tot een prachtige lusthof worden omgetoverd, waarin nu het groen werd afgewisseld met talloze kleurig bloei ende planten en struiken. Bovendien bood de kermis, met zijn circus- en schouw burgtenten, steeds meer mogelijkheden voor alle lagen van de burgerij om eens een avondje gezellig uit te gaan. Na een bezoek aan een van deze theaters vormde een avond 'Frascati' vervolgens een uit stekende gelegenheid tot rustig vermaak of om bij te komen van het drukke ker- misgewoel. Bij binnenkomst in Zaal Van der Wie len werden de bezoekers meteen getroffen door de aangename, losse sfeer en voelde menigeen zich verplaatst in een andere wereld. Langs de wanden waren forse dennenbomen geplaatst, zodat ruime lanen ontstonden die tot in de tuin door liepen. In de talrijke nissen en veranda's vonden de bezoekers gemakkelijke zitjes om te genieten van de grote diversiteit aan koude en warme verversingen die aan het buffet te krijgen waren. In het midden van de zaal prijkte een mooie Griekse beeldengroep, geflankeerd door een vrolijk klaterende fontein en een klei ne zacht ruisende waterval. Het geheel was omgeven door honderden geurige bloemen en uitbundig bloeiende struiken. Verspreid over de ruimte bevonden zich overal nog meer heerlijk ruikende bloem bedden, waarin hier en daar een opval lend beeld was geplaatst. De overvloedige gasverlichting in de zaal zorgde, samen met ontelbare lampions in de tuin, voor een haast sprookjesachtige tafereel. Het was echt een uitstekende gelegenheid om wat rond te kijken, een praatje te maken, nieuwtjes uit te wisselen met vrienden of bekenden of - nippend aan een glas bier, punch of wijn - al die flanerende bezoe kers rustig voorbij te zien trekken. Voor de muzikale omlijsting zorgde een uitste kend orkest dat nog steeds onder leiding van Wedemeyer stond. Wel lieten deze keer enkele leden van de Hoogduitsche Opera verschillende aria's, duetten en koren horen en werd dit nog afgewisseld met enkele komische scènes. Het was een prettige omgeving waarin ook de dames zich op hun gemak kon den voelen. Vanaf 1854 werden die nog eens extra verwend, doordat in de zaal een kleine eau de cologne-fontein was geplaatst waar zij 'hunne zakdoeken met het welriekende water kunnen bevoch tigen.' De laatste avond van de kermis werd afgesloten met een groot Flora-Feest waarbij de zaal met een keur aan exquise bloemen werd versierd en toepasselijke muziekstukken werden uitgevoerd. In buitenlandse sferen Voortaan zorgde eigenaar Van der Wielen ieder jaar voor een nieuwe verrassende versiering en opnieuw liet hij zich inspire ren door het Amsterdamse Frascati. Daar werd in die jaren tijdens de kermis de grote zaal ingericht volgens een bepaald onderwerp, zoals Versailles in 1855 of Souvenir du Bois de Bologne in 1856. Zo konden in Leeuwarden de bezoekers van de Frascati bij Van der Wielen zich tijdens de kermis van 1855 in een lieflijk berglandschap wanen. Voor de plaats van het orkest was een Zwitserse brug aangebracht met daarnaast een aardige waterval 'die een aangename frisheid om zich heen verspreidde.' Bovendien was er voor zo'n overdaad aan bloeiende planten en gewassen gezorgd dat 'men waarlijk niet zou denken zich in een zaal te bevin den, omdat deze bijna het aanzien heeft van een fraaie tuin.' De verbinding van de zaal met de tuin zorgde ervoor dat bij veel bezoek toch voldoende ruimte beschik baar was. Het jaar daarop meldde de Leeuwar der Courant in zijn kermisverslag: Op de plaats van het orkest is een schoone rots streek aangebracht, waarbij de natuur Maandag ld Tebrvarif 1877 Ift geltluhtM Taa dn urjiirdig tu L M. iti lining te Beren door di Bt&Anuklek no h*t le RagumuA TufantetSü onder Directie van den Heer J. F, STÜETZ* .finran; yur, Enlftf f-P-lU. In de jaren zeventig werd bij een speciale gelegenheid soms nog een Frascati ingericht (Collectie Toornstra) LfOViflLr^tA.®

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2002 | | pagina 20