32 De Grote Hoogstraat met de Nieuwe Toren, vlak voor de sloop in 1884 (Foto: T.M. Staas) Na de sloop van de Nieuwe Toren in 1884 kwam de oostzijde van de Sint Jacobskapel (Klokstraat 16) te voorschijn De bouw van de toren heeft de kapel waarschijnlijk niet ongemoeid gelaten. In 1538 vond een belangrijke verbouwing van de toen nog vrij nieuwe kapel plaats. Door de situering van de toren zal de verbouwing mogelijk betrekking hebben gehad op de koorsluiting van de kapel, die nu geen ramen meer aan de oostzijde kon hebben. Het lijkt mij in dit verband niet uitgesloten dat de onderbouw van de toren de functie van koor van de kapel heeft gekregen. De foto van Th. M. Staas uit 1884, geno men vanaf de Brol, toont aan de oostzijde in de onderste geleding van de toren het later dichtgemetselde venster dat dan de nieuwe plaats van het altaar moest ver lichten. De door Martin getekende goti sche boog kan aldus de (later gedichte) verbinding tussen koor en schip van de kapel hebben gevormd. Een aanwijzing voor de koorfunctie is ook de situering van de toreningang aan de noordzijde naast de traptoren. Gezien de veronderstelde litur gische functie van de onderbouw van de toren ligt een oostelijke ingang niet voor de hand. In de zeventiende eeuw bleek de hoge benedenruimte van de toren zeer geschikt voor de berging van ladders en slangen van de brandspuit. Wellicht is toen voor een betere bereikbaarheid de toegang aan de oostzijde ingebroken. H. Mulder, Toornwerd De inzender heeft volkomen gelijk wanneer hij stelt dat de tekening de zojuist afgebro ken Nieuwe Toren voorstelt en dat de Sint Jacobskapel er nog staat. Waarschijn lijk is het juist de bedoeling van Martin geweest om dit oostelijke - voorheen aan het gezicht onttrokken - gedeelte van de kapel op een tekening voor het nageslacht te vereeuwigen. De werkzaamheden na de sloop van de Nieuwetoren zouden immers gewoon worden voortgezet en de achterlig gende panden Klokstraat 16 en 14 zouden ook tegen de vlakte gaan. De door de sloop ontstane ruimte werd in 1887 'voor den openbaren dienst bestemd' en met keien bestraat (de redactie). Noodlanding op vliegveld Kalverdijkje In aansluiting op het artikel van Swier- stra in uw blad, nummer 8 van juni jl. deel ik u mede dat er in 1937-1938 nog een vliegtuigje een (nood?)landing heeft gemaakt op het veld aan het Kalverdijkje. Wij zijn aan het Groningerplein komen wonen in april 1937 en zijn op een avond naar het toestel gaan kijken dat door een militair bewaakt werd. Het betrof een open toestel en het was voor ons de eerste vliegmachine die we van dichtbij konden bekijken. Naar ik meen was het een Fran se machine. G.H. Epema, Grou LeOVdlC^LA, It

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2002 | | pagina 34