Ook dit is Leeuwarden!
De toren van Miedirm in een schilderachtig decor
We gingen met de vlieger naar het
Schuttersland in de buurt van de zuivel
fabriek. Het was een uitstekend vliegveld
en onze sport vond al gauw navolging.
Het duurde maar kort en toen zag men
verscheidene vaders met hun kinderen aan
het draakvliegen. Soms was het lucht
verkeer zo druk, dat we elkaar niet in de
haren, maar wel in de touwen zaten. Het
ging er overigens altijd zeer gemoedelijk
toe; we maakten geen ruzie, maar hielpen
elkaar zoveel mogelijk.
Ten slotte hadden we het zo ver in deze
„kunst" gebracht, dat we drie vliegers aan
één lijn konden houden. Dat ging zo: eerst
werd een klein vliegertje opgelaten, dat
aan de achterkant van een grotere werd
vastgemaakt en op dezelfde manier volgde
nummer drie. De laatste schoot met een
vaart de lucht in door de grote trek van
de andere twee. Er was een sterke lijn
voor nodig; bij het opwinden kreeg men
de striemen in de hand. Voorbij gangers
wilden soms niet geloven, dat die drie
vliegers aan één lijn zaten
Het was een mooie Soptemberavond in
1914. Meer dan één vlieger stond hoog
in de lucht het werd tijd ze naar
beneden te halen, want het begon lang
zamerhand donker te worden. Een paar
jongens opperden het denkbeeld om de
neergehaalde vlieger weer op te laten met
een lampion aan de staart. Een schipper,
die ook op de vliegsport was afgekomen,
moedigde het voorstel aan.
,,'t Is een prachtig mooi gezicht", zei hij
en een jongen riep: ..Ik hew een lampion
met een keers, ik haal hem fan huus
Toen die „Sintnemarten" op het veld aan
kwam, werd de kaars in de lampion ont
stoken en aan de vliegerstaart gebonden.
De vlieger met zijn lichtende staart werd
voorzichtig opgelaten, tot groot genoegen
van de jongens. Het feest duurde een hele
tijd, tot de kaars blijkbaar was opgebrand.
„Da's niks", schreeuwde een van de
jongens, „ik hew nog wel 'n keers, die
gaan 'k halen". De vlieger werd naar
beneden gehaald, er werd een nieuwe
kaars in de lampion geplaatst en daarna
ging het zaakje weer omhoog.
Maarnu kwam een lelijke kink in de
kabel. Twee inspecteurs van politie hadden
blijkbaar alles gezien, ze kwamen nader
bij en gaven bevel de vlieger te laten
dalen. Ze moesten proces-verbaal opmaken,
zeiden ze, want een vlieger in de lucht
met een lichtje was verboden, vanwege
het brandgevaar. „Je krijgt wel tachtig
gulden boete", dreigden de inspecteurs.
We begonnen de vlieger in te palmen,
terwijl een van de inspecteurs verder ver
telde: Bovendien zet je de hele stad op
'n end. Op de Voorstreek is het zwart van
de mensen, die menen, dat er een lucht
schip boven de stad is" (Het was in Sep
tember 1914, dus in het begin van de
oorlog).
Vlieger, touw en lampion werden in be
slag genomen. Een van de inspecteurs nam
alles mee naar huis. De volgende dag
kwam de schipper, die toe-li mede-schuldig
was, vragen of ik al iets van het proces
verbaal had gehoord. Ook de volgende
dagen ging hij op informatie uit, maar ik
hoorde er niets meer van. Op een goede
dag kwam ik de inspecteur weer eens
tegen. Hij keek me aan en kon een lach
niet bedwingenP. v. d. BRUG.
Q