(Jubelf 'JAAYSVUUY ging niet door -GEEN GEBREK een stuk land aan de Stadsbuitensingel, tussen dc Tuinster- en Hoekstcrpoorten. Hier werd door de bekende architect van buitengosderen L. P. Roodbaard aangelegd „een groote en drie ellen diepe kom van bevalligen vorm", waaruit men met een pomp het water kan halen. Dc bewoners van de nieuwe straten-buurt bij de Ooster singel genieten nog van dit vijvertje al is het niet meer hun water-leverancier! Maar on den duur leverde deze vijver ook niet genoeg on, men moest water aan voeren per schip uit de dobben en meren rondom de stad. De zeer ouden onder onze stadsbewoners hebben nog de kreet van de waterverkopers gehoord, wanneer deze, door de grachten varende, hun koopwaar aan de. vrouw brachten. In 1873 werd een tweede vijver gegraven; waar nu de buurt-kinderen eendjes voeren of sleetje rijden in het Vossenpark, haalden vroeger de burgers en burgeressen van Leeuwarden het drink- en waswater. Eerst in 1887 kreeg „De Leeuwarder Waterleiding maatschappij" een concessie om via een buizenstelsel van Grouw uit de stad Leeuwarden van water te voorzien. Dit heugelijke feit werd op 22 December van het jaar daarop onderstreept, doordat de hoge lieren per extra-trein, waarvan de P\e grote droogte van de afgelopen herfst heeft onze huisvrouwen niet voor het probleem gesteld hoe ze aan het onontbeerlijke water moesten komen. In onze tijd is dit geen probleem meer in de plaatsen, waar een goed-geoutilleerd water leidingbedrijf is hoogstens ont staan er problemen voor de technici van dit bedrijf. Van welk ongemak de vrouwen door een dergelijke openbare voorziening worden bewaard, wordt pas duide lijk, wanneer men eens terugdenkt aan de primitieve watervoorziening van vroeger. En niet alleen was de manier om aan water te komen primitief, ook de zuiverheid daarvan zou de toets van de hedendaagse critiek niet hebben kunnen door staan. Gebrek aan water kon men constateren, maar van de door bet slechte drinkwater veroorzaakte ziekten wist men niets, omdat men het bestaan van de ziekteverwekkers niet kende. In een serie artikelen, waarvoor wii speciaal de belangstelling van de vrouw vragen, zal een onzer mede werksters iets vertellen over het ver schil tussen het „huishoudelijke bedrijf" van vroeger en dat van nu. We beginnen deze keer met bet water. locomotief met groen en bloemen was ver sierd, naar Grouw reden. Vandaar voer men in twee versierde stoomboten naar de Wijde Ee, ter bezichtiging van de „prise d'eau" (waterwinning). Op het stadhuis van Leeuwarden werd „het water" officieel in de gelegenheid gesteld zich aan den volke te tonen: „Op een gegeven teeken schoot hierop eene tegenover op het Hofplein uit ziende ramen van de raadszaal geplaatste, door rotswerk en groen omgeven fontein hare stralen vele meters hoog, tot over het gemeentehuis. Het geruisch daarvan ver mengde zich met de tonen der muziek van het stedelijk muziekkorps en luide hoera's van tie opgekomen talrijke volksmenigte Daarna werden de glazen gevuld niet met water! maar met de ere-wijn. Uit die tijd dateert ook de ons bekende water toren aan het Zuiderplein, die er met zijn grote hoed op heel wat romantischer uit ziet dan zijn huidige gestroomlijnde Collega's. Eerst in 1922 is de N.V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden (roep naam: I.W.G.L.) opgericht, en konden ook andere gemeenten van water worden voor zien. En van dat ogenblik af hoefden we maar aan onze kranen te draaien en het water, dat zich goedig in al die buizen en buisjes heeft laten samenpersen, loopt in een verfrissende stroom naar buiten. Dorst en onreinheid zijn voor goed uitgebannen! M. J. VAN HEEMSTRA \/an een conflict is geen sprake geweest, want de verbranding van kerstbomen op Oudejaarsavond is geruisloos afgelast, toen bleek, dat niet allen zich met deze vorm van gemeenschappelijke beleving van een plechtig ogenblik in de geschiedenis van mens en samenleving konden verenigen. Of eigenlijk ging het verzet niet zozeer tegen deze samenkomst op het Wilhelmina- plein. maar tegen het feit, dat men daar door (moreel) verplicht zou zijn de kerst boom eerder af te staan dan in vele gezin nen gewoonte is. Velen willen op Oude jaarsavond de kaarsjes nog eens laten branden en dit is niet mogelijk, wanneer de hele boom op die avond wordt ver brand. Daarover ontstond dus verstild van mening. Een conflict is er niet uit ontstaan, omdat degenen, die het voor het zoggen hadden, gemeend hebben geen gemeenschappelijke plechtigheid te moeten laten doorgaan die niet door allen gedragen werd. Wij betreuren dit. Het Oudejaursvuur had een waardevol stuikje traditie kunnen wor den in een stad, waar de ingezetenen zich wel heel moeilijk samenvoegen om eens te tonen, dat ze, ondanks vele verschillen, toch één gemeenschap vormen. We betreuren het ook, omdat door zo'n Oudejaarsvuur het smadelijke einde van de kerstboom kan worden voorkomen. Wan neer we de ontluisterde bomen in dc straten zien liggen of tegen de asemmers zien staan, dan is dit niet alleen een probleem voor de Gemeentereiniging. Het is een probleem voor allen, die ideële waarde hechten aan de kerstboom, als middelpunt van de kerstviering. De boom is met zorg gekozen, met liefde versierd en beeft enige dagen een gewijde sfeer in de huiskamer gebracht. Hij hoort daarna niet op de as- emmcr te worden gesmeten, als oud vuil. Het is beter, véél beter, hem toe te voegen aan het grote vuur, dat op Oude jaarsavond de harten der mensen kan ver warmen. Dan sluit het einde aan bij de stijl van bet geheel. En wie het hiermee •liet eens is, die kan gerust tot na Nieuw jaar zijn kerstboom in huis laten staan. Niemand zal daar één kwaad woord van zeggen, maar propagering van dit stand punt strekt niet tot opbouw van onze Leeuwarder gemeenschap, die op bepaalde ogenblikken wel wat sfeer kan gebruiken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1954 | | pagina 7