Een
moderne regeling van het verkeer
6
het verbrede kruispunt bij de Beurs
is thans een althans voor Leeuwar
den nieuw systeem van verkeersbeveili-
ging aangebracht. Naar het uiterlijke ver
toont het veel overeenkomst met de ver
keerslichten bij de Peperstraat en Nieuwe-
stad, maar er zijn talrijke technische ver
schillen.
Bij de Peperstraat gebruikt men het zoge
naamde starre systeem, dat geen verschil
kent tussen de verkeersdrukte op de ver
schillende straten, die op het kruispunt
samenkomen. In elke richting blijft, bij
toerbeurt, het groene licht even lang bran
den, ook al is er op een bepaald ogenblik
uit één richting in het geheel geen verkeer.
Het verkeer uit de andere richtingen moet
dan letterlijk voor niets wachten
Zo is het niet bij de nieuwe verkeersbeveili-
ging van het kruispunt bij de Beurs. Daar
is gebruik gemaakt van een installatie, die
zich automatisch regelt naar de verkeers
drukte in de verschillende straten. Daardoor
kan de tijd voor het doorrijden langer of
korter worden al naar de behoefte.
Hoe wordt deze behoefte geconstateerd? Dit
gebeurt met de verkeersdrempels, die voor
het kruispunt aan de rechterkant van elke
straat zijn aangebracht. Wanneer een auto
of een fiets over deze drempel rijdt, dan
wordt dit electrisch geregistreerd; men drukt
als het ware op een knopje om doorgelaten
te worden.
Hoe vaker er op deze „knop" gedrukt wordt
des te sneller komt de kant van de betref
fende verkeersdrempel aan de beurt. En
wanneer uit een bepaalde richting in het
geheel geen verkeer de drempel is gepas
seerd, dan wordt deze overgeslagen.
Het gevaar van dit systeem zou zijn, dat een
zeer drukke verkeersader alle andere zo
sterk zou kunnen overheersen, dat de min
der drukke nooit aan bod kwamen. Maar
dit „minderhedenprobleem" wordt opgelost
door de „maximum-tijdbasis", die er voor
zorgt, dat na een vaste tijd de drukke weg
wordt geblokkeerd, ten gerieve van de min
der drukke straten.
Verder is in de apparatuur nog een „auto
matische dichtheidscontrole" aangebracht,
die er voor zorgt, dat een bepaalde straat
niet tot de maximale tijd wordt opengehou
den, wanneer het verkeer uit die richting
grote hiaten vertoont.
Een belangrijk verschil met de verkeers
regeling bij de Peperstraat is ten slotte, dat
men bij de Beurs telkens het verkeer uit de
twee tegenovergestelde richtingen tegelijk
doorlaat. Dit kan door de breedte van de
wegen, maar de verkeersgebruikers zullen
zich goed aan de regels van het spel moeten
houden. Welke regels? Men vindt ze hier
naast, als belangrijke aanvulling op dit korte
technische relaas, waarvoor de gegevens ons
welwillend ter beschikking werden gesteld
door de commissaris van politie, de heer
A. Houwing.
WIRDUMERDUK
WIRDUMERDUK
DE OPLOSSING VAN EEN VERKEERSPUZZLE
Vele Leeuwarders vinden het maar een ingewikkelde zaak met die nieuwe verkeers
lichten bij de Beurs. Toch valt het wel mee deze verkeerspuzzle op te lossen, vooral
wanneer men deze plattegrond eens goed bekijkt en de volgende regels in acht neemt.
1. Let op het voorsorteren, vóór de stopstreep. Met strepen en pijlen is op het
wegdek aangegeven, hoe dit moet geschieden. Het verkeer, dat rechtsaf of
rechtdoor moet gaan, komt in het rechter vak te staan en het verkeer, dat
linksaf moet gaan, komt in het linker vak te staan. Het is heel eenvoudig en
wanneer het groene licht gaat branden, dan rijdt men elkaar niet in de wielen.
2. Houdt er rekening mee, dat het verkeer van de twee tegenoverelkaar gestelde
kanten steeds tegelijk wordt „losgelaten." Speciaal bij het afslaan naar links
iS" het dus zaak op het andere verkeer te letten. De weggebruikers, die linksaf
gaan, moeten de doorgang naast zich vrijlaten voor het tegemoetkomende
verkeer, dat rechtdoor gaat. Vooral fietsers zondigen vaak tegen deze regel,
zodat er een grote wirwar ontstaat.
3. Wie naar de Beursbrug wil rijden, moet niet alleen op de rode en groene lich
ten letten, maar ook op de pijl naast het verkeerslicht. Wanneer de brug is
opgedraaid, dan is deze pijl rood verlicht. Het verkeer in de richting van
de Beursbrug moet dan voor de stopstreep van het verkeerslicht wachten
tot de rode pijl verdwenen is en het verkeerslicht op groen staat. (Staat dit op
rood, terwijl het licht van de brugpijl verdwijnt, dan moet men dus nog op
het groene verkeerslicht blijven wachten). Het grote verschil met vroeger
is, dat men nu in de meeste gevallen niet meer vlak voor de brug mag
wachten.
4. Fietsers, die van de Beursbrug komen en naar de Nieuweweg willen gaan,
maken uiteraard gebruik van het rijwielpad langs het water.