Laat de drank u niet tieren Leovtt^ la»; 25 Ellen Schat De Leeuwarder kermis bood vroeger spanning, lering en vermaak en was bovendien een mooie gelegenheid eens uit de band te springen. Drank hoorde daar natuurlijk ook bij. Dronken kermisbezoekers die door de stad zwalkten waren velen aan het einde van de negentiende en begin twintigste eeuw een doorn in het oog. Het was geen wonder dat iedereen de ker mis wilde bezoeken. De nieuwste ontwik kelingen waren er te zien. Wonderen der natuur, anatomische musea, circus, bios copen, panorama's, wilde dieren en andere attracties boden de bezoekers een ven ster op de wereld. Eigenaars van schouw burgen en zalen organiseerden allerlei voorstellingen tijdens de kermis, die dan voor een breed publiek toegankelijk waren. De kermis was ook een belangrijk sociaal gebeuren. Een vrijer was altijd gemakke lijk gevonden. De kermis was voor velen de belangrijk ste gebeurtenis van het jaar. De Wirdu- mer boer Doeke Wijgers Hellema schatte in 1825 dat een vierde van de Friese bevol king, inclusief de Leeuwarders, de kermis bezocht. Het waren dure dagen, maar veel Leeuwarders en andere Friezen spaarden het hele jaar voor de kermis. Dienstbodes kregen soms vlak voor de kermis een fooi van hun bazen. Vuilnisophalers, schoor steenvegers en andere anoniem dienstper soneel brachten kermiswensen rond, een papier waarop de lezer een prettige ker mis gewenst werd, om zo een zakcentje extra te verdienen. 8700 borrels De Leeuwarder bevolking dronk volgens de arts Philip Kooperberg aan het einde van de negentiende eeuw over het alge meen vrij veel. Het aantal liters dat per mannelijk hoofd van de bevolking gedron ken werd, lag volgens hem rond de zestig per jaar. Dat is dus meer dan een liter per week. In het aantal is echter geen rekening gehouden met de niet-Leeuwarders die tij dens de kermis en markt naar Leeuwar den kwamen en de vrouwen. En tijdens de kermisdagen werd vanzelfsprekend veel In 1898 stojid de bioscooptent van C. Riozzi op de Leeuwarder Kennis meer gedronken dan normaal. Een redac teur van de Leeuwarder Courant rekende uit dat er 8700 borrels (jenever) geschon ken waren in één kroeg. Helaas vermeldde hij er niet bij welke. Daarnaast werd ook nog brandewijn en bier gedronken. 'Het is om van te huiveren', was zijn oordeel. Tijdens de kermis was het niet alleen bij de attracties en in de cafés en koffiehui zen druk, ook de poffertjeskramen trok ken veel klanten. Dat had niet alleen met de poffertjes te maken, maar omdat ook daar sterke drank werd verkocht. Zo had G. Visser naast wafels en poffertjes een verscheidenheid aan alcoholische dranken als likeuren, wijnen en zelfs champagne op zijn menukaart staan. Drankbestrijders Drankbestrijders ergerden zich aan het drankmisbruik, dat vooral tijdens feeste lijke gebeurtenissen als de kermis zicht baar was. De drankbestrijding was in de tweede helft van de negentiende eeuw opgekomen en raakte stevig verankerd in Friesland. De Nederlandsche Vereeniging tot Afschaffing van Sterken Drank (NV) was de belangrijkste organisatie. Zij richt te zich op de vermindering van het drin ken van jenever en brandewijn en was een voorstander van het drinken van bier. Oorspronkelijk waren de meeste drank bestrijders filantropen. In de jaren tachtig en negentig raakte de NV in Friesland steeds sterker betrokken bij het socia lisme. Dat is ook wel verklaarbaar want zij keken vooral naar de oorzaken van het drankmisbruik en dat was vaak armoede en uitzichtloosheid van het bestaan. Dat de kermisganger zich volgoot en zich niet altijd even netjes gedroeg lag aan de erbar melijke levensomstandigheden en niet aan de slechtheid van de mens zelf, zo was de gedachtengang. Het socialistische Friesch Volksblad verwoordde deze visie op 24 september 1876 toen de Amsterdammers in opstand kwamen tegen de afschaffing van de kermis daar: 'Hij moet naar huis, waar alles hem aan kommer en kwel her innert, neen, hij gaat liever naar de kroeg, 't Is geen betere plaats, maar hij vergeet dan toch weer eenige oogenblikken, dat hij arm, dat hij een niets in de maatschap pij is.' De rijken konden nu de kermis was verdwenen naar de schouwburg, een concert of bal, 'maar de arme: waarheen moest hij?' De drankbestrijders probeerden mensen van de sterke drank af te krijgen en boden bijvoorbeeld tijdens de kermis gratis water of goedkope limonade aan. In het standje op

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2003 | | pagina 28