3 met-veren, schortjes nog precies in de vouw, zoals zij uit de linnenkast kwamen, de tere tinten en felcontrasterende kleuren, de schoentjes en manchetjes, de parels, bloemetjes en strikjes. Men zegt wel eens, dat het noorden stief moederlijk bedeeld is op het gebied van kpnst en wetenschap. Maar indien op deze unieke en schitterende tentoonstelling van kinderportretten de reactie van het noorden niet is een elkaar verdringen in de museum zalen, gedurende vier weken, dan kan men het wel opgeven om zich voor de noorde lijke mensheid moeite te geven! Zoiets als u nu kunt gaan zien, komt hier voor lopig niét meer terug. Aan u is het dus om uw bezoek af te steken. De gastheertjes en gastvrouwtjes staan klaar u te ontvangen! M. J. VAN HEEMSTRA Er is een gastenlijst gemaakt, waarin ver schillende foto's zijn opgenomen en waar in u alles kunt lezen over de kinderen en hun schilders. Misschien voelt u voor het boeiende spel om eerst naar het portret te kijken, dan bij u zelf uit te maken of het een jongen of een meisje is en daarna uw beslissing aan de catalogus te toetsen. Wat de jongens betreft, zult u dan negen van de tien keer verkeerd geraden hebben, want deze jonge-heren-der-schepping wer den soms tot hun tiende of elfde jaar in lange brocaten jurken uitgedost! Maar het spel in hun hand: pijl-en-boog, rijzweep, bal-en-kolf, alsook de grote pas die de ruime rok doet uitstaan of een paar erg grote voeten onder het satijn uit verraden de kwajongen. Wie de grote meesters geweest zijn die deze kinderen uit de zestiende en zeven tiende eeuw vow ons onsterfelijk maakten, kunt u in de catalogus zien. Namen als Van Cronenburg en Wybrand de Geest zeggen genoeg. Niet altijd zijn de jongens en meisjes in hun stijve kanten kragen en mutsen, hun gebrocheerde jakjes en fluwelen rokjes als eenzame figuurtjes geconterfeit. Soms is het een groepje, zoals de drie zusjes met de bleke gezichtjes in het grijze, het rose en het ivoor-kleurig jurkje. Soms is het een trotse moeder met een trappelende baby op schoot of met haar gehele gezin om zich hoen. Dan zijn er de kindertjes met, op de achtergrond, hun gestorven broertje of zusje, wiens gezichtje in de wolken te zien is. En dan zijn er de twee kindertjes, die na hun dood geschilderd zijn; de ene is ingekapseld in het pak, met donkere sterretjes en de letters I H S. Bij het andere wasbleke poppetje hebben lief kozende handen veelkleurige bloempjes ge strooid en als in een lente-tuin ligt Bdzart van Grovestins in zijn rieten wiegje, onder het zwaarhangend blauwe gordijn, b' maakt kennis met de vier-jarige Elisa beth van Nassau Dietz, een schilderij uit Een kinderportret uit 1625, dat toegeschreven wordt aan de schilder C. van Everdingen. Gedurende één maand vertoeven er ruim zeventig kinderen in ons Fries Museum. De groep zal bestaan uit enkele jeugdige gastheren en gastvrouwen en voorts ontelbaar veel kleine gasten uit West-Friesland, Groningen en eigen pro vincie. Gaat u er vooral heen, zij staan klaar om u te ontvangen. U zult geen ge luid horen, wanneer u binnentreedt. Toen zij hun kostbare pakjes en jurkjes aankre gen is hun gezegd, zich stil en waardig te gedragen, zoals goed-gemanierde kinder tjes betaamt. Zij staan dan ook onbeweeg lijk en slechts hun blauwe en bruine ogen zullen u wat ironisch, wat verlegen of vol vertrouwen opnemen. koninklijk bezit; met de donkere ogen en het vastberaden mondje staat zij parman tig tegen de prachtig rode achtergrond. Iets verder ziet men haar als baby met haar moeder en broertjes. Let u eens op de gouden kettingen met zware schakels, die de zuigelingen dragen; op de West- Eriesche witte vrouwenkap, die op twee schilderijen vowkomt; op de twee broertjes Burmania in fel-geel en fel-rood; op het prachtige baby-portret, waarop al die attri buten voorkomen te gebruiken ter amuse ment of ter afweer bij het tanden krijgen de Vlaamse Emigrant heeft het gemaakt. Kijkt u vooral goed naar al die hoeden-

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1953 | | pagina 3