19 Dus vlak bij het vliegbedrijf. Hoera! 's Morgens na het ochtendappèl voor de hangaar gingen de vlieggerede Meteors naar buiten. Er waren héél veel Meteors in die hangaar, maar niet alle vlieggereed. De achtersten zouden nooit naar buiten gaan, daar was wat mee, zei men: kromme vleugels door overbelasting en zo. Het naar buiten brengen van de 'kisten' ging op handkracht, omdat er maar één land bouwtrekker voor twee squadrons beschikbaar was. Enthousiast hielp ik mee, tot iemand mij betrapte op het duwen tegen een zogenaamd trimvlakje en dat was niet zo best! Niet boos, maar eerder verdrietig over zoveel onkunde vond de hangaarchef het beter mij na het ochtend appèl meteen naar de squadronadminis tratie te sturen. Schaamte mijnerzijds en teleurstelling. Op die administratie waren behalve de administrateur nog een korporaal één en een dienstplichtig soldaat aanwezig. Veel personeel en dus was er voor mij geen taak. Ik moest maar over de schouder van de dienstplichtige meekijken, wat erg leerzaam was. Eerst keken we graag naar de taxiënde vliegtuigen en de start van alle Meteors van de eerste 'wave', ook al was het gierende geluid van het hoge toe rental van de Derwent motoren niet pret tig om te horen. Als de vliegers 'airborne' waren had je vrije toegang tot de vlieger- crewroom en tot bladen als Esquire met veel mooie dames. Ook konden we de vis sen in het aquarium bekijken waaronder de levendbarende 'Black Mollies' die als kleine vleugelloze bommenwerpertjes hun minuscule jonkies uitwierpen. Bij de afhandeling van de post viel het mij op dat onze dienstplichtige de gesloten enveloppen openmaakte en de inhoud na lezing verscheurde en in de prullenbak gooide. Op mijn vraag waar hij mee bezig was, vertelde hij eerlijk en oprecht dat het rapporten van de Luchtmacht Bewaking waren over dienstplichtigen die bijvoor beeld bij controles bij de poort te vroeg met verlof vertrokken of te laat binnen kwamen, het tenue niet in orde hadden of in een verkeerd café waren aangetrof fen, enzovoort. De rapporten betreffende vriendjes gooide hij weg en de rest stuur de hij door naar de squadroncomman dant, Kapitein Spoor, voor een verdere afhandeling, die vaak niet mals was. Fatale oefeningen Tijdens mijn plaatsing bij het 325 Squadron was er een grootscheepse inter nationale oefening. De Engelse RAF deed ook mee. Heel veel dienstplichtig perso neel en een groot aantal maandvliegers (eens per maand een weekje vliegen) waren in werkelijke dienst opgeroepen. De dienstplichtigen waren in hangaars gelegerd en de vliegtuigen stonden voor die gelegenheid buiten. Aan het begin van de oefening bewezen de Engelse vliegers hun kunde door met een Canberra-bom- menwerper 's nachts boven de kazerne op zeer lage hoogte een oefenbom af te wer pen. En dat met een Bonifatiuskerktoren van 95 meter hoogte vlak bij! We schrok ken ons wezenloos, eerst door het vlieg tuiglawaai en daarna door de flits en de harde explosie. Het vliegtuig was inmid dels doorgevlogen naar de basis, vanwaar nog eens twee harde explosies klonken. Een medesoldaat vertelde dat verscheide ne maten zó schrokken van de harde knal len, dat ze bijna tot het prettig resoneren de dak opveerden. Merkwaardigerwijs zijn er mij geen protesten uit de burgerij bekend. Verder verliep de oefening niet zo goed. Twee maandvliegers kwamen om in hun vliegtuig bij Stiens op 'finals', toen de bui tenste van het 'pair' de bocht inzette, ter wijl de binnenste nog rechtdoor ging, zo ging het gerucht. Was de radio uitgeval len? Een dag daarna kwamen twee herha lingsmensen van de technische dienst om het leven op de 'flight'. Het was een druk ke dag met veel vluchten van- en naar de Vlieland Range. Ook de bewapeningsmen sen hadden het druk met het opnieuw laden van de driecentimeter kanonnen van de Meteors. De eerste patroon van iedere munitieband diende een 'dummy' te zijn, nodig om de band in het kanon te voeren. Helaas ging er die dag iets mis, het schot ging af en twee herhalingsmen sen die in de baan van het projectiel ston den stierven ter plekke. Doormidden geschoten, zo zei men. Het maakte op ons een diepe indruk. Wij stonden als ere wacht opgesteld toen de stoet de basis ver liet voor de militaire begrafenis. Aardappelen met graflucht De warme maaltijd diende men voor namelijk op in de grote eetzaal, aan het Een minder fortuinlijk vliegtuig dat, gedwongen door een motorstoring, in 1950 een noodlanding moest maken in een weiland ergens tussen Leeuwarden, Franeker en Sneek Collectie J.P. de Haas Leova.'c^tA.lt

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2006 | | pagina 21