Een moderne regeling van het verkeer 6 het verbrede kruispunt bij de Beurs is thans een althans voor Leeuwar den nieuw systeem van verkeersbeveili- ging aangebracht. Naar het uiterlijke ver toont het veel overeenkomst met de ver keerslichten bij de Peperstraat en Nieuwe- stad, maar er zijn talrijke technische ver schillen. Bij de Peperstraat gebruikt men het zoge naamde starre systeem, dat geen verschil kent tussen de verkeersdrukte op de ver schillende straten, die op het kruispunt samenkomen. In elke richting blijft, bij toerbeurt, het groene licht even lang bran den, ook al is er op een bepaald ogenblik uit één richting in het geheel geen verkeer. Het verkeer uit de andere richtingen moet dan letterlijk voor niets wachten Zo is het niet bij de nieuwe verkeersbeveili- ging van het kruispunt bij de Beurs. Daar is gebruik gemaakt van een installatie, die zich automatisch regelt naar de verkeers drukte in de verschillende straten. Daardoor kan de tijd voor het doorrijden langer of korter worden al naar de behoefte. Hoe wordt deze behoefte geconstateerd? Dit gebeurt met de verkeersdrempels, die voor het kruispunt aan de rechterkant van elke straat zijn aangebracht. Wanneer een auto of een fiets over deze drempel rijdt, dan wordt dit electrisch geregistreerd; men drukt als het ware op een knopje om doorgelaten te worden. Hoe vaker er op deze „knop" gedrukt wordt des te sneller komt de kant van de betref fende verkeersdrempel aan de beurt. En wanneer uit een bepaalde richting in het geheel geen verkeer de drempel is gepas seerd, dan wordt deze overgeslagen. Het gevaar van dit systeem zou zijn, dat een zeer drukke verkeersader alle andere zo sterk zou kunnen overheersen, dat de min der drukke nooit aan bod kwamen. Maar dit „minderhedenprobleem" wordt opgelost door de „maximum-tijdbasis", die er voor zorgt, dat na een vaste tijd de drukke weg wordt geblokkeerd, ten gerieve van de min der drukke straten. Verder is in de apparatuur nog een „auto matische dichtheidscontrole" aangebracht, die er voor zorgt, dat een bepaalde straat niet tot de maximale tijd wordt opengehou den, wanneer het verkeer uit die richting grote hiaten vertoont. Een belangrijk verschil met de verkeers regeling bij de Peperstraat is ten slotte, dat men bij de Beurs telkens het verkeer uit de twee tegenovergestelde richtingen tegelijk doorlaat. Dit kan door de breedte van de wegen, maar de verkeersgebruikers zullen zich goed aan de regels van het spel moeten houden. Welke regels? Men vindt ze hier naast, als belangrijke aanvulling op dit korte technische relaas, waarvoor de gegevens ons welwillend ter beschikking werden gesteld door de commissaris van politie, de heer A. Houwing. WIRDUMERDUK WIRDUMERDUK DE OPLOSSING VAN EEN VERKEERSPUZZLE Vele Leeuwarders vinden het maar een ingewikkelde zaak met die nieuwe verkeers lichten bij de Beurs. Toch valt het wel mee deze verkeerspuzzle op te lossen, vooral wanneer men deze plattegrond eens goed bekijkt en de volgende regels in acht neemt. 1. Let op het voorsorteren, vóór de stopstreep. Met strepen en pijlen is op het wegdek aangegeven, hoe dit moet geschieden. Het verkeer, dat rechtsaf of rechtdoor moet gaan, komt in het rechter vak te staan en het verkeer, dat linksaf moet gaan, komt in het linker vak te staan. Het is heel eenvoudig en wanneer het groene licht gaat branden, dan rijdt men elkaar niet in de wielen. 2. Houdt er rekening mee, dat het verkeer van de twee tegenoverelkaar gestelde kanten steeds tegelijk wordt „losgelaten." Speciaal bij het afslaan naar links iS" het dus zaak op het andere verkeer te letten. De weggebruikers, die linksaf gaan, moeten de doorgang naast zich vrijlaten voor het tegemoetkomende verkeer, dat rechtdoor gaat. Vooral fietsers zondigen vaak tegen deze regel, zodat er een grote wirwar ontstaat. 3. Wie naar de Beursbrug wil rijden, moet niet alleen op de rode en groene lich ten letten, maar ook op de pijl naast het verkeerslicht. Wanneer de brug is opgedraaid, dan is deze pijl rood verlicht. Het verkeer in de richting van de Beursbrug moet dan voor de stopstreep van het verkeerslicht wachten tot de rode pijl verdwenen is en het verkeerslicht op groen staat. (Staat dit op rood, terwijl het licht van de brugpijl verdwijnt, dan moet men dus nog op het groene verkeerslicht blijven wachten). Het grote verschil met vroeger is, dat men nu in de meeste gevallen niet meer vlak voor de brug mag wachten. 4. Fietsers, die van de Beursbrug komen en naar de Nieuweweg willen gaan, maken uiteraard gebruik van het rijwielpad langs het water.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1952 | | pagina 6