Oct Kerstkind in de
10
oud v
soldat
bergie
En da
pen r
zijn v
waad
te wa
ook e
En da
afgebe
de pu
zware
goude:
En of
de aai
ligt of
dun h
Want
de gel
tenis
allema
Kerstn
strikje
het w<
Kind e
ieder
U bel
het w
zien.
tiek,
een lit
het Ki
zweve
menkr
oudere
ster. C
en een
ten op
een ap
strengi
het sc
vaardi
groene
licht i
steunt
sterfel
vrouw
tertjes
bruine
ligt v<
huif; t
drager
Déze
kamer
uitzicf
Aan f
in hei
we nc
nen rr
Achtste prijs 2,50): J. Laskewitz. Beet
gumerstraat 82. Een grappige foto van een
paar varkens. (Niet gereproduceerd.)
Negende prijs 2,50): P. Mani, P. Langen-
dijkstraat 22. Mooi duinlandschap met de
zee op de achtergrond. Ook hier valt de
wolkenlucht op. (Niet gereproduceerd.)
Vergrotingen
Eerste prijs 12,50): K. Dijkstra. Auke Stel
lingwerfstraat 2. Een fraaie foto van kin
deren. die met volle aandacht bezig zijn
eendjes te voeren.
Tweede prijs 10,G. Hulsinga, Barent
Fockesstraat 54. Misschien geen eigenlijke
vacantiefoto, maar men kan zijn vacantie
toch ook in eigen stad tijdens een feestweek
doorbrengen. De opname van de verlichte
Mercurius is uitstekend.
Ten slotte een mededeling voor onze lezers.
De Amatcur-fotografenvereniging Leeuwar
den zal voor de komende nummers een serie
geïllustreerde artikeltjes verzorgen over het
goede (en verkeerde) gebruik van de ca
mera, speciaal de box. Wie intussen nader
met deze vereniging wil kennismaken, kan
zich in verbinding stellen met de secretaris,
de heer Th. C. Nakken, Beethovenstraat 43,
telefoon 5007.
Zij hebben hun penseel en hun kleuren ge
nomen en zij hebben, elk voor zich, hun
Kerstkind doen geboren worden. En het Kind
kwam ter wereld in een paleis, in een ver
vallen gebouwtje met imposante ruïnes op
de achiergrond, buiten op de grond tussen
de bloemen. Soms lijkt de stal (want er staan
een os en een ezel, dus het is een stal) op
een romaans kapelletje en aanbiddende en
gelen knielen neer op de stenen vloer. Dan
weer ligt de zuigeling in een Hollands
schommelwiegje en Maria, met een wit mutsje
op en gekleed zoals de vrouwen uit Rem
brandt's tijd over straat liepen, zit er naast
met een opengeslagen boek in de handen.
Ook de kleuren zijn verschillend. Bij de een
voert het wit de boventoon in de gewaden
der engelen, in het lange kleed van Maria,
in de huiven der aanwezige vrouwen. Dan
weer zijn de kleuren donker en stil ge
houden en komen bruin, mosgroen en don
kerrood als prachtige schakeringen uit de
lijst naar voren. Maar een volgende schilder
neemt lichte pasteltinten ter hand en het
schilderij jubelt van teer-blauw, rose en geel.
Zo verschillend als de kleuren, zijn de ge
stallen. Maria is de hoog boven ons tronende
vorstin, zij is het simpele dorpsmeisje, zij is
de ideale vrouwenfiguur, zij is de glim
lachende reinheid. Het Kind is reeds de god
delijke figuur, bewust van Zijn macht, het
is een kraaiend borelingske, het is de don
kere krullebol zoals de schilder die dagelijks
zag, het is een teder klein mensenkindje,
waarvan men niet kan begrijpen, dat het
anders zou zijn dan elke andere baby.
Dit alles doet er niets toe. Want het gaat
erom wat de schilder zelf in de geboorte van
dit Kind heeft gezien. Wat hij er zélf van
verwachtte. Wat het voor hemzélf in zijn
leven heeft betekend. Hij gaf immers niet
de geboorte van één ogenblik weer, het is
een geboorte geweest die eeuwenlang her
dacht werd omdat het een geboorte van elk
ogenblik voor elk mens kan zijn. Het is niet
iets uitsluitend van het verleden, het is iets
van het heden en van de toekomst.
En daarom kan het Kerstkind geboren wor
den in een Italiaans paleis met zware gor
dijndraperieën en dikke pilaren, met door
kijkjes op een zon-overgoten plein waar de
menigte zich voortbeweegt en met blauwige
achtergronden vol steden en kastelen.
En daarom kan het Kerstkind ook geboren
worden in een besneeuwd Vlaams dorp, waar
de huisjes gezapig om de grote kerk heen
staan, waar kinderen sleetje rijden en een
I J e geboorte van een kind brengt vreugde in het gezin.
De geboorte van het Kerstkind brengt vreugde aan de gehele
wereld.
Eeuwenlang hebben schilders het Kerst-gebeuren weergegeven.
En steeds is er weer variatie te vinden in die voorstelling. Want
velen gaven interieur van eigen tijd weer, kleding en levensstijl
van eigen omgeving. Anderen maakten er een sprookje van, weer
anderen lieten het Kind geboren worden in een vorstelijk paleis en
waren het schamel stalletje van Bethlehem totaal vergeten.
Maar dat deert ons niet. Want deze geboorte, die voor alle mensen
betekenis heeft gekregen, is niet iets dat vastgelegd kan worden
zoals we gewoon zijn heden ten dage een geboorte te registreren.
Geen dokter heeft het uur opgetekend, geen gewicht en geen lengte
zijn ons van dit Kind bekend. Niemand weet hoe die stal er heeft
uitgezien. Niemand kent dan ook maar énig detail omtrent dat, wat
eeuwen geleden in een klein dorp in Palestina gebeurde. Wij weten
alleen dat, wat er van voorzegd is en dat, wat er later van opge
tekend is. En op die schamele gegevens zijn de schilders aan het
werk gegaan.