jJ-oto - wedótrijd
De jury was zeer tevreden
over de resultaten van onze
Ongeveer vijftig leden telt de Ama
teurfotograf envereniging Leeuwar
den. Zij beoefenen de fotografie
een serieuze manier en leren daarbij
van elkaar en van deskundigen, die
voor deze vereniging spreken. Ook
wordt het werk van de leden in bij
eenkomsten bekeken en soms duchtig
gecritiseerd.
Verder komen tijdschriften ovei
fotografie, binnen- en buitenlandse
fotocollecties en lichtbeelden onder
de ogen der leden en ten slotte
worden excursies gemaakt om jacht
te maken op goede foto's.
Wellicht hebben vele inzenders be
langstelling voor het werk van deze
vereniging. Welnu ze kunnen zon
der bezwaar of verplichtingen eens
een bijeenkomst bezoeken; de eerst
volgende is op Dinsdag 18 Novem
ber in het Oranjehotel, 's avonds om
acht uur. Ook kan men zich om in
lichtingen wenden tot de secretaris
de heer Th. C. Nakken, Beethoven-
straat 43, tel. 5007.
V
Toen de redactie van ..De' Leeuwarder
Gemeenschap" in een spontane en dus ietwat
onbezonnen opwelling des gemoeds be
sloot een fotowedstrijd uit te schrijven, was
het hek aldra van de dam. Meer dan
honderd amateur-fotografen, die in de
rechte vacantiesfeer hadden vertoefd,
stuurden ons de producten van hun talent
en vlijt. En zo konden wc de inzendings
termijn afsluiten met 286 foto s, van zeer
uiteenlopende formaten en uiteraard ook
van zeer uiteenlopende kwaliteiten.
Hét éérste verheugde oris en ook het laat
ste, want het ging in dit geval niet spe
ciaal oin topprestaties. In onze vreugde
over de grote belangstelling deelde de
Amateurfotografenverertiging Leeuwarden,
die ons ter zijde stond bij de organisatie
van de wedstrijd en daarna bij het beoor
delen van de inzendingen. Zij leverde ons
twee van de vier juryleden, namelijk de
heren J. J. L. van Wessem en J. Huigens.
Nummer drie was de heer Sj. Andringa,
die persfotograaf van beroep is, en het
kwartet werd gecompleteerd door de
schrijver van deze nabeschouwing.
Welk oordeel had de jury in het algemeen
over de inzendingen? Tevredenheid was.
naast vermoeidheid, na het bekijken van
deze 286 plaatsjes haar voornaamste eigen
schap. Maar dit neemt niet weg, dat er
verschillende critisclie opmerkingen zijn
gemaakt, die wij hier zullen weergeven,
zonder namen te noemen,
Een zeer markante fout was, dat vele foto's
niet scherp waren. Hij sommige kan dit aan
hel toestel hebben gelegen, maar ver
scheidene toonden duidelijk, dat de foto
grafen niet altijd de nodige zorgvuldigheid
betrachten bij het instellen van de afstand.
(Dit verwijt geldt uiteraard niet voor box-
bezitters, want hun toestellenjnissen door
gaans deze instel-mogelijkheid).
Verder moet onscherpte vaak aan bewe
ging te Wijten zijn. Dit kan op twee ma
nieren gebeuren: het onderwerp beweegt
:>f het toestel wordt niet stilgehouden. Aan
liet eerste kan men niets anders doen dan
korter belichten, wanneer het toestel dit
toelaat, maar ieder kan de camera stevig
en bewegingloos vasthouden.
Let U er vooral ook op het toestel goed
recht te houden tijdens de opname. Heel
wat foto's hadden een scheve horizon, iets
wat later alleen bij vergroting te Verhelpen
is.
In de afdeling eigen vergrotingen bleken
vele foto's erg flauw van tint te zijn en
ook dit is een wezenlijk bezwaar om tot
een goed resultaat te komen.
Dit zijn de technische opmerkingen en nu
die over de meer artistieke kant van de
zaak. Wat heeft men gefotografeerd en hoe
is dit gebeurd?
Velen menen, dat men de zon precies ach
ter het toestel moet hebben om een goede
belichting te krijgen. Maar dit is niet waar;
zijlicht geeft betere resultaten, want de
foto's Verliezen dan de vlakheid, die an
ders bij gebrek aan schaduw ontstaat.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van flits-
lampjes. De narigheid is, dat sommige toe
stellen de flitsapparatuur vlak boven de
lens hebben zitten, zodat men nooit een
plastische belichting kan bereiken. „Blitz"
overigens zo weinig mogelijk; het is duur
en loont alleen de moeite bij bewegende
onderwerpen in het (half) donker. Een der
inzenders had zo'n opname van het inte
rieur van een oud gebouw gemaakt, blijk
baar niet bedenkend, dat oude gebouwen
best enige seconden stil willen staan
Laat verder de mensen niet altijd naar het
toestel kijken, maar „knip" ze in een on
gedwongen pose. Dan komen ze in hun
natuurlijke houding op het plaatje en niet
als een levend standbeeld.
Bij landschappen enz. moet men toch wel
zeer speciaal op het standpunt van de
fotograaf letten. Vele foto's hebben de
juryleden de opmerking ontlokt: „Was hij
mftar iets verder naar die kant gaan
staan
Een merkwaardige en voor $Je beginneling
onverwachte fout ontstaat, wanneer men
zittende mensen van dichtbij fotografeert.
De benen en voeten worden veel te groot,
in verhouding tot de rest van het lichaam.
Soms is het effect koddig, maaar meestal
is het lelijk.
•>C-
->v*
Bij liet beoordelen van de foto's heeft de
jury toch nog besloten de inzendingen in
twee groepen te verdelen: kleine foto's tot
en met briefkaart, en eigen vergrotingen.
Dit bracht de mogelijkheid van een rede
lijker onderlinge vergelijking, want bij de
beoordeling van vergrotingen gelden an
dere maatstaven dan bij die van afdrukjes.
Voor elke groep werden vijf geldprijzen
beschikschikbaar gesteld: 15, 10, 5
en tweemaal ƒ2.50. De bekroonde foto's
en de namen van de prijswinnaars vindt U
elders in dit nummer.
Hier volgt nog een korte beoordeling van
deze bekroonde foto's. Eerst de groep
eigen vergrotingen:
1. Zeer vaak moment, prachtig zijlicht, de
beweging is niet verstard, mooie, tonige
achtergrond.
2. Mooi strijklicht, fijn uitgebeeld, de
zwarte bosgrond bleef levendig, aantrekke
lijke intimiteit.
3. Originele foto met een mooi lichtje, al
klopt het jaargetijde niet met de tijd van
de-bouwvakvacantie (kale bomen).
4. Uitstekend vacantiekiekje, de vergro
ting was echter niet fraai, want de- lucht
was geler dan de rest.
5. Mooie „rijzige" foto, goede aanpassing
van masten en ra's met de lucht, jammer
is, dat het beeld iets scheef staat.
En tenslotte de kleine foto's:
1. Prettige, frisse actiefoto, het juiste
moment is getroffen. Mooie zijverlichting,
goede ruimtelijke werking. Geeft idee van
zomerse blijheid.
2. Goede vacantiefoto, mooi licht, uitste
kende materiaalweergave.
3. Goed doortekende foto, terwijl dt
meeste van een dergelijk onderwerp triest
en somber zijn. Raak van motiefkeuze.
4. Fris, fijn duinlandschap met goede
toonweergave.
5. Misschien „geredigeerd",, misschien
een toevalstreffer, maar in ieder geval eeli
goede vacantiefoto.
W. H. KUIPERS