WARENSCHOUW Na de tiende 8 groot public! de hof zich m houder denstai gend t king. L Waren lande uitvoer middei „pronn Het U di dat hi deert, soms lijk e! moeili niet c nawer dig te zijn o; delijkl Wie f gooier wie e maal En di schou blijkt Begoi kleirw tweet nie i was mer gepla totaa We Wart dach de t algei tijde timn de e ontsl ven Toei bete dat midi nise: Dir< wan steil vorr wor voo met Hal Stei wordt dit misverstand uit de weg geruimd, wanneer de winkelier het contact met zijn klant heeft verloren? ~\e structuur van het middenstandsbedrijf leent zich dus niet voor een „door- stroomsysteem" van kijkers, die kopers kun- Bij elk kledingstuk hoort een passend sieraad. Achter de schermen van de modeshow tijdens de Warenschouw. nen worden een dergelijke massale para de zou de sfeer van rust volkomen teniet doen. Maar het streven van de middenstand om met dit grote publiek in ccntact te tre den, ontbreekt uiteraard niet en heeft in Leeuwarden geleid tot de instelling van de Warenschouw: een middenstandsten toonstelling, waar het grote publiek zonder plichtplegingen en verplichtingen kennis kan maken met heel het veelzijdige ver koopapparaat, dat deze zaken vormen. Tus sen de vluchtige blik en het „losse praatje" met de exposant-zakenman en de nauw keurige bestudering en het gedegen ge sprek kunnen alle schakeringen bestaan, maar nergens is een gesloten deur een (psychologische) hindernis. Daaraan dankt de Warenschouw haar betekenis en hoe 'Pussen de middenstander en zijn klant bestaat vaak een nauwe, persoonlijke band, die na een jarenlange relatie tot stand is gekomen. Voor het kopen van allerlei artikelen heeft men „zijn" leverancier, die de wensen van de klant kent en deze zo veel mogelijk tracht te bevredigen, ook al, omdat een tevreden klant een vaste koper zal zijn. Deze nauwe relatie tussen de mid denstander en zijn klantenkring komt ook tot uitdrukking in de structuur van het be drijf, dat in zijn rustige beslotenheid een persoonlijk contact mogelijk maakt. Het publiek stuift niet in en uit, het stapt pas naar binnen, wanneer het van plan is iets te kopen en de gerede verwachting heeft het verlangde in de gekozen zaak te zullen vinden. Wel kan de etalage als wegwijzer fungeren, maar deze verschaft slechts be perkte inlichtingen omtrent de aard der goederen en de keuze, die men binnen vindt. Het zal ieder wel eens overkomen, dat hij of zij een winkel bezoekt om een ge- etaleerd artikel te kopen, terwijl daarna de keus op heel iets anders valt. Daarbij speelt dan alweer het persoonlijke contact een be langrijke rol. Dit verkoopsysteem mag voor de individu ele klant grote voordelen hebben, het heeft 't nadeel, dat de grote massa der kopers, die uit kijkers wordt gereeruteerd, niet of moeilijk bereikt wordt. In feite is er niets tegen 0111 een middenstandszaak eens binnen te stappen louter en alleen om te kijken en te vragen, maar men doet dit niet gemak kelijk, omdat het besloten karakter van deze zaken een dergelijke vrijmoedigheid in de weg staat. Het warenhuis met zijn altijd geopende deuren, waar de enkeling niet opvalt, biedt deze gelegenheid in veel ster kere mate. Daardoor ontbeert de middenstander het ongedwongen contact met 't grote publiek, dat hij toch nodig heeft om zijn kring van vaste klanten uit te breiden of minstens in stand te houden. Natuurlijk ontbreekt het hem niet geheel en al aan werfkracht; een tevreden klant zal onopzettelijk voor een verbreiding van de gunstige reputatie in de eigen omgeving zorgen, het machtige mid del van de reclame kan met effect gehan teerd worden, maar dit alles is klantenwer ving langs een omweg, die één belangrijk element ontbeert: de persoonlijke kennis making met zaak en zakenman. Bovendien kan de „mondreclame" negatief werken, wanneer een teleurgestelde klant van zijn of haar ervaringen gewag maakt tegenover de eigen omgeving. Teleurstelling kan het gevolg zijn van een misverstand, maar hoe

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1954 | | pagina 8