Gemeente Reiniging werd op een nieuwe leest geschoeid 13 legen en legen in Leenwarden De Gemeente Reiniging was na bevrijding wel bij uitstek do dienst die zich geroepen voel de vele ongerechtigheden uit de weg te ruimen. Ongerechtigheden van materiële aard wel te verstaan, die zich hadden opgehoopt door gebrek kig .materiaal en een gebrek aan materiaal voor het uitvoeren van de dienst. Bovendien was de taak van de Reiniging in 1944 nog verzwaard door de annexatie van een deel van Leeuwarderadeel. Na de oorlog stond men dan ook voor de taak het bedrijf uit te breiden en het tegelijk grondig te vernieuwen. De paarden- tractie moest plaats maken voor autotractie, maar op 1 Januari 1945 beschikte men nog slechts over acht tien - goeddeels verouderde - auto's. Wanneer U dan weet, dat er op 1 Januari 1955 34 bedrijfsauto's in gebruik waren, dan blijkt wel, dat er fors is aangepakt. Van 1945 tot 1955 werd het auto park aangevuld met drie huisvuil- auto's voor uniforme belading; elf privaattonnenauto's; een veegauto; een auto voor de kolkdienst; een auto voor het vervoer van goederen voor de ontsmettingsdienst; vijf vracht- autos; een dieselzuigauto; een huis- vuilauto met zijbelading ten behoeve van de gemeente Leeuwarderadeel en de dorpen Hempens, Teems, Swichum, Wirdum, Wijtgaard en Lekkum. In dit tijdvak werden twee Minerva-tractors gesloopt en vijf ver sleten vrachtauto's en een huisvuil- auto met zijbelading uit het bedrijf genomen. Het wintermateriaal werd na de be vrijding tot 1955 uitgebreid met drie voorspansneeuwploegen en drie zand- strooimachines. Bij de straatveeg- dienst werden de oude handwagens afgeschaft, terwijl voor 24 straat- veegwijken driewielige veegrijwielen in gebruik werden genomen. Voor vuiivervoer naar dc stortterreinen te Wartena werden negen nieuwe pra men van 48 ton in de vaart ge bracht, waartegenover staat dat een gelijk aantal versleten pramen werd afgeschaft. Deze metamorphose van het bedrijf had tot gevolg dat in 1951 de paar denstal overbodig was geworden. Deze stal is omgetoverd tot een ont spanningszaal voor het personeel, waar tevens bedrijfsvergaderingen kunnen worden belegd. Het perso neel maakt hiervan een dankbaar ge bruik. Op 1 Januari 1945 waren er nog achttien bedrijfsauto's aanwezig, in hoofdzaak verouderd materieel. Tot 1951 gebeurde het ledigen van de pramen en het verwerken van het afval op de vuilstortingsterreinen te Wartena op wel zeer primitieve wijze door middel van kruiwagen en schop. Nadien is deze arbeid ge mechaniseerd. Met een op een pon ton opgestelde verplaatsbare grijper- kraan worden de vuilnispramen ge ledigd, waarna, via een vultrechter, het afval met kipwagens, getrokken door een locomotief op smalspoor, over de terreinen wordt gebracht. Het zal U wel duidelijk zijn dat deze modernisering voor het perso neel een grote verbetering is. Een belangrijke reorganisatie van de huisvuilophaaldienst kwam in 1950 tot stand. Aan de bewoners van Leeuwarden werden uniforme huis vuilemmers ter beschikking gesteld. De oude Faun-huisvuilauto's werden omgebouwd voor uniforme belading en drie nieuwe Ford-huisvuilauto's werden in gebruik genomen. Op 1 januari 1955 waren 25.000 uniforme vuilnisemmers bij de bevolking in gebruik. Met de mechanisatie van het bedrijf kwam ook het probleem van de huis vesting. De garages in de Schrans en aan de Greunsweg waren te klein, de terreinen en gebouwen van dc oude reiniging aan de Tijnjedijk kre gen een andere bestemming, stal ling in particuliere garages was niet mogelijk. In 1950 konden terreinen en een loods aan de Smidsbuurt- Ilofstraat worden gehuurd en daar kunnen negentien auto's worden ge stald. Voor vijf bedrijfswagens is thans geen garageruimte aanwezig,

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1955 | | pagina 15