dit Leeuwarden! door H. LAMBOOY was? Of welke Ulo-leerling van de Juliana- school aan de Tweebalksmarkt voelt zich op dezelfde plaats, waar zijn voorvaderen de Heilige Geheimen vierden? De eeuwenlange wering had niet kunnen verhinderen, dat omstreeks 1800 nog 16 pet. van het Leeuwarder inwonersaantal (17000 zielen) de Katholieke leer aanhing, maar ze had toch merkbaar invloed op de vorm van de geloofsuiting gehad. De Katholieken droegen voortaan het stempel van een col lectief minderwaardigheidscomplex. „Ge loven doe je in de Kerk." Zelfs de vrij sterke Katholieke gemeenschap Westfaalse „Lapkepoepen" (o.a. de Brenninkmeijers en Covers'), die zich hier sinds de achttien de eeuw metterwoon gingen vestigen, en later in de politieke groepsvorming der Friese Katholieken een belangrijke rol gin gen spelen, konden aan de eenmaal ge groeide geesteshouding weinig veranderen. Misschien waren zij een te sterk afgezon derde gemeenschap, of waren hun geloofs genoten te bang uit hun eigen kringetje te breken? De Katholieken waren na de eeuwen van verdrukking aan de knechtschap gewend geraakt en het merendeel voelde zich er niet eens ongelukkig meer onder. „Men" aanvaardde het min of meer als een histo risch gegroeide toestand, die in zijn ont wikkeling onontkoombaar was. Over het algemeen kunnen we zeggen, dat er in de jaren van Koning Willem I nog weinig be- langstelling voor openbare kwesties heerste. Alles werd toch door een wijze vorst be schikt, die het beste met het volk voorhad en maar weinig tegenspraak duldde. Be langstelling in de politiek dateert in ons land eigenlijk pas vanuit de jaren onmiddel lijk voor de Belgische Opstand. ler- ;est K)r- •>ei- aat, nd, De eel- vol- ius- rest i de •ali- zaal een ond P\e leiders der Katholieken, die ontvoog- *-* ding wilden „emancipatie" was de machtige leus dienden in de politiek tc gaan om de elementairste godsdienstige vrijheden te bekomen. Vrijheid van druk pers was er niet de blinde schrijver Le Sage ten Broek wist er van mee te spreken - vrijheid van vereniging was een onbe kend begrip. Hoe zou dan het kloosterwe zen, dat zo eigen is aan de Katholieke godsdienst, ooit tot bloei komen? Men wil de de vrijheid hebben eigen scholen te stichten, los van de Staatse instellingen, die tegenover het Katholicisme een lang geen onpartijdige houding aannamen. Al te veel en al te gemakkelijk denkt men aan Leeuwarden als „de stad". Tot de gemeente behoort ook een uitgebreid plattelandsgebied met mooie dorpen, waarvan Coutum er één is. Deze foto toont de zadeldaktoren bij de oude dorpskerk. Opportunisten, zoals bij elke emancipatie beweging voorkomen, zochten de Katholie ken dus steun bij de radicale liberalen, die de zo vurig verlangde vrijheden immers op hun programma hadden. De verdere ontwikkeling hopen we in een tweede artikel te kunnen schetsen. (Wordt vervolgd) Is Uw buurman al abonné op Spreekt eens met hem over dit blad

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1953 | | pagina 7