28 stationsrestauratie kijk ik naar buiten en bedenk dat ik hier zestig jaar geleden ook zat, samen met de heren De Jong en Walstra van de expeditie van Het Vrije Volk, wachtend op de trein uit Holland met de kranten, waarvan een deel met de bakfiets naar de bussen op het busstation moest worden gebracht. De restauratie is veranderd, toen zag hij er veel meer als een kantine uit. Ik ga op weg naar het Historisch Centrum Leeuwarden, waar om twee uur een stadswandeling start. Gaandeweg die stadswandeling, voel ik iets veranderen: mijn nostalgische gevoe lens worden weggedrongen, verdwijnen naar de achtergrond. Ik leer nieuwe din gen over de geschiedenis van de stad en vind dat heel plezierig. Het is een groter verhaal dan dat van het jongentje, dat tussen zijn negende en zestiende de stad verkende. Ik ga de stad door het enthou siaste verhaal van rondleider Klaas Zand berg anders zien: ik krijg nieuwe ogen, zonder mijn oude te verliezen. Zuupsteeg Mijn vader werd op 8 oktober 1902 gebo ren in een nauw straatje tussen Eewal en Speelmansstraat in Leeuwarden, dat nog steeds Zuupsteeg heet. Ik heb me altijd verbaasd over de wonderlijke spel ling van die naam, want in het Fries heet karnemelk süpe (samen met het woord molke ooit aanleiding tot de Slag op het Zaailand op vrijdag 16 november 1951, beter bekend als Kneppelfreed) en in het Liwadders suup. Waarschijnlijk heeft hier net als bij de spelling van Friese plaatsna men als Sexbierum (in het Fries Seisbier- rum), Paesens (Peazens), Roordahuizum (Reduzum) en Metslawier (Mitselwier) een Hollandse, corrigerende gek toegesla gen. Een van de jongste herinneringen van mijn vader moet bijgaand beeld geweest zijn. Nee, hij is niet dat midden-op-straat- staande jongetje, want de prentbriefkaart werd verstuurd in 1906 en dat jongetje is ouder dan vier. Reclamebord Ik lees op Teletekst dat ING, u weet wel die aan lager wal geraakte veelvraat in het bank- en verzekeringswezen, stopt met het merk RVS. Juist met dat merk heb ik iets, niet dat ik iets bij de Rotter- damsche Verzekerings Sociëteit onder gebracht heb, maar het merk zit in mijn hoofd. Als ik in Leeuwarden naar de stad liep, keek ik kort voordat ik de Voorstreek opliep, altijd omhoog want daar hing een reclamebord aan een lantaarnpaal: de sil houet van een dame met een parasol, van een parmantig hondje en van een deftig heer met hoge hoed die met zijn wandel stok omhoog wees naar een reclamebord met exact hetzelfde groepje. Het was net de Drosteverpleegster op de cacaobus, maar dan anders. Ik hoopte dat ik op een dag, om het beeld compleet Gezicht over de in 1937-1938 vernieuwde Hoeksterpoorts- enArendsbrug naar het zuid westen. Op de voorgrond het bekende RVS-reclamebord, bevestigd aan een lantaarnpaal Jozef Alexander Cohen (Leeuwarden 1864-Toulon 1961). Politiek activist en schrijver. Hier eind jaren '50 met zijn echtgenote gefotografeerd in de tuin van zijn woning in Toulon te maken, achter net zo'n dame, hond en heer naar de stad zou lopen, maar dat is nooit gebeurd. Het reclamebord toonde het beeldmerk van RVS, ontworpen door de in Langezwaag geboren kunstenaar Tjeerd Bottema. Cohen Het kleineren van de geschiedenis van de Leeuwarder joden, ik sprak en schreef er eerder over, houdt maar niet op. Haro Hielkema wandelde recent voor dagblad Trouw door de stad en wat vindt de man naast de geboortehuizen van Slauerhoff, Havank en Mata Hari de moeite van het vermelden waard? Het geboortehuis van Roosje Cohen en hij schrijft: 'Roosje Cohen (Breedstraat 65) groeit hier op in de Jood se buurt. Al jong probeert ze chocolade en nootjes te verkopen. Een huwelijk met een niet-Joodse man redt haar leven in WO II. Samen met zus Betje krijgt ze later een bronzen beeld.' Nooit van de enige beroemde in Leeu warden geboren Cohen gehoord? Nee, natuurlijk niet want de socialist/anar- chist/schrijver Alexander Cohen past niet in het armoedige plaatje, dat, o zo graag, van de Leeuwarder joden in stand wordt gehouden. LiCOV<3LP^t4)t,k

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2010 | | pagina 30