3 kruidenier Platte op het hoekje van het Oldegalileeën en het Pieterseliewaltje, die aan de hofjebewoners trouwe klanten had, niet alleen te maken kreeg met zijn 'debiteuren-administratie', want een veel gehoorde boodschap was daar 'skrief ut maar even op', maar daarnaast was het knippen en plakken van alle distributie bonnen tot de dagelijkse bezigheden gaan behoren. Ook mijn broers en zussen, de meeste werkzaam in de kruideniersbran che kregen met dit euvel te maken, wat hun werk er bepaald niet gemakkelijker op maakte. Maar dit waren echter mense lijkerwijs nog te verdragen zaken. In augustus 1942 kwam het Mariahof in een veel ingrijpender oorlogssituatie te verkeren, toen in de nacht van donderdag 9 op vrijdag 10 augustus 1942 er brand bommen vielen op het Pieterseliewaltje en het Panwerk, vlak achter het Hoofd gebouw van het Mariahof. Wij, mijn moe der, zusje en ik, waren net uit logeren bij familie in Apeldoorn, maar mijn oudste zus Rika en broer Dirk waren wel thuis. Terwijl de bomscherven dwars door het huis waren gegaan, vlak boven hun bed den in de muur waren geslagen en op hun weg flinke ravage hadden veroorzaakt, kwamen zij er gelukkig ongeschonden vanaf. Wel vluchtten zij in grote angst en paniek en in het pikkedonker op een fiets zonder licht naar vrienden aan de Lek- kumerweg. Misschien heeft de beschut ting van het transformatiehuisje hen nog voor meer onheil bespaard. Op het Pan werk kwam daarbij een jong echtpaar om het leven en een drietal zwaar gewonden overleed later nog. Er werd van uitge gaan dat de (Engelse) bommen eigenlijk bedoeld waren voor het vliegveld, maar het doel hadden gemist, alhoewel later met stelligheid is beweerd dat het Duitse bommen zouden zijn geweest. Toen de vakantiegangers door broer en zus bij het station werden afgehaald was hun eerste vraag of zij nog wat geld hadden overge houden, omdat er thuis het een en ander kapot was. Stalingraaad! Maar intussen werden de teugels door de bezetters strakker aangehaald. Poli tieke partijen werden verboden, behalve de NSB van Mussert en ook de vakbewe ging moest tenslotte plaats maken voor het Arbeidsfront. In het algemeen was er geen ruimte meer voor het verenigingsle ven en vooral op het gebied van cultuur werd flink ingeleverd. Culturele vereni gingen dienden zich aan te sluiten bij de Het Panbakkerspoortje Collectie Faber Het hoofgebouw aan het Mariahof Collectie Faber Kultuurkamer om nog actief te mogen zijn. Weigerde men dat te doen, dan zat er niks anders op dan de activiteiten te staken En dat was b.v. ook het geval met 'onze' muziekvereniging Klein maar Dap per waar we met vijf man van ons gezin lid van waren geweest. Geen repetities meer, geen optochten, geen aubades meer voor de burgemeester of Commissaris der Koningin. De plaats op de culturele agenda werd gaandeweg ingenomen door het culturele instituut van de nieuwe orde Vreugde en Arbeid naar het voorbeeld van het Duitse Kraft durch Freude. Toen nog niet zo bewust van de intense betekenis van dit alles mocht ik met een vriendje en zijn moeder mee naar een uitvoering in de Harmonie. Het bleek een muziekavond van de samenwerkende cultuurclubs hiervoor genoemd en de zaal zat dan ook redelijk vol met Duitse militairen, waarbij het mij opviel dat de militairen gingen zit ten en hun koppels over de stoelleuning hingen. Het werd een voornamelijk Duits programma met een groot orkest van de Wehrmacht op het toneel. Maar voordat de muziek begon te spelen kwam er een dame in chic naar voren voor een ope ningswoord dat voornamelijk bestond uit een dramatische kreet 'Stalingraaaaad' waarmee ze de treurnis wilde verwoor den van haar verdriet over de Duitse nederlaag aan het oostelijke front, waar bij 90.000 Duitse soldaten krijgsgevan gen werden gemaakt, waarmee de offen sieve kracht van het Duitse leger op het oostfront was gebroken en een keerpunt betekende in de Tweede Wereldoorlog. Met het idee dat ik die avond daar eigen lijk niet had moeten zijn deed ik een niet al te uitbundig verslag aan mijn moeder. Mijn broer Dirk was intussen gevor derd zich te melden voor de Fahrschule in Schalkhaar bij Deventer, zoals zoveel mannen waren gevorderd in het kader van de Arbeitseinsatz zich te melden om voor de Duitsers te gaan werken, zowel in Nederland, als ook in Duitsland. Dirk reisde derhalve af naar Deventer en stuurde een ansichtkaart naar huis met de mededeling "ben goed aangekomen' maar dook daarna onder. En dat had weer diverse bezoeken van de Leeuwarder politie en soms ook de Feldgendarmerie van de Duitsers tot gevolg. Meestal waren dit nachtelijke bezoeken, en men was niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2005 | | pagina 5