<~Padüinderó trokken de aandacht „0p bclool lt 8 koets! Behalve haar jonge hofdame, Anna Maria Vergelin van Claerbergen, en haar page. Haas Willem van Aylva, is zij ver gezeld door haar kleine zevenjarige zoon. Dit kind, dat zonder vader heeft moeten opgroeien, zal later stadhouder worden - niet alleen in het Noorden, maar ook van Holland, Zeeland en de andere provincies. Prins Willem IV zal de traditie voort zetten, dat Nederland onder één Oranje in goede handen is. Maar na zijn vader is cr géén stadhouder-van-Friesland meer en zal Leeuwarden geen residentie meer zijn! Friesland is teruggetreden in de rij van elf provinciën en neemt geen bijzondere plaats meer in. Zoals Willem IV nu in de koets zit is hij nog te klein om te beseffen, welke zware en dikwijls ondankbare taak hem straks op de schouders wordt gelegd. Hij mag nu nog spelen en vrolijk zijn, want zijn moe der heeft het voogdijschap op zich geno men. En evenals een kleine twee eeuwen later koningin Emma regentes zal worden voor de jonge koningin Wilhelmina, zo heeft ook Maria Louise van Hessen—Cassel gewaakt voor het heil van haar Friese en Croningse onderdanen. Het is niet eenvou dig om als buitenlandse zich geheel ten dienste te stellen van een volk, met wiens tradities en voorgeschiedenis zij niet is op gegroeid. Alleen een rotsvast Godsvertrou wen, een aangeboren rechtsgevoel, een zich stellen boven alle partijen en een diep ge voelde liefde voor het volk, kunnen de ware regentes maken. Zoals bij ons, ouderen, koningin Emma nog voortleeft in een bijzonder hoekje van ons hart, zo heeft Maria Louise zich een bijzon der plekje veroverd in de harten der Frie zen, getuige de liefkozende naam van „Marijke Muoi!" M. J. VAN HEEMSTRA Verschillende gegevens werden overgeno men uit „Marijke Meu" geschreven door Marijke de Nes. zullen trachten mijn plicht te doen tegenover God en mijn land en de padvinderswet te gehoorzamen." van de wereldpadvindersorganisatie, de Engelsman Lord Baden Powell, is ont worpen. Want deze spelregels vormen voor iedere padvinder over de gehele wereld als het ware zijn grondwet. Daarin ligt de bedoe ling van het padvinder-zijn verankerd en deze spelregels ook geven de leiders richt lijnen om het doel van deze wereldbroeder- schapsorganisatie te verwezenlijken. Want één ding heeft B.P., zoals de jongens hun grote voortrekker noemen, heel duide lijk voor ogen gestaan. Van de padvinders mensen te maken, die de betekenis van het woord dienen terdege verstaan, dit in prac- tijk brengen, daardoor trachten gelukkig te worden en zich een plaats in de maat schappij te veroveren waarop zij zelf, maar ook anderen trots zullen kunnen zijn. Zoals te begrijpen valt houdt dit in, dat aan het toetreden tot de padvindersorganisatie eisen zijn gesteld, waaraan de jongens die zich tot deze jeugdbeweging voelen aan getrokken moeten kunnen voldoen. Ook dit is een onderdeel van het grote spel, dat in de meeste gevallen begint bij de z.g. horde, waarin de knapen van 7 tot 11 iaar worden ondergebracht en waarin zij door een leid ster (Akéla) worden voorbereid voor de staat van verkenner, de man met de karak teristieke uniform onder de even karakte ristieke hoed. Iedere Zaterdagmiddag spelen deze welpen in hun groene pakjes met het groene petje hun spel en wordt hun practische kennis van touwknopen, het ver vaardigen van voorwerpen uit plastic, hout of klei bijgebracht, moet hij kunnen schoenen- en koperpoetsen aardappels kun nen schillen en o.m.' de verkeersregels voor De laatste weken hebben de Leeuwarder padvinders weer enkele malen de aandacht getrokken. Zij vormden de erehaag bij de opening van de watersporttentoonstelling in de Beurs en zij zorgden, na een tocht door een deel van de stad, voor de afzetting bij de indrukwekkende herdenkingsplechtigheid op het Wilhelminaplein. En leverden zij ook niet hun aandeel in de organisatie van de start der motorelfstedentocht? Een padvinder is nu eenmaal altijd bereid om te helpen waar hij kan en indien zulks niet in strijd is met de regels van het grote spel der verkenners, dat door de stichter Aan iedere npelmiddag gaat de vluggen-ceremonie in het troeplokaal vooraf.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1954 | | pagina 8