Johan Heinrich Schröder, beeldhouwer 1866-1935 5 Willem Winters De beeldhouwer Johan Schröder werd geboren in Tungeln (Oldeburg) in 1866. Zijn vader vestigde zich in Leeuwarden en participeerde als cementsteenfabrikant in de firma C.W. Funke, die cementsteen, cementijzerwerk en bouwmaterialen leverde. Zijn grootvader was stucadoor. Cementwerk, stucadoren en beeldhouwen lijken in die tijd niet door een erg diepe kloof gescheiden geweest te zijn. Stucadoren waren geen muurvarkens zoals tegenwoordig, maar decorateurs. Het kantoor van de firma was gevestigd in het pand Nieuwestad 123. Nadat Schröder jarenlang bij zijn vader had ingewoond, in de Breedstraat 57, bewoonde hij zelfstan dig een pand in een steeg uitkomend op het Zuidvliet. Schröder volgde van 1879 tot 1884 een opleiding aan de Academie Minerva te Groningen en aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid te Amsterdam. Na twee jaar reizen, van 1888 tot 1890, naar Brus sel, Berlijn en Parijs, is hij van 1890 tot 1898 weer terug in Leeuwarden. Eerder was hij werkzaam in Groningen, Brus sel en Berlijn. Na Leeuwarden vertrok hij naar Amsterdam en vestigde zich tenslotte in Bloemendaal, waar hij in 1935 stierf. In Friesland heeft hij zijn sporen achter gelaten. Tot nu toe konden de hieronder vermelde werken getraceerd worden. De beeldengroep aan de gevel van de Juliana- vleugel van het Nieuw Sint Anthony Gasthuis aan het Schoenmakersperk Foto: Nick Creutzburg Leeuwarden Schröder woonde en werkte zo'n acht jaar in Leeuwarden. Hij maakte drie ontwer pen voor gevelbeelden en één standbeeld voor de stad. De beeldengroep aan de gevel van de Julianavleugel van het Nieuwe Sint Anthonius Gasthuis is nog altijd in goede staat. Sint Anthonius - met bel - zit op een verheven zetel met naast hem een oude vrouw en een oude man, die tevreden glimlachen vanwege de goede gaven, hen in het gasthuis geschonken. In Leeuwarden werd in 1897 het Volks huis De Ontwikkeling aan de Nieuwe- buren vervangen door een nieuw gebouw, Ontwikkeling genoemd. De verfraaiingen aan de gevel, gemaakt door Schröder, worden in de Leeuwarder Courant van 5 april 1897 zo beschreven: 'Van de drie bovenramen zijn de boogvullingen met eenige symbolen verzierd, voorstellende rechts en links hoe al wat leeft het licht zoekt en hoe uit de daardoor verkregen kennis als vrucht de vrede kan worden verkregen. Het middentafereel is in reliëf voorgesteld. Een flink uitgevoerd type van een werkmanskop is omgeven door ver schillende attributen van het handwerk, den landbouw enz. Het drielichtkozijn der benedenverdieping is gekroond met een zinnebeeldige voorstelling van het gezel lig en nuttig samenzijn. Verder zijn afgebeeld drie domino-spe lende kinderen, een lezende man en een tweetal in gesprek. In een banderol staat 't Nuttige en 't Aangename. Het fries der borstwering bevat de spreuk: Wie ge ook zijt, Leef met uw tijd. De Verdraagzaam heid en de Vrijheid tenslotte worden door vogelgroepen voorgesteld.' Het standbeeld van dokter Eeltsje Halbert- sma (1797-1858) in Grou Collectie Willem Winters Lang heeft het gebouw niet dienst gedaan voor het volk. In 1907 werd het te koop aangeboden, in het jaar daarop verkocht. De zaal beneden werd katholieke bewaar school en de bovenzaal diende als vergader ruimte voor katholieke verenigingen. Daarna vestigde papierhandel De Jong zich in dit en in het aanpalende pand. De begane grond van beide panden werd door verbouwingen verknoeid. In 1979 kocht de gemeente het complex aan, sloopte de panden en liet er 26 wonin gen (van Bonnema?) bouwen op die plek.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2014 | | pagina 7