Oct Kerstkind in de 10 oud v soldat bergie En da pen r zijn v waad te wa ook e En da afgebe de pu zware goude: En of de aai ligt of dun h Want de gel tenis allema Kerstn strikje het w< Kind e ieder U bel het w zien. tiek, een lit het Ki zweve menkr oudere ster. C en een ten op een ap strengi het sc vaardi groene licht i steunt sterfel vrouw tertjes bruine ligt v< huif; t drager Déze kamer uitzicf Aan f in hei we nc nen rr Achtste prijs 2,50): J. Laskewitz. Beet gumerstraat 82. Een grappige foto van een paar varkens. (Niet gereproduceerd.) Negende prijs 2,50): P. Mani, P. Langen- dijkstraat 22. Mooi duinlandschap met de zee op de achtergrond. Ook hier valt de wolkenlucht op. (Niet gereproduceerd.) Vergrotingen Eerste prijs 12,50): K. Dijkstra. Auke Stel lingwerfstraat 2. Een fraaie foto van kin deren. die met volle aandacht bezig zijn eendjes te voeren. Tweede prijs 10,G. Hulsinga, Barent Fockesstraat 54. Misschien geen eigenlijke vacantiefoto, maar men kan zijn vacantie toch ook in eigen stad tijdens een feestweek doorbrengen. De opname van de verlichte Mercurius is uitstekend. Ten slotte een mededeling voor onze lezers. De Amatcur-fotografenvereniging Leeuwar den zal voor de komende nummers een serie geïllustreerde artikeltjes verzorgen over het goede (en verkeerde) gebruik van de ca mera, speciaal de box. Wie intussen nader met deze vereniging wil kennismaken, kan zich in verbinding stellen met de secretaris, de heer Th. C. Nakken, Beethovenstraat 43, telefoon 5007. Zij hebben hun penseel en hun kleuren ge nomen en zij hebben, elk voor zich, hun Kerstkind doen geboren worden. En het Kind kwam ter wereld in een paleis, in een ver vallen gebouwtje met imposante ruïnes op de achiergrond, buiten op de grond tussen de bloemen. Soms lijkt de stal (want er staan een os en een ezel, dus het is een stal) op een romaans kapelletje en aanbiddende en gelen knielen neer op de stenen vloer. Dan weer ligt de zuigeling in een Hollands schommelwiegje en Maria, met een wit mutsje op en gekleed zoals de vrouwen uit Rem brandt's tijd over straat liepen, zit er naast met een opengeslagen boek in de handen. Ook de kleuren zijn verschillend. Bij de een voert het wit de boventoon in de gewaden der engelen, in het lange kleed van Maria, in de huiven der aanwezige vrouwen. Dan weer zijn de kleuren donker en stil ge houden en komen bruin, mosgroen en don kerrood als prachtige schakeringen uit de lijst naar voren. Maar een volgende schilder neemt lichte pasteltinten ter hand en het schilderij jubelt van teer-blauw, rose en geel. Zo verschillend als de kleuren, zijn de ge stallen. Maria is de hoog boven ons tronende vorstin, zij is het simpele dorpsmeisje, zij is de ideale vrouwenfiguur, zij is de glim lachende reinheid. Het Kind is reeds de god delijke figuur, bewust van Zijn macht, het is een kraaiend borelingske, het is de don kere krullebol zoals de schilder die dagelijks zag, het is een teder klein mensenkindje, waarvan men niet kan begrijpen, dat het anders zou zijn dan elke andere baby. Dit alles doet er niets toe. Want het gaat erom wat de schilder zelf in de geboorte van dit Kind heeft gezien. Wat hij er zélf van verwachtte. Wat het voor hemzélf in zijn leven heeft betekend. Hij gaf immers niet de geboorte van één ogenblik weer, het is een geboorte geweest die eeuwenlang her dacht werd omdat het een geboorte van elk ogenblik voor elk mens kan zijn. Het is niet iets uitsluitend van het verleden, het is iets van het heden en van de toekomst. En daarom kan het Kerstkind geboren wor den in een Italiaans paleis met zware gor dijndraperieën en dikke pilaren, met door kijkjes op een zon-overgoten plein waar de menigte zich voortbeweegt en met blauwige achtergronden vol steden en kastelen. En daarom kan het Kerstkind ook geboren worden in een besneeuwd Vlaams dorp, waar de huisjes gezapig om de grote kerk heen staan, waar kinderen sleetje rijden en een I J e geboorte van een kind brengt vreugde in het gezin. De geboorte van het Kerstkind brengt vreugde aan de gehele wereld. Eeuwenlang hebben schilders het Kerst-gebeuren weergegeven. En steeds is er weer variatie te vinden in die voorstelling. Want velen gaven interieur van eigen tijd weer, kleding en levensstijl van eigen omgeving. Anderen maakten er een sprookje van, weer anderen lieten het Kind geboren worden in een vorstelijk paleis en waren het schamel stalletje van Bethlehem totaal vergeten. Maar dat deert ons niet. Want deze geboorte, die voor alle mensen betekenis heeft gekregen, is niet iets dat vastgelegd kan worden zoals we gewoon zijn heden ten dage een geboorte te registreren. Geen dokter heeft het uur opgetekend, geen gewicht en geen lengte zijn ons van dit Kind bekend. Niemand weet hoe die stal er heeft uitgezien. Niemand kent dan ook maar énig detail omtrent dat, wat eeuwen geleden in een klein dorp in Palestina gebeurde. Wij weten alleen dat, wat er van voorzegd is en dat, wat er later van opge tekend is. En op die schamele gegevens zijn de schilders aan het werk gegaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1954 | | pagina 10